Gå til innhold

Visste dere at dps lekker ut informasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvordan fungerer dette da? Er jo mange flere behandlere enn helsesekretærer, og helsesekretærene har jo en del annet å gjøre også tenker jeg. 

Min behandler tar aldri notater, så om vedkommende må skrive noe til en helsesekretær etterpå kan vel han skrive jorunalnotatet? Virker bare som om det er mye styr, men gjøres det slik så er det vel enklere da? 

Anonymkode: 838d9...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan fungerer dette da? Er jo mange flere behandlere enn helsesekretærer, og helsesekretærene har jo en del annet å gjøre også tenker jeg. 

Min behandler tar aldri notater, så om vedkommende må skrive noe til en helsesekretær etterpå kan vel han skrive jorunalnotatet? Virker bare som om det er mye styr, men gjøres det slik så er det vel enklere da? 

Anonymkode: 838d9...a0c

Behandlere sier det som skal skrives i journalnotatet via mikrofon koblet til pc og pasientdataprogram.

Sekretærer har så på hodetelefoner og skriver da inn i jounalnotat på pcen det behandler har diktert inn i pasientdataprogrammet.

Når jornalnotatet er skrevet, får den som har diktert notatet tilgang til det og kan endre/rette opp feil/endringer før vedkommende godkjenner journalnotatet som sekretær har skrevet inn og da ligger det fast i pasientens journal. 

Mvh tidligere mangeårig sekretær i psykiatrien 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Undulaten skrev:

Behandlere sier det som skal skrives i journalnotatet via mikrofon koblet til pc og pasientdataprogram.

Sekretærer har så på hodetelefoner og skriver da inn i jounalnotat på pcen det behandler har diktert inn i pasientdataprogrammet.

Når jornalnotatet er skrevet, får den som har diktert notatet tilgang til det og kan endre/rette opp feil/endringer før vedkommende godkjenner journalnotatet som sekretær har skrevet inn og da ligger det fast i pasientens journal. 

Mvh tidligere mangeårig sekretær i psykiatrien 😉

Det der høres utrolig tungvint ut, og må da være sløsing med ressurser? Det er jo raskere å skrive mens man tenker, men her må man være to for å gjøre jobben til en.

Anonymkode: 762bb...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et generasjonsskifte på gang. Dagens unge leger/psykologer er like raske på tastaturet som sekretærene og skriver alle journalnotat selv.

Selv var jeg i "mellomklassen", dvs ikke oppvokst med tastatur, men tidlig ute med å lære meg data og bruke det i arbeid. Jeg valgte å diktere de lange notatene som innkomstjournal, epikrise og lengre trygdeerklæringer. Mens de daglige notatene fra samtaler i poliklinikk eller med innlagte skrev jeg selv.

Mange av behandlerne født på 50- og 60-tallet dikterte alle notat unntatt de aller korteste. Verst var det med "gamle" behandlere som insisterte på å skrive selv, men var helt uten tastaturferdigheter. De sløste bort mye dyr tid med sin L&P-teknikk (look and pick).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fyfaen de sekretærene på dps har sneket i journalen min og sett på GAMLE journalnotater dem ikke har noen ting med. Jeg skal aldri inn i dps systemet noen gang mer!

Anonymkode: 93e24...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

På 21.2.2020 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om dere visste at det ikke er behandler på dps som skriver journalen, men derimot de som står i resepsjonen?
Behandler fortalte meg idag at de ikke skriver journalene selv, men at de forteller til helsesekretærene hva de skal skrive. Synes det er drøyt. Driter i at de har taushetsplikt. Informasjon lekker jo. Trodde det jeg fortalte ble værende mellom oss to, ikke at de lekker ut informasjon til folk jeg ikke kjenner engang. Nå aner jeg ikke hvem som vet hva, og jeg føler meg sviktet, utlevert og utenfor kontroll. Synes dette er grovt. Vedkomne kunne jo likegodt ha ropt det ut på gata til fremmede.. og i årevis har samtaler vi har hatt blitt delt med helsesekretærer uten at jeg har visst det..
 

Visste dere at det var slik? 

Anonymkode: 221e1...793

Slik har det vært, ikke bare på DPS, men på alle sykehus siden tidenes mogen. Hørt om diktafon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, kupton skrev:

Slik har det vært, ikke bare på DPS, men på alle sykehus siden tidenes mogen. Hørt om diktafon?

Har man ikke begynt å ta i bruk talegjenkjenning som hjelpemiddel ved diktering på sykehus og DPS ved enkle journaler? Det kan være til hjelp, men også besvær og krever en del bevisst tydelig tale av den som skal diktere. Den morsomste dikteringsfeilen jeg personlig har sett har blitt sendt og ikke blitt rettet opp, var da det egentlig var ment å skulle stå sekssifrede men det sto "sexy Freddy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjente flere på DPSen fordi jeg selv jobbet i helsevesenet. Jeg spurte fastlegen om jeg kunne bli henvist til en annen DPS men han ville ikke det. Psykologen trodde at min frykt for at andre skulle vite var noe psykisk. Jeg skulle bla fortelle psykologen en vanskelig hemmelighet som jeg hadde båret på i mange år. Noe som kunne få uheldige følger om det ble kjent. Jeg strevde veldig med å ha tillit pga frykten for at noe skulle gå ut fra terapirommet. Da jeg hadde time hos fastlegen skulle han inn på dataen og lese noe fra DPSen. Jeg kunne se skjermen og der kunne jeg lese akkurat det jeg ville holde hemmelig!!!. Selv mange år senere bærer jeg på denne uroen når jeg treffer disse jeg kjenner på DPSen. Men kanskje det er helt ubegrunnet. Psykologen jeg går til nå skriver alt selv og hun leser opp alt som skal sendes til andre. Nå er jeg helt trygg.

Anonymkode: be5b6...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjente flere på DPSen fordi jeg selv jobbet i helsevesenet. Jeg spurte fastlegen om jeg kunne bli henvist til en annen DPS men han ville ikke det. Psykologen trodde at min frykt for at andre skulle vite var noe psykisk. Jeg skulle bla fortelle psykologen en vanskelig hemmelighet som jeg hadde båret på i mange år. Noe som kunne få uheldige følger om det ble kjent. Jeg strevde veldig med å ha tillit pga frykten for at noe skulle gå ut fra terapirommet. Da jeg hadde time hos fastlegen skulle han inn på dataen og lese noe fra DPSen. Jeg kunne se skjermen og der kunne jeg lese akkurat det jeg ville holde hemmelig!!!. Selv mange år senere bærer jeg på denne uroen når jeg treffer disse jeg kjenner på DPSen. Men kanskje det er helt ubegrunnet. Psykologen jeg går til nå skriver alt selv og hun leser opp alt som skal sendes til andre. Nå er jeg helt trygg.

Anonymkode: be5b6...2e2

Taushetsplikten er streng. Info om deg skal ikke lekke til andre. Andre ansatte har ikke lov til å lese journalen din. Slik har jeg forstått det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor publiserte du dette innlegget her TS? Det var jeg som publiserte det først på KG, og så så jeg nå at det var repostet her..

 

Anonymkode: bb517...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 21.2.2020 den 22.15, Glitter skrev:

Det er litt variabelt hvem som velger å skrive selv og hvem som dikterer. 

Det er mange som av ulike grunner er inne i journalen. Akkurat nå lurer jeg veldig da for det er en mann med tittel "rådgiver" som har saumfart journalen min. Han har åpnet masse notater og henvisninger fra 2017 og 2018. Bakgrunn for innsyn er internkontroll/kvalitetssikring. Det er vel en logisk forklaring, jeg bare synes det er merkelig at han to dager på rad har åpnet x antall notater. 

Det er mye som foregår bak kulissene og ikke bare akkurat møtet der og da mellom behandler og pasient. Det er gjerne for å sikre nettopp god, trygg og sikker dokumentasjon. For sekretærene er man bare et navn og en jobb. Ikke noe mer. 

Nei huff ikke rart at en er nevrotisk.

Anonymkode: f8cf2...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.2.2020 den 22.15, Glitter skrev:

Det er litt variabelt hvem som velger å skrive selv og hvem som dikterer. 

Det er mange som av ulike grunner er inne i journalen. Akkurat nå lurer jeg veldig da for det er en mann med tittel "rådgiver" som har saumfart journalen min. Han har åpnet masse notater og henvisninger fra 2017 og 2018. Bakgrunn for innsyn er internkontroll/kvalitetssikring. Det er vel en logisk forklaring, jeg bare synes det er merkelig at han to dager på rad har åpnet x antall notater. 

Jeg har faktisk aldri giddet å bry meg med hvem som åpner mine journaler. Jeg har tenkt at dersom noen åpner min journal, har de mest sannsynlig god grunn til det. Om Mulig naiv tankegang? Men jeg har annet å bruke tid og kapasitet på enn å studere hvem som har vært inne og lest eller enda mindre bare sett litt i journalen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Det er vel en logisk forklaring, jeg bare synes det er merkelig at han to dager på rad har åpnet x antall notater. 

Ved vår avdeling hadde vi regelmessige internkontroller. Ikke sjelden at det tok 2-3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har faktisk aldri giddet å bry meg med hvem som åpner mine journaler. Jeg har tenkt at dersom noen åpner min journal, har de mest sannsynlig god grunn til det. Om Mulig naiv tankegang? Men jeg har annet å bruke tid og kapasitet på enn å studere hvem som har vært inne og lest eller enda mindre bare sett litt i journalen min.

Jeg har litt oppheng i journalen min generelt sett. Når det er sagt så slet jeg veldig med paranoia og andre grensepsykotiske greier da jeg skrev det innlegget. Blir ikke så mistenksom nå for eksempel. Selv om jeg fortsatt sjekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...