Gå til innhold

Hvordan slutte å fokusere på Corona-viruset?


Drømmeautomat

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat

Takk for alle svar.

De logiske argumentene hjelper ikke så veldig når jeg mener vi ikke kan stole på de offisielle tallene, hverken antall smitta eller døde. Jeg tror over 100 000 er smitta allerede og at over 1000 antagelig er døde. Det er først når vi veit hvordan det utvikler seg i vesten og vi får de første dødsfallene her vi får tall vi kan stole på.

Jeg tor jo ikke dette er irrasjonell angst, men angst for noe som har stor sannsynlighet for å skje. Men det betyr jo ikke at man ikke kan forsøke å gjøre noe med angsten. Og jeg har tro på metakognitiv terapi, jeg forsøkte det sammen med en studentpsykolog i fjor og hadde utbytte av det. Det minner meg veldig om mindfulness og jeg har litt problemer med å se forskjellen. En ting er kanskje at fokus på lyder er viktigere i metakognitiv terapi. Teorien er at det hjelper på tanker/grubling fordi de er knytta til samme senter i hjernen.

 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er dette så langt bare en ting blant så veldig mye opprivende saker man hører om i vår tid. Man blir veldig opprørt og lei seg inne i seg og jeg følger med inniblant på nyhetsmeldinger men jeg tenker mer på hvilket tidsrom påsken faller på i år og hvilke planer jeg selv har i år for denne våren. For noen tiår siden husker jeg at i påsken lavet det ned med snø og vi var ute på jordene å gikk på ski. Snøen lå i høye skravler og det var rasfare sa de i værmeldingen over hele landet. Vi nøt appelsin og kvikk lunsj  ute på tur. Tidene forandres raskt ofte. Ikke sjelden til det bedre. Man må prøve om man kan å leve mere i nuet tror jeg.

Endret av Fabela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Takk for alle svar.

De logiske argumentene hjelper ikke så veldig når jeg mener vi ikke kan stole på de offisielle tallene, hverken antall smitta eller døde. Jeg tror over 100 000 er smitta allerede og at over 1000 antagelig er døde. Det er først når vi veit hvordan det utvikler seg i vesten og vi får de første dødsfallene her vi får tall vi kan stole på.

Jeg tor jo ikke dette er irrasjonell angst, men angst for noe som har stor sannsynlighet for å skje. Men det betyr jo ikke at man ikke kan forsøke å gjøre noe med angsten. Og jeg har tro på metakognitiv terapi, jeg forsøkte det sammen med en studentpsykolog i fjor og hadde utbytte av det. Det minner meg veldig om mindfulness og jeg har litt problemer med å se forskjellen. En ting er kanskje at fokus på lyder er viktigere i metakognitiv terapi. Teorien er at det hjelper på tanker/grubling fordi de er knytta til samme senter i hjernen.

 

Så da er tallene på verdensbasis for corona viruset det samme som Norge får hvert år mtp influensa! Dette er nok bare en ny svineinfluensa eller "hundepest" hvor aviser og sosiale medier krisemaksimerer, også ender man opp med lavere tall enn hva som skjer daglig.

Som du ser her har vi allerde mistet rundt 40.000 personer over hele verden til influensa kun i år, altså 29 dager!  https://www.worldometers.info/

Anonymkode: eb4b3...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Ja, og ut fra det vi veit om Corona-viruset tyder alt på at dette blir 100 ganger verre enn influensa. Og det mener jeg bokstavelig.

Influensa har en dødelighet rundt 0,1%. Det er vanskelig å fastsette dødeligheten til Corona-viruset, men foreløpige anslag plasserer den mellom 2 og 4 prosent. Med en dødelighet på 3% vil Corona-viruset altså ha 30 ganger høyere dødelighet enn sesonginfluensa.

I tillegg spiller det selvsagt inn hvor smittsomt Corona-viruset er. Dette betegnes med et tall R0, som angir hvor mange en syk person i gjennomsnitt vil smitte. For influensa er dette ca. 1,3. Ulike forskere har foreløpig anslått R0 for Corona-viruset til å være mellom 1,5 og 3,8.

Sida de offisielle tallene fra Kina høyst sannsynlig er mye lavere enn hva som faktisk er tilfelle, heller jeg mot å tro at både dødelighet og R0 er høyere enn dette. Men uansett om de offisielle tallene skulle vise seg å være riktige er dette uhyre alvorlig. Å sammenligne dette med sesonginfluensa viser bare at man velger å synse grunnlagsløst i stedet for å sette seg inn i fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er ihvertfall sikkert, denne tråden får deg ikke til å tenke mindre på coronaviruset. Skal du slutte å tenke på det, må du gjøre hjernen din opptatt med andre ting, ikke starte en diskusjon om hvor farlig viruset er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsa vår er det viktigste. Uten den er vi ingenting. Men det er vel først og fremst dem som kanskje skulle vært i utlandet kanskje med jobben med det første som bør ta noen aktsohetsregler kanskje. 

De av oss som allerede har noe sykdom å drasse med alt avhengig av situasjon tenker kanskje lett for mye bekymringstanker.

Ekstra stritt må det være for dem som står i jobb nå kanskje med vanskelige jobber og krevende arbeidsforhold. På den annen side har man nok å gjøre kan det være godt dersom man føler seg frisk nok

Selv fokuserer jeg på de ting jeg klarer og prøver å gjøre det beste ut av min situasjon. Jeg tar en dag av gangen. Jeg kan ikke annet.

Jeg forstår tallene og sykdommens alvorlighetsgrad bekymrer men verden er stor og man klarer ikke å skjerme seg mot alt. Som barn prøvet jeg ofte å holde pusten når jeg gikk i masse bileksos eller forbi de værste mobberen på skolen. Men det nytter ikke i lengden. Nå tar jeg tingene mer som de kommer men jeg har handlet litt mat så jeg trenger ikke tenke på det iallefall og jeg følger med på nyhetene. Da føler jeg at jeg har gjort hva jeg kan. Det er jo ikke så lenge siden menneskets beste venn hunden ble så hardt rammet av uforklarlig sykdom i større utstrekning enn vanlig. Man klarte jo å gjenvinne oversikt og mange ble reddet ettersom jeg forstod.

Nå handler jo dette om mennesker men allikevel. Man er kommet langt i dag mener jo mange.

 

Anonymkode: 24a05...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et forebyggende tiltak man kan gjøre selv hvor man bor straks vær og vind tillater prøve å huske å lufte rommene man oppholder seg mye i ofte og slippe til  rikelig  med lys og luft. Betyr mye tror jeg.

Anonymkode: 24a05...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av akkurat den eksperten jeg hørte på radio fikk jeg assosiasjoner til at det var en vannbåren smitte. Rart også med at vi nå har både vaskebjørn og kameler i norsk natur som altså mennesker står bak. Ved sirkus har jo levende dyr lenge vært forbudt.

Ingen håper jo på noe utbrudd her. Hva kommer navnet Corona av.

Anonymkode: 24a05...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av akkurat den eksperten jeg hørte på radio fikk jeg assosiasjoner til at det var en vannbåren smitte. Rart også med at vi nå har både vaskebjørn og kameler i norsk natur som altså mennesker står bak. Ved sirkus har jo levende dyr lenge vært forbudt.

Ingen håper jo på noe utbrudd her. Hva kommer navnet Corona av.

Anonymkode: 24a05...8c2

Hvor i all verden har du det fra at det finnes vaskebjørn og kamel vilt i Norge??? Det gjør det jo ikke... Det er en familie i Finnmark (?) som har noen kameler som husdyr, men ville er de ikke. Når du sier vaskebjørn så tenker du kanskje på mårhund, de kan være snarlike, men mårhunden har innvandret østfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart også med at vi nå har både vaskebjørn og kameler i norsk natur som altså mennesker står bak.

Nei, vi har ikke kameler i naturen i Norge. Det har vært en viss frykt for at vaskebjørnen skal komme hit, men man regner ikke med at den er her ennå.

https://artsdatabanken.no/fab2018//N/267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg har pådratt meg et virus forresten. Blir god tid til nettaktivitet.

Angående kameler: Kanskje det handler om MERS viruset i Midtøsten? Det er et coronavirus som kommer fra kameler og har ekstremt høy dødelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RamonaK skrev:

Det heter corona pga at viruset er formet som en krone.

Så det du sier er at jeg ikke trenger å gå rundt med en kjempestor limeskive i munnen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munnskyll med noen dråper Vademekum i gurglevannet er kanskje ikke så dumt allikevel. Forebyggende mener jeg. Gammelt og gratis råd hjemmenifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fabela skrev:

Munnskyll med noen dråper Vademekum i gurglevannet er kanskje ikke så dumt allikevel. Forebyggende mener jeg. Gammelt og gratis råd hjemmenifra.

Igjen: Munnvann forebygger ikke virussykdom, men det gjør håndhygiene og forsiktighet når noen hoster / nyser. Det gjelder enten det er Coronavirus eller andre luftveisinfeksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...