Gå til innhold

Økonomi

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp meg

Jeg er ansatt i et engasjement fra 1. februar - 15. august d.å. Nå viser det seg at jeg er gravid og to uker på vei. Ikke stort, men nok til økonomiske bekymringer! Jeg har termin ca. 1. desember. Før 1. februar var jeg student.

Hvordan er reglene for gravid/trygd? Vil jeg få noe penger etter 15. august? Jeg kommer ikke til å få en ny jobb etter nåværende engasjement.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45303-%C3%B8konomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Du kan begynne på perioden med fødselspenger når som helst når det er 12 uker igjen til termin. Du vil få fødselspnger siden du har jobbet mer enn 6 av de siste 10 mndr før du tar permisjon. 1.februar - 15.august er 6,5 mndr. du må senest starte permisjonen 4 mndr etter at du slutter i jobb, men for ditt vedkommende kan det vel være like greit å begynne med en gang du har mulighet.

Når perioden med fødselspenger er over skriver vi 2003, og da vil du ha rett på dagpenger dersom du ikke får deg jobb igjen med en gang. Dette forutsetter at du i 2002 hadde en _arbeids_inntekt på minst 1,25 ganger grunnbeløpet (G). 1 G er nå 51360, men økes sannsynligvis med et par-tre tusen 1.mai. Har du over dette minstegrunnlaget skal dagpengegrunnlaget pr 2003 tilsvare summen av arbeidsinntekt, eventuelle sykepenger og fødselspenger i 2002.

Også derfor er det et poeng å begynne på fødselspengene så tidlig som mulig - for å få opp inntektsgrunnlaget..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45303-%C3%B8konomi/#findComment-171519
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...