Gå til innhold

Buttigieg - er han for ung?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han er lovende, og jeg tror han har gode muligheter.  Minner litt om da Obama kom frem.  Han er passe moderat for amerikanere og har karisma i stor grad.  Noe av den samme sjarmen som både Clinton og Obama hadde.  Clinton vant over Bush senior som sittende president.

Jeg er blitt spent😊

Anonymkode: b0dd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Jeg har ikke fulgt veldig godt med, men tror Buttigieg er min favoritt. 38 år helt perfekt alder for en president. Masse erfaring og fortsatt åpen for å lære.

Det virker ungt bare fordi konkurrentene er så trollgamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke noe om han men googlet og leste https://www.politico.com/2020-election/candidates-views-on-the-issues/pete-buttigieg/ , og han virker jo litt lik Obama egentlig, fin fasade, fine fraser, men det er noen ugler i mosen som indikerer at han kanskje har skjult agenda, ala Obama, og det er synd i så fall, særlig på helsefronten er byrden for folket alt for stor og det fører til veldig mange unødvendig triste skjebener.

Dette likte jeg ikke :

Få begrensninger for abort, (nei 8-9-10 måneders abort er ikke greit... sorry kvinner, men det er ikke bare dere det går ut over når dere dreper en unge, valget må tas mye tidligere i utviklingen ellers er det bare legalisert drap )

Våpenregister ala Norge, hitler forbød jøder fra å ha våpen, før han sendte dem til gasskamrene, det var praktisk det så de ikke kunne gjøre motstand...... (ironi) En liste over de med våpen som en så kan gå etter før en skal gjøre slemme ting, er en veldig dårlig ide, ihvertfall hvis målet med våpnene er å beskytte folket fra et "tyrannical government". 

15 dollar minstelønn, problemet med dette er at det er så store forskjeller i levekostnader i forskjellige stater og områder, 15 er alt for høyt for mange områder og vil føre til total kollaps i mange steders økonomi

Åpne grenser ...

Public option helse systemet, dette er en ide han får betalt av forsikringsselskapene for å fremme, og hele poenget er at dette public options systemet skal  kollapse og woops sorry tilbake til start og kjøpe forsikring fra private selskaper, dette er tragisk at folk ikke gjennomskuer, amerikanerne betaler alt for mye for helsetjenester nå og utrolig mange dør unødvendig som følge av dette korrupte systemet (som donerer til politikere for å sørge for at systemet opprettholdes). Han er nok en slu slange på denne fronten.

Øke forsvarsbudsjettet (dette er allllllt for høyt allerede....)

 

Heier på Bernie jeg, selv om han er en ekte sosialist (som jo viser noe manglende evne til å forstå konsekvenser av sine forslag), og kommer med mye dumt han også, men mest pga at han vil kjempe for medicare for all, det trenger amerikanerne, spar penger og få bedre helsetjenester, vanskelig å argumentere mot det, selv om rumpe-pete nok kommer forsøke ;) Makten til presidenten er jo mye begrenset så er ikke redd for en Venezuela situasjon, men om Bernie var diktator kan jeg love deg at det ville blitt Venezuela, så skjønner de som er skremt men trolig er det det beste valget.

 

Men, lykke til

Anonymkode: fea7e...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Heier på Bernie jeg, selv om han er en ekte sosialist (som jo viser noe manglende evne til å forstå konsekvenser av sine forslag), og kommer med mye dumt han også, men mest pga at han vil kjempe for medicare for all, det trenger amerikanerne, spar penger og få bedre helsetjenester, vanskelig å argumentere mot det, selv om rumpe-pete nok kommer forsøke ;) Makten til presidenten er jo mye begrenset så er ikke redd for en Venezuela situasjon, men om Bernie var diktator kan jeg love deg at det ville blitt Venezuela, så skjønner de som er skremt men trolig er det det beste valget.

 

Men, lykke til

Anonymkode: fea7e...a26

Bernie er en fin fyr, men tenker at er for gammel. Nesten 80, og (allerede) to hjerneinfarkt. Jeg vet ikke.

Anonymkode: 29483...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke noe om han men googlet og leste https://www.politico.com/2020-election/candidates-views-on-the-issues/pete-buttigieg/ , og han virker jo litt lik Obama egentlig, fin fasade, fine fraser, men det er noen ugler i mosen som indikerer at han kanskje har skjult agenda, ala Obama, og det er synd i så fall, særlig på helsefronten er byrden for folket alt for stor og det fører til veldig mange unødvendig triste skjebener.

Dette likte jeg ikke :

Få begrensninger for abort, (nei 8-9-10 måneders abort er ikke greit... sorry kvinner, men det er ikke bare dere det går ut over når dere dreper en unge, valget må tas mye tidligere i utviklingen ellers er det bare legalisert drap )

Våpenregister ala Norge, hitler forbød jøder fra å ha våpen, før han sendte dem til gasskamrene, det var praktisk det så de ikke kunne gjøre motstand...... (ironi) En liste over de med våpen som en så kan gå etter før en skal gjøre slemme ting, er en veldig dårlig ide, ihvertfall hvis målet med våpnene er å beskytte folket fra et "tyrannical government". 

15 dollar minstelønn, problemet med dette er at det er så store forskjeller i levekostnader i forskjellige stater og områder, 15 er alt for høyt for mange områder og vil føre til total kollaps i mange steders økonomi

Åpne grenser ...

Public option helse systemet, dette er en ide han får betalt av forsikringsselskapene for å fremme, og hele poenget er at dette public options systemet skal  kollapse og woops sorry tilbake til start og kjøpe forsikring fra private selskaper, dette er tragisk at folk ikke gjennomskuer, amerikanerne betaler alt for mye for helsetjenester nå og utrolig mange dør unødvendig som følge av dette korrupte systemet (som donerer til politikere for å sørge for at systemet opprettholdes). Han er nok en slu slange på denne fronten.

Øke forsvarsbudsjettet (dette er allllllt for høyt allerede....)

 

Heier på Bernie jeg, selv om han er en ekte sosialist (som jo viser noe manglende evne til å forstå konsekvenser av sine forslag), og kommer med mye dumt han også, men mest pga at han vil kjempe for medicare for all, det trenger amerikanerne, spar penger og få bedre helsetjenester, vanskelig å argumentere mot det, selv om rumpe-pete nok kommer forsøke ;) Makten til presidenten er jo mye begrenset så er ikke redd for en Venezuela situasjon, men om Bernie var diktator kan jeg love deg at det ville blitt Venezuela, så skjønner de som er skremt men trolig er det det beste valget.

 

Men, lykke til

Anonymkode: fea7e...a26

Bernie virker som en genuint ærlig politiker. Men hvem vet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

selv om rumpe-pete nok kommer forsøke

skal dette være morsomt.  Innlegget mitt er seriøst og jeg fraber meg slike sleivete bemerkninger i en tråd som var ment for diskusjoner.

Anonymkode: b0dd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skal dette være morsomt. 😡

Anonymkode: b0dd0...c25

Er vel omtrent like morsomt som de 500'000 som går konkurs i USA hvert år pga forsikrings-helse-systemet Pete ønsker å bevare. Eller like morsomt som de 26'000 som dør hvert år i USA pga at de ikke har råd til helsetjenestene de behøver for å overleve, et system Pete er kjøpt og betalt for å bevare, og som Pete vil bevare , fordi det er lukrativt for de som kjøper politikerne der borte (korrupsjon... (men legalisert.. )). 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innlegget mitt er seriøst og jeg fraber meg slike sleivete bemerkninger i en tråd som var ment for diskusjoner.

Anonymkode: b0dd0...c25

Du driver selv med alders-isme i tittelen din, beklager at jeg trodde det innebar at en kunne ta en litt avslappet tullete tone og ikke døds-seriøst (pete har rumpe i navnet sitt), men greit nok da skal du få ha tråden i fred, kos deg videre med "debatten" om hvor mange du håper skal dø unødig som følge av helsepolitikken til denne favoritten din. Så får vi håpe drømmen din går i oppfyllelse og at kritiske røster blir tiet i hjel gjennom åpenbart usaklige avsporinger isteden for å ta punktene jeg kom med. Farvel

Lykke til

Anonymkode: fea7e...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er han Antikrist? En tanke som slo meg her om dagen. 

Anonymkode: 367e1...e3f

Noen trodde jo at Obama også var antiktist 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bernie er en fin fyr, men tenker at er for gammel. Nesten 80, og (allerede) to hjerneinfarkt. Jeg vet ikke.

Anonymkode: 29483...298

Helt enig !  Det går bare ikke. Da er det isåfall tvingende nødvnendig at han har en meget dyktig visepresident, han må nok regne med å ta over etterhvert.  Skulle han bli valgt i 8 år, så er han nærmere 90 på slutten.  Det er galskap, så jeg hadde nok stemt på en yngre kanidat selv om det er han jeg er mest enig med.  

Det er en nedre aldersgrense på 35 år, har jeg hørt. utrolig at ikke det finnes en øvre grense også.

 

Anonymkode: cbe39...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig !  Det går bare ikke. Da er det isåfall tvingende nødvnendig at han har en meget dyktig visepresident, han må nok regne med å ta over etterhvert.  Skulle han bli valgt i 8 år, så er han nærmere 90 på slutten.  Det er galskap, så jeg hadde nok stemt på en yngre kanidat selv om det er han jeg er mest enig med.  

Det er en nedre aldersgrense på 35 år, har jeg hørt. utrolig at ikke det finnes en øvre grense også.

 

Anonymkode: cbe39...044

Sanders er sosialist og derfor blir han likt i Skandinavia.  Han er ikke den riktige til å få Trump vekk.  Jeg stemmer ikke i USA, men jeg har bodd der.  De naive tallene om hvor mange dør i helsesystemet i USA pga. mangel på forsikringer er det Skandinaver som fremhever.  Hvor mange dør i helsekø i Norge?

Buttigieg er noe ung, men han er karismatisk og har kanskje mulighet til å vinne over Trump.  Jeg tror kanskje han er den mest lovende kandidaten av de fire fra demokratene.

Anonymkode: b0dd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sanders er sosialist og derfor blir han likt i Skandinavia.  Han er ikke den riktige til å få Trump vekk.  Jeg stemmer ikke i USA, men jeg har bodd der.  De naive tallene om hvor mange dør i helsesystemet i USA pga. mangel på forsikringer er det Skandinaver som fremhever.  Hvor mange dør i helsekø i Norge?

mener du helsesystemet i USA er bedre? Hvor mange går personlig konkurs pga sykdom i Norge?

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Buttigieg er noe ung, men han er karismatisk og har kanskje mulighet til å vinne over Trump.  Jeg tror kanskje han er den mest lovende kandidaten av de fire fra demokratene.

Anonymkode: b0dd0...c25

Han er homofil da. Mange som ikke liker det.

Anonymkode: 29483...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sanders er sosialist og

Han er sosialdemokrat. Av kunnskapsløse amerikanere blir han dog regnet som kommunist.

Anonymkode: 29483...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

For amerikansernes skyld håper jeg på Bernie Sanders. Jeg tror ikke alle er klar over (mange sikkert), hvor høyrevridd politikken i USA er. Der er det ikke populært å være på uføretrygd, som er liten sammenlignet med i Norge. Og mange amerikanere er ganske fattige. Samtidig er de rike så grassalt rike, og med så store ressurser på bok, så det er kvalmt. I USA spiser kapitalismen sine egne. Derfor håper jeg på Sanders som en korreksjon. Selv om jeg neppe ville stemt på han her tillands, hvis han var norsk.

 

Jeg er enig med Trump når det gjelder å sikre grensen mot Mexico og også hans strenge innvandringspolitikk. Men ellers er han nok ikke helt i vater alltid. Han får nå om ikke annet røsket litt opp. En moderat republikaner, eller en moderat Demokrat er ikke det ett land i krise trenger. For noe må gjøres med fattigdommen, og den trege økonomien. Under Trump har økonomien tatt seg littt til. Det gjorde den ikke under Obama. Under Clinton var det veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
45 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

For amerikansernes skyld håper jeg på Bernie Sanders. Jeg tror ikke alle er klar over (mange sikkert), hvor høyrevridd politikken i USA er. Der er det ikke populært å være på uføretrygd, som er liten sammenlignet med i Norge. Og mange amerikanere er ganske fattige. Samtidig er de rike så grassalt rike, og med så store ressurser på bok, så det er kvalmt. I USA spiser kapitalismen sine egne. Derfor håper jeg på Sanders som en korreksjon. Selv om jeg neppe ville stemt på han her tillands, hvis han var norsk.

 

Jeg er enig med Trump når det gjelder å sikre grensen mot Mexico og også hans strenge innvandringspolitikk. Men ellers er han nok ikke helt i vater alltid. Han får nå om ikke annet røsket litt opp. En moderat republikaner, eller en moderat Demokrat er ikke det ett land i krise trenger. For noe må gjøres med fattigdommen, og den trege økonomien. Under Trump har økonomien tatt seg littt til. Det gjorde den ikke under Obama. Under Clinton var det veldig bra.

USA er ekstremt høyrevridd, og vanskelig å forstå hvordan folk kan bli vettskremt av tanken på et offentlig helsevesen.

Enig i at Trump ikke alltid er i vater (skulle tatt seg ut å påstå noe annet)

Utfordringene til demokratene er at de fattige har fått det bedre under Trump. Arbeidsledigheten har gått ned og inntektene har gått opp blant de fattige. Det skjedde ikke under Obama så vidt jeg vet. Derfor har ikke Buttigieg veldig stor troverdighet blant fattige. Liberal innvandringspolitikk er mest populært hos de med høy utdanning og inntekt. De konkurrerer ikke med innvandrere på arbeids- og boligmarkedet.

Bernie Sanders kan ha troverdighet hos fattige amerikanere. Det hadde vært sunt for dem å velge en sosialist bare for å bryte den barrieren. Han er vel snarere en sosialdemokrat uansett. Det eneste problemet med ham er at han er så gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
4 minutter siden, Gargamel skrev:

USA er ekstremt høyrevridd, og vanskelig å forstå hvordan folk kan bli vettskremt av tanken på et offentlig helsevesen.

Enig i at Trump ikke alltid er i vater (skulle tatt seg ut å påstå noe annet)

Utfordringene til demokratene er at de fattige har fått det bedre under Trump. Arbeidsledigheten har gått ned og inntektene har gått opp blant de fattige. Det skjedde ikke under Obama så vidt jeg vet. Derfor har ikke Buttigieg veldig stor troverdighet blant fattige. Liberal innvandringspolitikk er mest populært hos de med høy utdanning og inntekt. De konkurrerer ikke med innvandrere på arbeids- og boligmarkedet.

Bernie Sanders kan ha troverdighet hos fattige amerikanere. Det hadde vært sunt for dem å velge en sosialist bare for å bryte den barrieren. Han er vel snarere en sosialdemokrat uansett. Det eneste problemet med ham er at han er så gammel. 

Ja, det er vel det store paradokset de fattige fikk det ikke bedre under Obama. Men når de får det under en høyrevridd person som Trump, så er det ikke så enkelt som høyre venstre akse. Men Sanders er såpass radikal att det kanskje kunne skje noe. Men han er gammel ja. Og hadde også hjerteinfarkt for en stund siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

mener du helsesystemet i USA er bedre? Hvor mange går personlig konkurs pga sykdom i Norge?

Helsesystemet i USA er mer effektivt og fagkunnskaper er på høyere nivå enn i Norge.  Jeg har selv falt på hodet da jeg var på reise alene i Boston og besvimte på gata.  Jeg ble fraktet til sykehus og grundig undersøkt uten å betale en dollar.  Da jeg falt i min egen leilighet i Oslo og kom på legevakten ble jeg ikke undersøkt noe særlig og sendt hjem.  Det viste seg noen uker senere med mye smerter og ubehag at jeg hadde fått hjernerystelse.  Ja jeg har bedre erfaring fra Boston av et bedre helsesystem.

Jeg holdt på å miste alt mitt for noen år tilbake da jeg var syk.  Jeg ble ikke tatt vare på av samfunnet, men av mine nærmeste.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er homofil da. Mange som ikke liker det.

Mange likte ikke tanken på en svart president, men Obama ble det likevel.  Jeg skulle gjerne sett en svart, lesbisk kvinne i det Hvite hus, men det tror jeg vi må vente med.  En ting om gangen.

 

3 timer siden, Gargamel skrev:

USA er ekstremt høyrevridd, og vanskelig å forstå hvordan folk kan bli vettskremt av tanken på et offentlig helsevesen.

USA er noe helt annet enn lille Norge.  Geografisk er det mye større enn Europa og populasjonen er også høyere.  Illegale innvandrere er der i millionvis og der får barna gratis skolegang og helsehjelp.  Offentlige skoler har ikke lov til å vise barn fra, uansett hvilken status de har.

Jeg tror Trump vinner og det fordi han har gjort noe med situasjonen til de fattige i arbeid.  De som bor i midt-statene har fått det bedre, der er det mye fabrikkarbeidere med lavest lønn.

Lille naive Norge ga Nobelsfredsprisen til Obama uten at noen vet for hva😁  Sanders passer inn i det norske bildet., men ikke i det amerikanske.

Anonymkode: b0dd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å ta meg tur i november og være der når presidentvalget finner sted.  Jeg bodde der da Obama ble valgt og det var fantastisk å oppleve stemningen.

Anonymkode: b0dd0...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...