Gå til innhold

Mannen som døde av ensomhet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan helsevesenet stille opp med dersom en person nekter å ta imot hjelp? Hvor ofte skal man sende politi på døra uten at det foreligger akutt fare (det vet man ikke før politiet er der)?

Anonymkode: 4ef54...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan helsevesenet stille opp med dersom en person nekter å ta imot hjelp? Hvor ofte skal man sende politi på døra uten at det foreligger akutt fare (det vet man ikke før politiet er der)?

Anonymkode: 4ef54...e9e

Helsevesenet har ikke noe å stille opp med. Har nettopp erfart det. 

Anonymkode: c54f8...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barna ikke har brydd seg om ham de siste årene, hvorfor i alle dager er det plutselig så viktig for de å vite hvordan han hadde det i sin siste levetid? 

Anonymkode: 40bf8...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når barna ikke har brydd seg om ham de siste årene, hvorfor i alle dager er det plutselig så viktig for de å vite hvordan han hadde det i sin siste levetid? 

Anonymkode: 40bf8...d57

Det er ett gyldig poeng. Det er i de fleste kulturer familien sin oppgave å være omsorgspersoner, men her setter vi det bort til det offentlige. (Noen, langt fra alle).

Anonymkode: 9c964...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når barna ikke har brydd seg om ham de siste årene, hvorfor i alle dager er det plutselig så viktig for de å vite hvordan han hadde det i sin siste levetid? 

Anonymkode: 40bf8...d57

Avdøde brydde seg så lite om sin egen datter at han misbrukte rusmidler, var voldelig og truende. Det var tydeligvis så ille at barnebarnet måtte skjermes. 

Her blir det litt malplassert å dra "bry seg om-kortet". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke første gang det skjer tragedier i kommunale boliger i Oslo. Jeg synes (uten å kjenne til hvordan disse systemene virker) det skulle vært et minimum av oppfølging i den delen av disse boligene som stappes fulle av folk som har hatt store problemer med rus og psyke i årevis.

Når en beboer ikke er mulig å komme i kontakt med, ikke fornyer leiekontrakten eller tømmer postkassa, burde det bli undersøkt nærmere før det går over et år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Janus30 skrev:

Avdøde brydde seg så lite om sin egen datter at han misbrukte rusmidler, var voldelig og truende. Det var tydeligvis så ille at barnebarnet måtte skjermes. 

Her blir det litt malplassert å dra "bry seg om-kortet". 

Ordla meg klønete der gitt. Uansett, hvorfor så viktig for barna å vite hvordan han hadde det på sine siste dager? De var jo ikke interessert i å vite det mens han levde!? Barna _valgte_ bort faren pga av hans oppførsel, noe som er forståelig.

Anonymkode: 40bf8...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på denne boken.

https://www.ark.no/boker/Kristopher-Schau-Pa-vegne-av-venner-9788249507085

Vinteren og våren 2009 bestemte Kristopher Schau seg for å gå i kommunale begravelser i Oslo, begravelser som av ulike årsaker tas hånd om av det offentlige: Men hva når ikke et eneste menneske er til stede under bisettelsen? En ting er at klemmene og anekdotene i etterkant uteblir og at ingen sitter der og kjemper med tårene mens presten går gjennom rutinene, men hva er det egentlig som skjer? Skjer det noe? Er det noe? Det er tross alt noen som har gått bort. Et liv har opphørt å eksistere, men ingen er der for å ta avskjed. Er det da noe mer enn bare et stort empatisk sort hull hvor samfunnet er satt til å gjøre sorgen for oss? Der nasjonen tar seg av det praktiske. Og så blir det ikke noe mer enn det igjen.

Anonymkode: 046f2...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kom til å tenke på denne boken.

https://www.ark.no/boker/Kristopher-Schau-Pa-vegne-av-venner-9788249507085

Vinteren og våren 2009 bestemte Kristopher Schau seg for å gå i kommunale begravelser i Oslo, begravelser som av ulike årsaker tas hånd om av det offentlige: Men hva når ikke et eneste menneske er til stede under bisettelsen? En ting er at klemmene og anekdotene i etterkant uteblir og at ingen sitter der og kjemper med tårene mens presten går gjennom rutinene, men hva er det egentlig som skjer? Skjer det noe? Er det noe? Det er tross alt noen som har gått bort. Et liv har opphørt å eksistere, men ingen er der for å ta avskjed. Er det da noe mer enn bare et stort empatisk sort hull hvor samfunnet er satt til å gjøre sorgen for oss? Der nasjonen tar seg av det praktiske. Og så blir det ikke noe mer enn det igjen.

Anonymkode: 046f2...556

Jeg tenker egentlig at den dagen jeg dør, så ville jeg foretrukket å ikke ha en begravelse. Bare sendt rett i ovnen. Jeg fatter ikke hvorfor man har begravelser egentlig. I hvert fall for sånne som meg som ikke har venner. Det ville vært noe annet om jeg døde før mine foreldre da. Men skulle jeg overleve de, ville jeg foretrukket att det ikke ble holdt noen seremoni. Synes det er tristere enn å ikke ha noe. Uansett vil jeg jo da være død, og ikke merke noe.

Anonymkode: 9c964...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker egentlig at den dagen jeg dør, så ville jeg foretrukket å ikke ha en begravelse. Bare sendt rett i ovnen. Jeg fatter ikke hvorfor man har begravelser egentlig. I hvert fall for sånne som meg som ikke har venner. Det ville vært noe annet om jeg døde før mine foreldre da. Men skulle jeg overleve de, ville jeg foretrukket att det ikke ble holdt noen seremoni. Synes det er tristere enn å ikke ha noe. Uansett vil jeg jo da være død, og ikke merke noe.

Anonymkode: 9c964...5bf

Jeg tenker man kan risikere å bli liggende i leiligheten i årevis uten at noen merker noe. Når trygda kommer inn på konto hver mnd og regninger ligger på autogiro kan det ta år før noen merker noe.  Hm...

Anonymkode: 046f2...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom til å tenke på denne boken.

https://www.ark.no/boker/Kristopher-Schau-Pa-vegne-av-venner-9788249507085

Vinteren og våren 2009 bestemte Kristopher Schau seg for å gå i kommunale begravelser i Oslo, begravelser som av ulike årsaker tas hånd om av det offentlige: Men hva når ikke et eneste menneske er til stede under bisettelsen? En ting er at klemmene og anekdotene i etterkant uteblir og at ingen sitter der og kjemper med tårene mens presten går gjennom rutinene, men hva er det egentlig som skjer? Skjer det noe? Er det noe? Det er tross alt noen som har gått bort. Et liv har opphørt å eksistere, men ingen er der for å ta avskjed. Er det da noe mer enn bare et stort empatisk sort hull hvor samfunnet er satt til å gjøre sorgen for oss? Der nasjonen tar seg av det praktiske. Og så blir det ikke noe mer enn det igjen.

Anonymkode: 046f2...556

Samfunnet gir den avdøde en verdig avskjed, sånn jeg ser det. Det er en fin ting. Ikke bare slenge vedkommende rett i ovnen, liksom. Sorgen uteblir, når ingen er igjen og vil savne vedkommende. Men det er jo trist, at livet og slutten blir sånn for noen. 

Anonymkode: 3080f...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker man kan risikere å bli liggende i leiligheten i årevis uten at noen merker noe. Når trygda kommer inn på konto hver mnd og regninger ligger på autogiro kan det ta år før noen merker noe.  Hm...

Anonymkode: 046f2...556

Ja ville nok gått ganske mange måneder før noen "savnet" meg, husleien og strøm går av seg selv, men synes det er rart at ingen merker lukta etter noen uker, kanksje det lukter helt forferdelig i alle slike kommunale bygg alltid, så det ikke merkes noen forskjell, virker som det er fryktelig dårlig stand i disse boligene.. men er rart. Men sånn er livet for en del av oss, uten liv.

Anonymkode: 4b6ad...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de som får sterk sosial angst, eller paranoide tendenser og holder seg hjemme av den grunn. For eksempel en med schizofreni? Kan hen velge bort paranoia og angst for andre mennesker?

Anonymkode: 9c964...5bf

Nei, de kan ikke velge det bort. Jeg har opplevd utallige personer med sosial fobi, paranoia og schizofreni.  De ekstremt få gangene de ikke har tatt imot noe som helst tilbud, har jeg klart opplevd det som et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Etter nærmere ettertanke : Ja, du har rett. 

Jeg var mer opptatt av å forsvare datteren her. Derfor mitt svar. 

Og der er jeg helt enig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ordla meg klønete der gitt. Uansett, hvorfor så viktig for barna å vite hvordan han hadde det på sine siste dager? De var jo ikke interessert i å vite det mens han levde!? Barna _valgte_ bort faren pga av hans oppførsel, noe som er forståelig.

Anonymkode: 40bf8...d57

Fordi han tross alt var faren deres. De deler blodsbånd. Halvparten av henne kommer fra ham. Ingenting av det han gjorde forandrer på det. 

Det viser bare at genetisk tilhørighet og blodsbånd mellom foreldre og barn fortsatt betyr noe for folk, til tross for at stadig flere politikere hevder at det ikke betyr noe for mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker man kan risikere å bli liggende i leiligheten i årevis uten at noen merker noe. Når trygda kommer inn på konto hver mnd og regninger ligger på autogiro kan det ta år før noen merker noe.  Hm...

Anonymkode: 046f2...556

Jeg la en rå kylling i en kasse i romtemperatur og den begynte å lukte etter noen uker. Men ingen som kom og spurte hva det var. Jeg antar att jeg ville luktet verre, IOM jeg er større, men det luktet fælt. Jeg kunne ikke forstå hvor den lukta kom ifra....

Anonymkode: 9c964...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nicklusheletida skrev:

En ting til jeg tenker om denne saken. 

Psykisk sykdom kan man ikke noe for, men jeg tenker at det også ligger en god porsjon ondskap bak dagboka han skrev. 

Den var ment for å skape dårlig samvittighet. 

Tenker du overhode på datteren når du skriver dette, han var tross alt faren hennes.

Han hadde et kjipt liv, en kjip død og nå også et kjipt ettermele

Anonymkode: e4a7e...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du overhode på datteren når du skriver dette, han var tross alt faren hennes.

Han hadde et kjipt liv, en kjip død og nå også et kjipt ettermele

Anonymkode: e4a7e...33f

Fikk du med programmet der datteren sa at hun ble banket opp av faren sin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helsevesenet har ikke noe å stille opp med. Har nettopp erfart det. 

Anonymkode: c54f8...42f

Helsevesenet har ikke lovhjemmel til å legge inn folk mot deres vilje, på tross av at mange er svært psykisk syke. Vern om enkelt individet står sterkt her i landet. Det er mange psykisk syke lider en del og burde ha blitt behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...