Gå til innhold

Lamotrigin Kupton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på medisinkurs for oss som har bipolar lidelse og professoren i psykofarmakologi sa at ved lengre tids bruk av Lamotrigin er det sannsynlig at metabolismen blir påvirket i negativ retning. Hvor alvorlig er det?

Det andre han nevnte som jeg stusset litt over var at depresjonene ved bipolar 2 er like alvorlige om enn ikke enda alvorligere enn ved bipolar 1. Da er det altså kun hypomani og mani som skiller de to diagnosene?

Anonymkode: ebf36...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Hva mente han konkret med at metabolismen ble påvirket i negativ retning? Dette har ikke jeg fått opplyst. 

Det er akkurat det jeg lurer på også så det blir spennende å høre hva Kupton sier til det.

Anonymkode: ebf36...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at han mener metabolismen av lamotrigin. Det vil føre til at serumkonsentrasjon endres og gjør dosejustering nødvendig. Viser at serumkonsentrasjon i det minste annenhvert år er smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kupton skrev:

Jeg antar at han mener metabolismen av lamotrigin. Det vil føre til at serumkonsentrasjon endres og gjør dosejustering nødvendig. Viser at serumkonsentrasjon i det minste annenhvert år er smart.

Han mente kroppens metabolisme. Han sa at det skjer gradvis i forbindelse med langtidsbehandling og at det foreløpig er for lite forsket på og at han derfor , og av helt andre grunner også, heller anbefaler Lithium som behandling ved bipolar lidelse.

Anonymkode: ebf36...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han mente kroppens metabolisme. Han sa at det skjer gradvis i forbindelse med langtidsbehandling og at det foreløpig er for lite forsket på og at han derfor , og av helt andre grunner også, heller anbefaler Lithium som behandling ved bipolar lidelse.

Anonymkode: ebf36...5ab

Det er vel heller omvendt! Raste opp i vekt med litium . Har ikke gjort det med lamictal 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Marye skrev:

Det er vel heller omvendt! Raste opp i vekt med litium . Har ikke gjort det med lamictal 

Dette samsvarer godt med mine erfaringer over noen tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Marye skrev:

Det er vel heller omvendt! Raste opp i vekt med litium . Har ikke gjort det med lamictal 

Kan ikke dette være VELDIG individuelt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Camilla80 skrev:

Kan ikke dette være VELDIG individuelt..?

Nei. Har ikke opplevd en eneste som har rast opp i vekt på Lamictal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Til TS: Glemte å svare på ditt andre spørsmål. Ja, det er kun hypomani/mani som skiller BP1 og BP2.

Takk for oppklarende svar. Er det individuelt om det er Lamotrigin eller Lithium som virker best på depresjoner eller er det heller diagnosen som avgjør hvilken av de man skal bruke? Jeg er klar over at Lithium er førstevalg pga. manier, men virker Litium også noe bedre på depresjoner?

Anonymkode: ebf36...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra UM:

 

Det må være en misforståelse. Nedsatt metabolisme av lamotrigin er ikke riktig. At jeg primært mener at Li er 1.valg ved bip 1 er riktig, men neppe kontroversielt. Lamotrigin er 1.valg ved bip 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, kupton skrev:

Svar fra UM:

 

Det må være en misforståelse. Nedsatt metabolisme av lamotrigin er ikke riktig. At jeg primært mener at Li er 1.valg ved bip 1 er riktig, men neppe kontroversielt. Lamotrigin er 1.valg ved bip 2.

Takk for at dy sjekket med ham. Han sa klart og tydelig at det var slik, men jeg forstår «cluet» bak dette nå. Jeg velger å ikke fordype det for det er nok ikke særlig klokt mtp alle hensyn man bør ta offentlig.  Når det gjelder det andre spørsmålet mitt så mener jeg om det er bevist at Lithium virker bedre kontra Lamotrigin på depresjoner uavhengig av om den brukes ved bipolar 1 eller 2?

Anonymkode: ebf36...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke bevist etter det jeg har lest. Men her som ellers, går jo forskning på gruppenivå. Det kan godt være at den ene er bedre enn den andre på individnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

Nei, det er ikke bevist etter det jeg har lest. Men her som ellers, går jo forskning på gruppenivå. Det kan godt være at den ene er bedre enn den andre på individnivå. 

Takk Kupton, det er godt å få svar på ting man lurer på.

Anonymkode: ebf36...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, kupton skrev:

Nei, det er ikke bevist etter det jeg har lest. Men her som ellers, går jo forskning på gruppenivå. Det kan godt være at den ene er bedre enn den andre på individnivå. 

Hvor lang tid kan man forvente at det tar før man merker bedring/stabilisering av depresjoner? Og er det mulig å få økning av selvmordstanker etter bare noen dager på så lite som 25 mg? Det har jeg nå, men jeg tenker det må være tilfeldig når det tross alt er så lav dose? Jeg skal opp i 200 mg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...