Gå til innhold

Visste dere at dps lekker ut informasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg spørre om dere visste at det ikke er behandler på dps som skriver journalen, men derimot de som står i resepsjonen?
Behandler fortalte meg idag at de ikke skriver journalene selv, men at de forteller til helsesekretærene hva de skal skrive. Synes det er drøyt. Driter i at de har taushetsplikt. Informasjon lekker jo. Trodde det jeg fortalte ble værende mellom oss to, ikke at de lekker ut informasjon til folk jeg ikke kjenner engang. Nå aner jeg ikke hvem som vet hva, og jeg føler meg sviktet, utlevert og utenfor kontroll. Synes dette er grovt. Vedkomne kunne jo likegodt ha ropt det ut på gata til fremmede.. og i årevis har samtaler vi har hatt blitt delt med helsesekretærer uten at jeg har visst det..
 

Visste dere at det var slik? 

Anonymkode: 221e1...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visste at det er sånn ja, men vil ikke kalle det lekking av informasjon. Heller profesjonelt, ordinært samarbeid. Ja, det handler om ditt innerste private og personlige, men for dem er det jobb. 

Anonymkode: b457a...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vet vi, hvordan skal behandleren ellers ha tid til å ta i mot mange pasienter om h*n skal skrive ned alt selv? Helt uproblematisk spør du meg.

Anonymkode: e1888...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg tror ikke helsesekretæren hverken har interesse av eller kapasitet til å engasjere seg personlig i hva terapeuten ønsker at skal noteres ned etter samtalen. Enda mindre gå å huske på hva dere snakket om. Dessuten har helsesekretæren en like stor taushetsplikt som terapeuten. Jeg tror mange pasienter legger for mye i hva som foregår i relasjonen mellom pasient og terapeut enn hva terapeuten gjør. For terapeuten er vi pasienter bare en av mange mens for oss pasienter er terapeuten bare den ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine

Ja, det visste jeg. Det er jobben deres og de har taushetsplikt. Er ingen informasjon som lekker. 

Men jeg har ingen problemer med å se at dette kan ha gjort deg utrygg. Tok du det opp med behandleren din da du fikk vite det? 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår det slik at på DPS her skriver behandler journal selv, men helsesekretær er ofte inne i journalen min ser jeg på helsenorge. Er også andre på DPS som leser journalen min som f.eks postleder, inntaksteamet og avdelingsleder. 

Alle som er inne og leser må skrive grunn til at de leser. Det kan du se på helsenorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt variabelt hvem som velger å skrive selv og hvem som dikterer. 

Det er mange som av ulike grunner er inne i journalen. Akkurat nå lurer jeg veldig da for det er en mann med tittel "rådgiver" som har saumfart journalen min. Han har åpnet masse notater og henvisninger fra 2017 og 2018. Bakgrunn for innsyn er internkontroll/kvalitetssikring. Det er vel en logisk forklaring, jeg bare synes det er merkelig at han to dager på rad har åpnet x antall notater. 

Det er mye som foregår bak kulissene og ikke bare akkurat møtet der og da mellom behandler og pasient. Det er gjerne for å sikre nettopp god, trygg og sikker dokumentasjon. For sekretærene er man bare et navn og en jobb. Ikke noe mer. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitetskontroll av det arbeidet som gjøres er vesentlig både for nåværende pasientsikkerhet og for forbedring. Internkontroll er dessuten lovpålagt. Det skal pasienter være glad for.

Jeg har gjennomført slikt arbeid på ulike institusjoner. Jeg kan love at om noen hadde spurt meg en time etter arbeidsdagens slutt, hadde jeg ikke husket et eneste navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker informasjon? Du er klar over straffen ved brudd på taushetsplikt? Det varierer mellom å miste autorisasjon (= du får ikke jobb i helsevesenet igjen!), bøter i større klasser og i verstefall fengsel!

Anonymkode: 5a845...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, kupton skrev:

Kvalitetskontroll av det arbeidet som gjøres er vesentlig både for nåværende pasientsikkerhet og for forbedring. Internkontroll er dessuten lovpålagt. Det skal pasienter være glad for.

Jeg har gjennomført slikt arbeid på ulike institusjoner. Jeg kan love at om noen hadde spurt meg en time etter arbeidsdagens slutt, hadde jeg ikke husket et eneste navn.

Men er det vanlig å gjøre det flere år senere? Jeg tviler ikke på hva du sier, jeg bare synes det var ganske rart at det kom først nå. 

Kan det ha sammenheng med at min behandler skulle undersøke om jeg kan få tilgang til noen dokumenter jeg har blitt nektet innsyn i? Må da en utenforstående lese seg opp og vurdere om han tror jeg "tåler" å lese det nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som sekretær i bl a DPS i over 10 år. Da skrev jeg mange journalnotater for behandlere hver eneste arbeidsdag. Jeg kunne ikke huske det jeg skrev, selv det jeg hadde skrevet for 1 time siden. På den timen hadde jeg kanskje skrevet nye journalnotater på 2-3 andre pasienter, tatt et par telefoner som ringte for en sekretær som var opptatt med noe annet og snakket med et par kollegaer som var innom kontoret. 

Når jeg derimot ble psykisk syk gikk det ikke lang tid før jeg ble sykemeldt, da kunne jeg gå rundt å tenke på det jeg hadde skrevet når jeg kom hjem fra enkelte journalnotat fordi jeg kjente meg så igjen. Jeg klarte ikke å gi slipp på det og jeg skjønte at jeg var i ferd med å bli psykisk syk. Men jeg sa ikke til noen om det som jeg hadde skrevet for behandler i journalnotatet nettopp pga streng taushetsplikt og det har jeg heller aldri gjort. 

Jeg har siden da ikke jobbet i det hele tatt, har fått beskjed om at jeg er kronisk psykisk syk og er blitt uføretrygdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke med sikkerhet si at sekretær eller annen lekker info eller leser noe vedkommende ikke har grunn til å snoke i. Men å gruble over det har jo lite for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hugo skrev:

Man kan jo ikke med sikkerhet si at sekretær eller annen lekker info eller leser noe vedkommende ikke har grunn til å snoke i. Men å gruble over det har jo lite for seg. 

Om så skjønt er det denne ansatte som har et problem. Taushetsplikten er kjempestreng!

Anonymkode: ad3b2...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om så skjønt er det denne ansatte som har et problem. Taushetsplikten er kjempestreng!

Anonymkode: ad3b2...7b8

Selfølgelig,men det gir jo ingen garanti for at det ikke skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hugo skrev:

Selfølgelig,men det gir jo ingen garanti for at det ikke skjer. 

Nei, men det sier mye om vedkommede, og hen risikerer straff. 

Anonymkode: ad3b2...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det sier mye om vedkommede, og hen risikerer straff. 

Anonymkode: ad3b2...7b8

Det er jeg helt enig i 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...