Gå til innhold

Kupton - mer hallusinasjoner ved oppstart Abilify


ISW

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er svar som dette som gjør det ganske så forvirrende og være ny på dol. Når det henvises til kupton. Vi som er nye vet jo ingenting om hva slags kompetanse vedkommende har. Forklar, hvem er kupton????

 

Anonymkode: a2b55...df9

Kanskje vedkommende ikke ønsker å bli kjent igjen? Har du tenkt på det? Vil du folk skal forklare hvem du er? Er du her lenge nok, eller snoker i gamle spørsmål, finner du det nok ut. Men dette er opp til vedkommende selv og svare på..

Anonymkode: 0f152...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fastnick
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på spørsmålet om et familiemedlem.
Hva en velger å skrive om seg selv angående personlige ting, er greit, det får man stå for. Men når man utleverer et medlem av familien, som med sin diagnose er spesielt sårbar, blir det for meg feil. Av respekt for din far, ta dette privat.

Anonymkode: a2b55...df9

 

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er svar som dette som gjør det ganske så forvirrende og være ny på dol. Når det henvises til kupton. Vi som er nye vet jo ingenting om hva slags kompetanse vedkommende har. Forklar, hvem er kupton????

 

Anonymkode: a2b55...df9

Enig med ab 759. Vedkommende Kupton må selv si hvem han er og hva slags kompetanse han har, hvis han vil. Det er det ikke opp til noen andre å fortelle noe om. 

Og når det kommer til anonymitet så er det heller få som vet hvem ts er i virkeligheten, og langt mindre hvem faren hans er. Derfor er ingenting av det ts sier  gjenkjennbart av utenforstående. Ts er anonym selv om han bruker nick. Og det samme er selvfølgelig faren hans, nemlig anonym. Så ingen grunn til å bekymre deg for det! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er svar som dette som gjør det ganske så forvirrende og være ny på dol. Når det henvises til kupton. Vi som er nye vet jo ingenting om hva slags kompetanse vedkommende har. Forklar, hvem er kupton????

 

Anonymkode: a2b55...df9

Nå er du bare ute etter å kverulere.

Anonymkode: 78b23...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hele det psykiatriske diagnosespekter fra F00-F99 er alderspsykiatri den delen der jeg har minst praktisk erfaring med voksne. Men jeg har jobbet tett med superspesialister på dette, og jeg har også fulgt med i litteraturen. Den gjennomgående anbefalingen som alle ekspertene skriver om er følgende når det gjelder medisinering: Start lavt. Vær tålmodig. Det er et meget forståelig ønske om rask respons, men dette må en ikke gi etter for sier alle. Det er selvsagt meget belastende for omgivelsene, men anbefalingene er slik. Ofte tar det tid før virkningen inntrer, og ved å dosere opp for raskt, får en på sikt såpass mye bivirkninger at vinningen går opp i spinningen.

Husk at AP og demens innebærer et dilemma. Den negative effekten på kognitive funksjoner er uheldig hos de som fra før er demente. På den annen side må pasientene dempes. Ikke lett å finne den riktige balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er svar som dette som gjør det ganske så forvirrende og være ny på dol. Når det henvises til kupton. Vi som er nye vet jo ingenting om hva slags kompetanse vedkommende har. Forklar, hvem er kupton????

 

Anonymkode: a2b55...df9

I denne tråden svarer jeg ISW. Han vet hva jeg kan og ikke kan. Andre trenger ikke å følge tråden og de synes det er forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på spørsmålet om et familiemedlem.
Hva en velger å skrive om seg selv angående personlige ting, er greit, det får man stå for. Men når man utleverer et medlem av familien, som med sin diagnose er spesielt sårbar, blir det for meg feil. Av respekt for din far, ta dette privat.

Anonymkode: a2b55...df9

Jeg ville sette pris på om du overlot denne vurderingen til meg. Det er absolutt ingenting i dette innlegget som er personsensitiv informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, kupton skrev:

I hele det psykiatriske diagnosespekter fra F00-F99 er alderspsykiatri den delen der jeg har minst praktisk erfaring med voksne. Men jeg har jobbet tett med superspesialister på dette, og jeg har også fulgt med i litteraturen. Den gjennomgående anbefalingen som alle ekspertene skriver om er følgende når det gjelder medisinering: Start lavt. Vær tålmodig. Det er et meget forståelig ønske om rask respons, men dette må en ikke gi etter for sier alle. Det er selvsagt meget belastende for omgivelsene, men anbefalingene er slik. Ofte tar det tid før virkningen inntrer, og ved å dosere opp for raskt, får en på sikt såpass mye bivirkninger at vinningen går opp i spinningen.

Husk at AP og demens innebærer et dilemma. Den negative effekten på kognitive funksjoner er uheldig hos de som fra før er demente. På den annen side må pasientene dempes. Ikke lett å finne den riktige balansen.

Tusen takk.

Vi skal være tålmodige. Men Abilify har nærmest utløst en tilstand som minner om hypomani. Han har det jo veldig fint, men om det er hensiktsmessig er jo en annen sak. Fikk tak i psykiater i mellomtiden og ble enig om å stå på samme dose en uke til i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Tusen takk.

Vi skal være tålmodige. Men Abilify har nærmest utløst en tilstand som minner om hypomani. Han har det jo veldig fint, men om det er hensiktsmessig er jo en annen sak. Fikk tak i psykiater i mellomtiden og ble enig om å stå på samme dose en uke til i første omgang.

Jeg har selv vært pårørende til en person med demens. Hen ble også hypoman/manisk i atferden i en periode. Jeg hadde en teori om hvorfor, som legen bekreftet. 

Demens angriper blant annet de eksekutive funksjoner, hvilket kan få store konsekvenser for personligheten. Selvregulering og impulskontroll er en del av de eksekutive funksjonene, og når disse svikter kan vi bli emosjonelt dysregulerte, motorisk overaktive, impulsive, hasardiøse, hyperseksuelle osv. Man mister kontrollen fordi "bremsene" er ødelagte. 

Det er en fryktelig sykdom å være vitne til. Jeg håper dere i familien støtter hverandre i den vanskelige tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, ISW skrev:

Tusen takk.

Vi skal være tålmodige. Men Abilify har nærmest utløst en tilstand som minner om hypomani. Han har det jo veldig fint, men om det er hensiktsmessig er jo en annen sak. Fikk tak i psykiater i mellomtiden og ble enig om å stå på samme dose en uke til i første omgang.

https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/pasienter/pil-abilify-otsuka-pharmaceutical-605259

Les  her om hva som står om impulskontrollforstyrrelser og uvanlig sexuell adferd. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig og riktig at du tar det med behandler,en psykiater har en laaang utdannelse og klinisk erfaring. Behandler har nok sett dette mange ganger og er sannsynligvis flink til å sortere. Den biten kan man ikke ta over nett,uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
12 minutter siden, Hugo skrev:

Det er viktig og riktig at du tar det med behandler,en psykiater har en laaang utdannelse og klinisk erfaring. Behandler har nok sett dette mange ganger og er sannsynligvis flink til å sortere. Den biten kan man ikke ta over nett,uansett. 

Jeg foreslår at du ikke blander deg inn i hva trådstarter gjør. Det er ikke din sak.  Alle som stiller spørsmål her har også mulighet til å snakke med en lege i RL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg foreslår at du ikke blander deg inn i hva trådstarter gjør. Det er ikke din sak.  Alle som stiller spørsmål her har også mulighet til å snakke med en lege i RL. 

Det skal du selfølgelig få lov til å mene. Jeg kom bare med et råd 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hugo skrev:

Det er viktig og riktig at du tar det med behandler,en psykiater har en laaang utdannelse og klinisk erfaring. Behandler har nok sett dette mange ganger og er sannsynligvis flink til å sortere. Den biten kan man ikke ta over nett,uansett. 

Skjønner at du er ganske ny her og svarer såkalt «politisk korrekt». 
 

Jeg har imidlertid ganske god oversikt over de ulike brukerne her og deres kompetanse. Jeg synes deres råd og ekspertise kan være et nyttig supplement til helsetjenesten. I denne konteksten tenker jeg spesielt på Kupton og Frosken, som jeg begge mener har både god faglig tyngde og erfaring. Andre råd, mye basert på både livserfaring og egne erfaringer med medisiner, kan også være nyttige (eksempelvis Fastnick, Janus og Cesium i denne tråden). 
 

Jeg håper du kan la det være opp til meg hva jeg benytter rådene jeg har fått til.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Janus30 skrev:

Jeg har selv vært pårørende til en person med demens. Hen ble også hypoman/manisk i atferden i en periode. Jeg hadde en teori om hvorfor, som legen bekreftet. 

Demens angriper blant annet de eksekutive funksjoner, hvilket kan få store konsekvenser for personligheten. Selvregulering og impulskontroll er en del av de eksekutive funksjonene, og når disse svikter kan vi bli emosjonelt dysregulerte, motorisk overaktive, impulsive, hasardiøse, hyperseksuelle osv. Man mister kontrollen fordi "bremsene" er ødelagte. 

Det er en fryktelig sykdom å være vitne til. Jeg håper dere i familien støtter hverandre i den vanskelige tiden. 

Ja dette er på godt norsk jævlig kjipt. Spesielt med denne hypomanien på toppen som gir ukritisk adferd, og, ikke minst, en overdreven tro på egne evner. Det fører til mye krangling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...