Gå til innhold

Tvangsinnleggelse, kriterier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er kriteriet for at en person kan tvangsinnleggelse? Er det nok at hen er til fare for seg selv og sitt liv? 

Anonymkode: 45977...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan trøste deg med at det er ekstremt sjelden noen dreper noen som de virkelig elsker. Når de dreper det de kaller sin elskede, er det pga sinne og ikke pga kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kupton skrev:

Du kan trøste deg med at det er ekstremt sjelden noen dreper noen som de virkelig elsker. Når de dreper det de kaller sin elskede, er det pga sinne og ikke pga kjærlighet.

Forstår ikke hva dette har med deg jeg spør

om

Anonymkode: 45977...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, kupton skrev:

Nei, det må være berettiget mistanke om alvorlig sinnslidelse. Se §§ 3-2 og 3-3.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-62#KAPITTEL_3

Er alvorlig depresjon det?

jeg ringte 113, og de skulle ringe meg tilbake men fortsatt ikke hørt noe 3 timer etter. Er redd han er død.

Anonymkode: 45977...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er alvorlig depresjon det?

jeg ringte 113, og de skulle ringe meg tilbake men fortsatt ikke hørt noe 3 timer etter. Er redd han er død.

Anonymkode: 45977...37c

Kan du ikke ringe opp igjen 113 og si at du er så bekymret for denne personen? Minn dem på at de lovet å ringe deg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Anonymkode: 741e6...020

Sikkert at personen elsker seg selv

Anonymkode: 45977...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, kupton skrev:

Nei, det må være berettiget mistanke om alvorlig sinnslidelse. Se §§ 3-2 og 3-3.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-62#KAPITTEL_3

Jeg har flere ganger blitt innlagt på tvang pga fare for mitt liv/suicidalitet. Da skriver de i vedtaket at suicidaliteten er sidestilt med alvorlig sinnslidelse.

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, kupton skrev:

Nei, det må være berettiget mistanke om alvorlig sinnslidelse. Se §§ 3-2 og 3-3.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-62#KAPITTEL_3

Kan man bli tvangsinnlagt bare fordi man har en alvorlig sinnslidelse? Uten at man er til fare for seg selv eller andre, eller må den kriterien være med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, kupton skrev:

Ja, hvis du ser på paragraf 3-3 pkt 3a, så har du det såkalte behandlingskriteriet. 

Ok. Bare lurte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Ja, hvis du ser på paragraf 3-3 pkt 3a, så har du det såkalte behandlingskriteriet. 

Trodde behandlingskriteriet hadde blitt tatt ut av loven da loven ble endret i 2017?

Anonymkode: c28e2...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, kupton skrev:

Ja, det er lov å tro og ta feil. Men loven kan du lese i linken ovenfor eller på lovdata.no

Fint at jeg tar feil, jeg hadde tolket de nye reglene fra 2017 som om tvang bare kunne benyttes ved fare for eget liv og da kunn ved manglede samtykkekompetanse,  eller fare for andres liv eller helse, ikke lett å få all informasjon riktig, spesielt ikke når den kommer fra media.

Anonymkode: c28e2...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eller fare for andres liv eller helse

 fare for andres liv eller helse, vil det si om en pasient har drapsplaner? Er det politi eller psykiatri som er rette til å gripe inn da?

Anonymkode: 741e6...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 fare for andres liv eller helse, vil det si om en pasient har drapsplaner? Er det politi eller psykiatri som er rette til å gripe inn da?

Anonymkode: 741e6...020

Drap, såvel som selvmord, kan ha både psykisk sykdom og andre ting som årsak.

Du er ikke psykisk syk selv om du planlegger å ta livet ditt som følge av ALS, og du er heller ikke psykisk syk om du planlegger å ta livet av en kjent terrorist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 fare for andres liv eller helse, vil det si om en pasient har drapsplaner? Er det politi eller psykiatri som er rette til å gripe inn da?

Anonymkode: 741e6...020

Hvis det skyldes psykisk sykdom, er det en sak for psykiatrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...