Gå til innhold

Ord, fraser og uttrykk som bare brukes på DOL


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en del (rare? spesielle?) ord, fraser og uttrykk som det virker som om nesten bare (eller kanskje bare) brukes på DOL. Her er en liste over de jeg kommer på i farten:

- Trippel dose
- Trygda er god
- Iskald trygdecola (med sukker)
- Kokka
- Hobbies
- Overklassefruer
- Høyklassefruer
- Alt er ikke så enkelt i dag
- Alt er ikke så lett for alle
- Fullverdig liv
- Men men
- Ralle(r)
- Vi får se
- Alle har sitt
- Sånn er det nok
- Sånn er det med den saken
- ...., vel
- Liddli'
- Vi har alle vårt (i våre dager)
- Alle har sitt
- Man tenker sitt
- Hvem vet

Kom gjerne med flere hvis jeg har glemt noe.

Anonymkode: 7c36a...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fastnick

Ikke akkurat ord og uttrykk, men det er veldig vanlig på dol for tiden å henge ut diagnoser, bevisst misforstå folk, og bevisst være ufin mot andre. Lurer på om det springer ut av en opplevelse de har av å være bedre enn andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fastnick skrev:

Ikke akkurat ord og uttrykk, men det er veldig vanlig på dol for tiden å henge ut diagnoser, bevisst misforstå folk, og bevisst være ufin mot andre. Lurer på om det springer ut av en opplevelse de har av å være bedre enn andre? 

Det har jeg ikke lagt merke til. Syntes det er mye bedre stemning på dette forumet enn de fleste andre.

Anonymkode: b5459...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fastnick skrev:

Ikke akkurat ord og uttrykk, men det er veldig vanlig på dol for tiden å henge ut diagnoser, bevisst misforstå folk, og bevisst være ufin mot andre.

Hvorfor er du så sikker på at dette er bevisst? Kan det ikke tenkes at også andre enn deg har problemer med det du beskriver her (i en annen tråd 15.2.😞

1 time siden, Fastnick skrev:

Men misforståelser skjer hele tida ved skriftlig kommunikasjon. For n' te gang må jeg si at det ikke er min sterkeste side. Jeg foretrekker mer å snakke med folk ansikt til ansikt, for da ser jeg kroppsspråk, ansiktsmimikk, hører tonefall og måten ting blir sagt på.

Noen ganger kan det være greit å legge godviljen til, ikke ta alt i verste mening. (For alle, ikke bare deg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er helt normalt at ord og fraser sprer seg i en gruppe som f.eks DOL som er et forum med få faste brukere. Akkurat som at da jeg var i rusbehandling så hadde vi egne ord og uttrykk som gikk igjen og som smitter over på de nye. På fotballaget mitt har vi også noen ting som er gjentakende. 

Det er helt normalt, og når det kommer nye tilskudd inn i en gruppe så vil man ofte se at nykommeren etter hvert adopterer disse frasene. Om det er fordi h*n synes de er artige, riktig/informerende eller det bare er for å passe inn i flokken det varierer kanskje litt, men at vi mennesker har en kopieringsadferd er det jo ikke tvil om. Selv har jeg veldig lett for å være litt kopierende da jeg har blitt vant til at jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal oppføre meg. Så jeg innretter meg litt automatisk ut fra hvilken gruppe jeg befinner meg i enten det er på fotball eller her på DOL. :)

Jeg synes uttrykket "god morgen" er teit. For meg er det å prakke på/påstå at alle har en god morgen. Men jeg har jo skjønt at det er en sosial norm å si det så jeg svarer tilbake med god morgen. Med mindre jeg virkelig IKKE har en god morgen. Da sier jeg bare "hei". 😛

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en del (rare? spesielle?) ord, fraser og uttrykk som det virker som om nesten bare (eller kanskje bare) brukes på DOL. Her er en liste over de jeg kommer på i farten:

- Trippel dose
- Trygda er god
- Iskald trygdecola (med sukker)
- Kokka
- Hobbies
- Overklassefruer
- Høyklassefruer
- Alt er ikke så enkelt i dag
- Alt er ikke så lett for alle
- Fullverdig liv
- Men men
- Ralle(r)
- Vi får se
- Alle har sitt
- Sånn er det nok
- Sånn er det med den saken
- ...., vel
- Liddli'
- Vi har alle vårt (i våre dager)
- Alle har sitt
- Man tenker sitt
- Hvem vet

Kom gjerne med flere hvis jeg har glemt noe.

Anonymkode: 7c36a...ac2

Mener å huske at «Dolfrue» har blitt brukt tidligere. 
Ikke helt sikker, men var det ikke en periode enkelte ble kalt det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Shira! skrev:

Mener å huske at «Dolfrue» har blitt brukt tidligere. 
Ikke helt sikker, men var det ikke en periode enkelte ble kalt det? 

Det var i riktig gamle dager. Gjelder vel de damene her som er over 50 og som fikk barn for ca 15-20 år siden.

Anonymkode: cb946...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fastnick skrev:

Ikke akkurat ord og uttrykk, men det er veldig vanlig på dol for tiden å henge ut diagnoser, bevisst misforstå folk, og bevisst være ufin mot andre. Lurer på om det springer ut av en opplevelse de har av å være bedre enn andre? 

Hvor mange personer er det som gjør det? En person? To? Det er derfor jeg blir så lei av det evinnelige maset om "alle" på dol som gjør dette. Du er med på å opprettholde og fyre opp under denne forestillingen som muligens bare du og eventuelt noen få andre har, ved å ta det opp HELE tiden. De aller fleste på dol har god folkeskikk.

Anonymkode: cb946...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var i riktig gamle dager. Gjelder vel de damene her som er over 50 og som fikk barn for ca 15-20 år siden.

Anonymkode: cb946...300

Det kan godt stemme, jeg har vært her i over 15 år, men ikke så aktiv på veldig lenge.

Jeg fikk forresten barn for snart 19 år siden og jeg er ikke 40 enda, men så ble jeg heller aldri kalt Dolfrue 😄

Endret av Shira!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Fastnick skrev:

Ikke akkurat ord og uttrykk, men det er veldig vanlig på dol for tiden å henge ut diagnoser, bevisst misforstå folk, og bevisst være ufin mot andre. Lurer på om det springer ut av en opplevelse de har av å være bedre enn andre? 

Jeg tenker at det ikke er mange som driver med dette - og kanskje derfor ikke "vanlig", men noe som noen veldig få holder på med.  Og jeg tror ikke det har med en følelse av å være bedre enn andre, men kanskje mer med en eller annen form for intens frustrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Glitter skrev:

Jeg synes uttrykket "god morgen" er teit. For meg er det å prakke på/påstå at alle har en god morgen. Men jeg har jo skjønt at det er en sosial norm å si det så jeg svarer tilbake med god morgen. Med mindre jeg virkelig IKKE har en god morgen. Da sier jeg bare "hei". 😛

Jeg får melding hver søndag om at jeg må huske å skrive ukeplan. Da skriver de ofte "ha en fortsatt god dag" e.l. Jeg spurte om hvorfor man sier "ha en fortsatt god dag". Det kan jo hende dagen har vært skikkelig dritt. Jeg fikk ikke noe godt svar. Det var bare sånt man sa. Jeg skriver det samme tilbake da, kopiering må jo være trygt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

 

18 timer siden, Shira! skrev:

Mener å huske at «Dolfrue» har blitt brukt tidligere. 
Ikke helt sikker, men var det ikke en periode enkelte ble kalt det? 

Det er mange DOL-fruer her fortsatt. Det er alle som er kvinner, over 40 og som snakker om dagligdagse ting.

Jeg har blitt tatt opp som æresmedlem av stammen selv om jeg ikke er frue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Gargamel skrev:

 

Det er mange DOL-fruer her fortsatt. Det er alle som er kvinner, over 40 og som snakker om dagligdagse ting.

Jeg har blitt tatt opp som æresmedlem av stammen selv om jeg ikke er frue.

Jeg tror de alle er over 50 i dag. 

Anonymkode: cb946...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...