Gå til innhold

Svigermor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og for å være ærlig synes jeg det var fryktelig barnslig å ikke sende barna gaver til jul, de burde ikke ta det ut over dem. 

Enig - ikke synk ned på deres nivå. Ikke gå i skyttergraven, men vær åpne for å løse konflikten (som vel egentlig ikke stikker så dypt hvis folk oppfører seg som voksne), men stå sammen, du og mannen din. Bruk en eller annen familiebegivenhet som påskudd, typen "burde vi ikke møtes og ordne opp i dette før X har fødselsdag, barna savner søskenbarna sine")? Men jeg tror altså det er lurt om det er flere til stede enn bare dere og svigermor, slik at ikke alt forvrenges gjennom hennes referat. Hvis barnas tanter og onkler har blitt med på denne krigen, har de nok hørt en annen versjon enn du beskriver. 

Det er helt greit at folk ikke har verdens beste kjemi, men det er helt unødvendig å la dette prege alle familiesammenkomster. Voksne klarer å behandle hverandre med alminnelig respekt for husfredens skyld, så lenge det bare handler om personligheter som matcher litt dårlig og ikke om helt urimelig oppførsel. 

Er du kona til den eneste sønnen hennes, eller har han en eks som hun likte bedre (for å nevne noen typiske situasjoner der enkelte svigermødre kan forvandle seg til en heks)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja en sak har alltid to sider, men hun har aldri likt meg. Var vel egentlig noe jeg skulle tatt opp med henne selv, men en dag så fikk mannen min nok. Det er ikke sikkert det blir verre, og jeg har lyst til å ordne opp, men har også lyst til at hun skal forstå at hun ikke har vært spesielt hyggelig mot meg.

Anonymkode: cd2aa...981

Nå har jo vi hørt bare din side, men det er jo en del kvinner som rett og slett ikke takler at en annen kvinne kommer inn og "stjeler" sønnen deres fra dem. Din svigermor er kanskje en slik? Min eks-svigermor var litt der, det gikk seg til litt etterhvert heldigvis, men perlevenner ble vi aldri. Min nåværende svigermor er bare søt, vi har ikke et spesielt nært forhold, og både hennes sønn og jeg var godt voksne da vi møttes (hun hadde vel gitt opp håpet om at han skulle finne noen! :D  ) og første gangen jeg traff henne smilte hun blidt, ga meg en klem og sa:"Så det er du som er Lillemus!" :) 

Du kan jo la det ligge en stund og så heller prøve å strekke ut en hånd når det har gått en tid, uten å legge deg helt flat.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Enig - ikke synk ned på deres nivå. Ikke gå i skyttergraven, men vær åpne for å løse konflikten (som vel egentlig ikke stikker så dypt hvis folk oppfører seg som voksne), men stå sammen, du og mannen din. Bruk en eller annen familiebegivenhet som påskudd, typen "burde vi ikke møtes og ordne opp i dette før X har fødselsdag, barna savner søskenbarna sine")? Men jeg tror altså det er lurt om det er flere til stede enn bare dere og svigermor, slik at ikke alt forvrenges gjennom hennes referat. Hvis barnas tanter og onkler har blitt med på denne krigen, har de nok hørt en annen versjon enn du beskriver. 

Det er helt greit at folk ikke har verdens beste kjemi, men det er helt unødvendig å la dette prege alle familiesammenkomster. Voksne klarer å behandle hverandre med alminnelig respekt for husfredens skyld, så lenge det bare handler om personligheter som matcher litt dårlig og ikke om helt urimelig oppførsel. 

Er du kona til den eneste sønnen hennes, eller har han en eks som hun likte bedre (for å nevne noen typiske situasjoner der enkelte svigermødre kan forvandle seg til en heks)? 

Ja  du har rett i det, skal prøve å snakke med de. 

Ja han er den eneste sønnen, han har tre søstre. Han har ikke hatt noe veldige seriøse forhold før meg, så hvordan hun luktende eksene vet jeg ikke :)

Anonymkode: cd2aa...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja han er den eneste sønnen, han har tre søstre.

Det kan jo tenkes at ingen egentlig vil være bra nok for ham i hennes øyne 😉 Men fint at han gjør det klart at du og barna er hans nærmeste nå, og at dere ønsker et normalt forhold til resten av familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Nå har jo vi hørt bare din side, men det er jo en del kvinner som rett og slett ikke takler at en annen kvinne kommer inn og "stjeler" sønnen deres fra dem. Din svigermor er kanskje en slik? Min eks-svigermor var litt der, det gikk seg til litt etterhvert heldigvis, men perlevenner ble vi aldri. Min nåværende svigermor er bare søt, vi har ikke et spesielt nært forhold, og både hennes sønn og jeg var godt voksne da vi møttes (hun hadde vel gitt opp håpet om at han skulle finne noen! :D  ) og første gangen jeg traff henne smilte hun blidt, ga meg en klem og sa:"Så det er du som er Lillemus!" :) 

Du kan jo la det ligge en stund og så heller prøve å strekke ut en hånd når det har gått en tid, uten å legge deg helt flat.

Ja det er sant. Jeg har prøvd å tenke over hva jeg kan ha gjort, og har til og med spurt mannen. Men kommer ikke frem til noe. En ting jeg tror hun har litt problem med, var at mannen min var en litt sånn bad boy når vi møttes, men det sluttet han med når vi møttes. 

Anonymkode: cd2aa...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Det kan jo tenkes at ingen egentlig vil være bra nok for ham i hennes øyne 😉 Men fint at han gjør det klart at du og barna er hans nærmeste nå, og at dere ønsker et normalt forhold til resten av familien. 

Sant. Synes alt dette er utrolig ubehagelig... jeg er i hvertfall heldig som har han som støtte. :)

Anonymkode: cd2aa...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det startet ganske uskyldig, med at mannen min snakket med moren sin. ( uten meg) og fortalte henne at jeg ble ganske lei meg pga en del kommentarer hun hadde kommet med, moren sa da at hun måtte da få si det hun mente. Også ble mannen min ganske sint også ble det vel egentlig bare verre og verre derfra. 

Anonymkode: cd2aa...981

Jeg synes det var både merkelig og dårlig gjort at familien ikke sendte julegaver til barna, de har uansett ikke noe ansvar for krangelen. Men for øvrig så er jeg nok mer nysgjerrig på hennes og din manns søstres oppfatning av hva som har foregått, enn de fleste andre i denne tråden. Hva har han sagt til sin mor som har gjort henne så opprørt, hva er det han evt. ikke har fanget opp av signaler fra de andre osv. For at konflikten skal avsluttes, tror jeg det er nødvendig også ¨å være nysgjerrig på den andre partens versjon. For din del så trenger du kanskje primært uttrykke at du synes det er leit om dine barn ikke skal ha god kontakt med sine besteforeldre og sine tanter. 

Når det gjelder dette med at din svigermor muligens ikke liker deg, så kan jo det stemme - men det kan kanskje også være slik at hun har samme oppfatning av din holdning til henne. Hvis dere ønsker bedre relasjon, så tror jeg ikke det fungerer å gjøre svigermor til den eneste syndebukken i situasjonen som har oppstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes det var både merkelig og dårlig gjort at familien ikke sendte julegaver til barna, de har uansett ikke noe ansvar for krangelen. Men for øvrig så er jeg nok mer nysgjerrig på hennes og din manns søstres oppfatning av hva som har foregått, enn de fleste andre i denne tråden. Hva har han sagt til sin mor som har gjort henne så opprørt, hva er det han evt. ikke har fanget opp av signaler fra de andre osv. For at konflikten skal avsluttes, tror jeg det er nødvendig også ¨å være nysgjerrig på den andre partens versjon. For din del så trenger du kanskje primært uttrykke at du synes det er leit om dine barn ikke skal ha god kontakt med sine besteforeldre og sine tanter. 

Når det gjelder dette med at din svigermor muligens ikke liker deg, så kan jo det stemme - men det kan kanskje også være slik at hun har samme oppfatning av din holdning til henne. Hvis dere ønsker bedre relasjon, så tror jeg ikke det fungerer å gjøre svigermor til den eneste syndebukken i situasjonen som har oppstått. 

Så vidt jeg forstår. Så begynte det med at min mann fortalte henne at noen av kommentarene hennes var ganske sårende, og at han bare ville si det til henne for at han kunne se at jeg ble lei meg. Hun sa da at hun måtte da få si hva hun mente. Og da spurte han hvorfor hun ikke liker meg, noe hun ikke svarte på. Og etter litt fram og tilbake ble mannen min sint og sa at negative kommentarer kunne hun holde for seg selv. Hva søstrene mener er jeg ikke sikker på for de vil ikke snakke om det og at de vil bli holdt utenfor. Det at de ikke vil ha noe messer å gjøre er forsåvidt greit, men hvorfor ignorere oss. ? Det er godt mulig svigermor har samme oppfatning som meg, og jeg har tenkt og tenkt på dette men kommer ikke fram til noe, har til og med spurt mannen og han mener hun er urimelig. Så jeg vet overhode ikke. 

Anonymkode: cd2aa...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel på at hun aldri har likt meg er vel at etter vi hadde dated en stund sa han til foreldrene at han trodde jeg var den han kom til å gifte seg med, og dette likte svigermor fryktelig dårlig. Har akkurat blitt fortalt dette nylig, mannen har holdt det før seg selv i flere år.

Anonymkode: cd2aa...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært svigermors fortellinger før på dol.  Jeg synes det er merkelig hvor mange da og nå er klare for å se på svigermor som beist og burugle.  Det er noe som har skjedd i denne familien og det er kun en side av mange som kommer frem her.

Slike konflikter har tendens til å gå seg til, og hvis ikke de tar seg sammen og gir barna gaver til jul og bursdag med tiden så skurrer noe veldig.  Hva som har blitt sagt imellom familiemedlemmer, mor-sønn, bror-søstre etc. er ikke lett å vite.  Finnes det ikke farfar til barna et sted?

Anonymkode: 5120c...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært svigermors fortellinger før på dol.  Jeg synes det er merkelig hvor mange da og nå er klare for å se på svigermor som beist og burugle.  Det er noe som har skjedd i denne familien og det er kun en side av mange som kommer frem her.

Slike konflikter har tendens til å gå seg til, og hvis ikke de tar seg sammen og gir barna gaver til jul og bursdag med tiden så skurrer noe veldig.  Hva som har blitt sagt imellom familiemedlemmer, mor-sønn, bror-søstre etc. er ikke lett å vite.  Finnes det ikke farfar til barna et sted?

Anonymkode: 5120c...07d

Han finnes :) men han er litt dørmatte, i mangel på bedre ord. Han har kuttet ut sin familie pga at kona hans, min svigermor, Ikke liker de. 

Anonymkode: cd2aa...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han finnes :) men han er litt dørmatte, i mangel på bedre ord. Han har kuttet ut sin familie pga at kona hans, min svigermor, Ikke liker de. 

Anonymkode: cd2aa...981

Jeg håper at du har god kontakt med din familie, og at barna får gaver fra dem.

Anonymkode: 5120c...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper at du har god kontakt med din familie, og at barna får gaver fra dem.

Anonymkode: 5120c...07d

:) ja det har vi heldigvis :)

Anonymkode: cd2aa...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...