Gjest Mona Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Jeg er en dame på 37 år med 3 barn fra 1,5 år til 9 år. Jeg startet yrkesrettet attføring nå i høst. Jeg går og tar studiekompetanse for å komme inn på lærerhøyskolen fra høsten av. Det å gå på skolen medfører jo mye jobb både dag og kveld. Etter den nye ordningen kom med meldekort osv. lurer jeg på hvordan det blir når ferien starter. I sommer nå skolen er ferdig og til den begynner igjen er jeg ikke på tiltak. Vil jeg da miste attføringspengene mine? Har jeg mulighet for ferie eller må jeg hospitere eller jobbe? Grunnen til at jeg er på attføring er at jeg har fått "musearm" bl.a. Jeg har legerapport på at jeg ikke bør jobbe med noe statisk arbeid. Det har vært hardt nok for min del med all skrivingen på skolen nå. Derfor kan jeg ikke ta hva som helst av jobber. Det er lærer jeg skal bli, etter planen, så hospitering i skolen er jo utelukket fordi det er sommerferie der og. Av hensyn til mine barn håper jeg å slippe å jobbe nå i sommer. Hva er praksis? Får man fri i skoleferien eller må jeg jobbe? Håper veldig på svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45330-attf%C3%B8ring-og-ferie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Aetat skriver i sine retningslinjer: "I mange handlingsplaner vil det oppstå naturlige pauser i tiltakskjeden. Dette kan for eksempel være før tiltak iverksettes, mellom ulike tiltak eller i skoleferier. I utgangspunktet må medlemmet disponibel for tiltak eller arbeid også i slike venteperioder. Imidlertid vil det være lite praktisk med alternative tiltak når tiltaksbehovet nylig er vurdert og man venter på å fortsette i tiltaket. I mange tilfeller vil det heller ikke være aktuelt med arbeid, fordi medlemmets situasjon er vurdert dithen at medlemmet ikke kan få eller beholde arbeid uten tiltak. I slike tilfeller skal ikke medlemmet føre slike perioder som fravær på meldekortet. En kan tenke seg naturlige pauser i tiltakskjeden og at en jfr. § 11-3 siste ledd tillater at mottakeren drar til utlandet dersom vilkårene for dispensasjon er oppfylt. Dette skal ikke føres som fravær på kortet. Dette dreier seg ikke om "ferie" i vanlig forstand, men derimot et opphold i gjennomføringen som kan aksepteres ut fra gjennomføring og rimelig tilgjengelighet for utredning/arbeid etc. Dersom slik dispensasjon til utenlandsopphold gjør at meldeplikten vanskelig kan overholdes, må en vurdere om det i det hele tatt skal gis slik dispensasjon som nevnt i § 11-3 siste ledd. Dersom det likevel gis dispensasjon, må en enten sørge for at melding skjer på vanlig måte tross utenlandsoppholdet, alternativt må mottakeren settes til ikke-kortinnsender for den aktuelle perioden." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45330-attf%C3%B8ring-og-ferie/#findComment-171522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.