Jump to content
ISW

Kupton - mer hallusinasjoner ved oppstart Abilify

Recommended Posts

ISW

Hei,

Nytt spørsmål angående min far, hallusinasjoner ved demens. Han har gjort korte forsøk med Risperdal og Seroquel, begge nytteløse siden han ble altfor sedert og fikk EPS. 
 

Nå har det siden lørdag blitt forsøkt Abilify, startdose 2,5 mg/dag. Denne har ikke gitt bivirkninger og han er fin i formen, men etter en rolig søndag har synshallusinasjonene blitt verre enn før. 
 

Er det vanlig å bli verre i starten av AP? Eller kan det skyldes at AP i lave doser gjerne har  en motsatt virkning, med en stimulerende effekt heller enn dempende? Fastlegen har bedt han øke til 5 mg etter to uker. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

ISW

Hadde håpet på et svar på denne, situasjonen begynner å bli litt dramatisk, han har blitt overseksuell og holdt på å starte en brann i går. For meg virker det som han har fått altfor sterk dopaminerg stimulering av denne medisinen/dosen. Gir det mening? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cesium

Jeg har følt på en enorm energi-boost etter at jeg startet på Abilify, så mye energi at jeg ikke vet helt hvor jeg skal gjøre av alt sammen. Akineton har roet det litt ned. Hadde også tåkesyn og dobbeltsyn helt i oppstarten, hm 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cesium

Jeg har også gått ned i vekt og fått økt sexlyst, sliter med søvn. Så for min del er den definitivt stimulerende, spesielt sammenlignet med Seroquel og Zyprexa som jeg har prøvd før da jeg ble zombie

Share this post


Link to post
Share on other sites
ISW
4 minutter siden, Cesium skrev:

Jeg har også gått ned i vekt og fått økt sexlyst, sliter med søvn. Så for min del er den definitivt stimulerende, spesielt sammenlignet med Seroquel og Zyprexa som jeg har prøvd før da jeg ble zombie

Takk for svar, ja det er vel det vi ser her også. Spørsmålet er hvorvidt dette vil dempe seg ved doseøkning eller om medisinen bør seponeres og evt. erstattes med et AP som har mindre (men likevel noe) egenstimulerende effekt (f.eks brexpiprazol/Rxulti)? Jeg har ikke nok kompetanse til å svare på det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
frosken
7 minutter siden, ISW skrev:

Takk for svar, ja det er vel det vi ser her også. Spørsmålet er hvorvidt dette vil dempe seg ved doseøkning eller om medisinen bør seponeres og evt. erstattes med et AP som har mindre (men likevel noe) egenstimulerende effekt (f.eks brexpiprazol/Rxulti)? Jeg har ikke nok kompetanse til å svare på det. 

Er det ikke litt sært at det er fastlegen som styrer denne medisineringen? Jeg tenker at det her trengs spesialkompetanse i alderspsykiatri/nevropsykiatri? Må være en belastende situasjon for familien. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

ISW
5 minutter siden, frosken skrev:

Er det ikke litt sært at det er fastlegen som styrer denne medisineringen? Jeg tenker at det her trengs spesialkompetanse i alderspsykiatri/nevropsykiatri? Må være en belastende situasjon for familien. 

Jo. Det er ikke helt bra. Nå var det psykiater som foreslo denne medisinen, men faren min sluttet å gå dit grunnet kostnadsaspektet. Ingen andre tilbud om spesialistbistand offentlig dessverre, han har visst fått den hjelpen han har krav på. Prøver å få tak i psykiateren hans nå for bistand. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Er han mottakelig for korreksjon av uønsket adferd?

Anonymkode: 1ecf6...326

Share this post


Link to post
Share on other sites
ISW
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er han mottakelig for korreksjon av uønsket adferd?

Anonymkode: 1ecf6...326

Der og da. Men problemet er at det er glemt et kvarter etterpå.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
kupton

Kan det være seponeringen av de andre medisinene som har ført til forverring før Abilify begynner å virke?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ISW
13 minutter siden, kupton skrev:

Kan det være seponeringen av de andre medisinene som har ført til forverring før Abilify begynner å virke?

Nei, det er flere år siden. Han har ikke brukt psykofarmaka bortsett fra Exelon fram til nå. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
frosken
7 timer siden, ISW skrev:

Jo. Det er ikke helt bra. Nå var det psykiater som foreslo denne medisinen, men faren min sluttet å gå dit grunnet kostnadsaspektet. Ingen andre tilbud om spesialistbistand offentlig dessverre, han har visst fått den hjelpen han har krav på. Prøver å få tak i psykiateren hans nå for bistand. 

Du har sikkert undersøkt alle muligheter, men jeg kom til å tenke på at det muligens er nevrologene som har mest erfaring med akkurat dette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hugo
På 20.2.2020 den 10.01, ISW skrev:

Hei,

Nytt spørsmål angående min far, hallusinasjoner ved demens. Han har gjort korte forsøk med Risperdal og Seroquel, begge nytteløse siden han ble altfor sedert og fikk EPS. 
 

Nå har det siden lørdag blitt forsøkt Abilify, startdose 2,5 mg/dag. Denne har ikke gitt bivirkninger og han er fin i formen, men etter en rolig søndag har synshallusinasjonene blitt verre enn før. 
 

Er det vanlig å bli verre i starten av AP? Eller kan det skyldes at AP i lave doser gjerne har  en motsatt virkning, med en stimulerende effekt heller enn dempende? Fastlegen har bedt han øke til 5 mg etter to uker. 

Det beste er vel å ta disse spm med Lege,enten behandlende lege eller kansje drøfte det med din egen fastlege. Jeg tror det er langt mer nyttig en å forholde seg til enkelte erfaringer eller råd fra en Google lege. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, Hugo skrev:

Det beste er vel å ta disse spm med Lege,enten behandlende lege eller kansje drøfte det med din egen fastlege. Jeg tror det er langt mer nyttig en å forholde seg til enkelte erfaringer eller råd fra en Google lege. 

Støtter dette

Anonymkode: a2b55...df9

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fastnick
25 minutter siden, Hugo skrev:

Det beste er vel å ta disse spm med Lege,enten behandlende lege eller kansje drøfte det med din egen fastlege. Jeg tror det er langt mer nyttig en å forholde seg til enkelte erfaringer eller råd fra en Google lege. 

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støtter dette

Anonymkode: a2b55...df9

Ts har nok prøvd alt, det er vel derfor han henvender seg her i håp om få et klokt svar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hugo
5 minutter siden, Fastnick skrev:

 

Ts har nok prøvd alt, det er vel derfor han henvender seg her i håp om få et klokt svar. 

Tviler veldig sterkt på at man får et mer matnyttig svar her vdr demens og medisinering ,en hva en lege kan gi. Og hva skal man bruke evnt synsing er til. 

Edited by Hugo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fastnick
1 minutt siden, Hugo skrev:

Tviler veldig sterkt på at man får et mer matnyttig svar her vdr demens og medisinering her,en hva en lege kan gi. Og hva skal man bruke evnt synsing er til. 

Nå tror jeg ts henvendte seg til Kupton fordi han vet at Kupton har langt mer kunnskap enn kun "synsing" i mange spørsmål. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg reagerer på spørsmålet om et familiemedlem.
Hva en velger å skrive om seg selv angående personlige ting, er greit, det får man stå for. Men når man utleverer et medlem av familien, som med sin diagnose er spesielt sårbar, blir det for meg feil. Av respekt for din far, ta dette privat.

Anonymkode: a2b55...df9

Share this post


Link to post
Share on other sites
frosken
1 time siden, Hugo skrev:

Det beste er vel å ta disse spm med Lege,enten behandlende lege eller kansje drøfte det med din egen fastlege. Jeg tror det er langt mer nyttig en å forholde seg til enkelte erfaringer eller råd fra en Google lege. 

Det er en grunn til at en del av forumets brukere gjerne vil høre kuptons oppfatninger om kompliserte problemstillinger. Vi vet at vi er så heldige at vi kan få svært kompetente svar, og vi velger å benytte oss av muligheten!

Takk til kupton for at du fortsatt tar deg tid til å delta på dol🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
23 minutter siden, frosken skrev:

Det er en grunn til at en del av forumets brukere gjerne vil høre kuptons oppfatninger om kompliserte problemstillinger. Vi vet at vi er så heldige at vi kan få svært kompetente svar, og vi velger å benytte oss av muligheten!

Takk til kupton for at du fortsatt tar deg tid til å delta på dol🙂

Det er svar som dette som gjør det ganske så forvirrende og være ny på dol. Når det henvises til kupton. Vi som er nye vet jo ingenting om hva slags kompetanse vedkommende har. Forklar, hvem er kupton????

 

Anonymkode: a2b55...df9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...