Gå til innhold

Asperger test: Hvor mange har asperger på DOL?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
På 26.2.2020 den 10.41, AnonymBruker skrev:

Hva slags score får du?

https://www.tengel.no/test-asperger-syndrom/

0-10 poeng - Lav score. Ingen antydning til Asperger
11-21 poeng - Gjennomsnittlig score for de som kjører testen
22-25 poeng - Autistiske tendenser såvidt over gjennomsnittsbefolkningen
26-31 poeng - Dette ligger på grensen til å ha en autistisk forstyrrelse
32-50 poeng - Dette er i følge testen en klar indikasjon på Asperger eller autisme.

Anonymkode: 47ad7...207

jeg fikk 27, på grensen til autisme lidelse, selvom jeg har barneautisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Jeg tror jeg hadde scoret høyere hvis det var en som kjente meg som fylte den ut. Jeg overvurderer mine sosiale ferdigheter.

 

 

Men det er ikke noen som kjenner meg, bortsett fra mine foreldre. Så da får 24 stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 0.41, Trine skrev:

Den testen her, er en del av utredningen, så den brukes i forbindelse med diagnostisering. Men en test alene, kan ikke si om man har diagnosen eller ikke.

Nettopp. Denne testen fylte jeg ut hjemme alene. Så var det nevropsykologisk utredning hvor jeg gjennomførte masse tester fra kl 09-1400 i to dager. Det var både intervju av meg og diverse tester som skulle gjøres på tid. Så var det egenutfylling som min mor skulle fylle ut og han intervjuet mamma og han drøftet med de som følger meg opp i helsesektoren om hvordan de oppfattet meg og min fungering. Jeg ble sendt til utredning da jeg ikke reagerte "A4" på den behandling og tilnærming som ble anbefalt for oss med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse blant annet. Så det var en grundig prosess. 

Man skal ta slike tester med en viss klype salt ja, men det er bare fordi de er en av flere tester og intervjuer som brukes for å utrede i slike sammenhenger. 

Disse testene er jo utarbeidet ut fra ICD-10. I ICD-11 faller Asperger syndrom bort og de med AS havner inn under autismespekterforstyrrelse. Rimelig unødvendig spør du meg da det blir et mye større spenn mellom de som er såkalt høytfungerende autister og de som er så sterkt preget at de ikke klarer en selvstendig bosituasjon. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 28.2.2020 den 0.41, Trine skrev:

Den testen her, er en del av utredningen, så den brukes i forbindelse med diagnostisering. Men en test alene, kan ikke si om man har diagnosen eller ikke.

Mener du alle disse testene blir brukt ifm utredning eller tenkte du på Asberger eller borderline testen? 
 

Var jo litt skremmende å se jeg scoret høyt på alvorlige diagnoser/lidelser, men merket meg jo at disse testene gjerne hadde svært begrenset med spørsmål. Og når jeg leser om sykkdommene/lidelsene, kjenne jeg meg ikke igjen.

Anonymkode: 462ce...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du alle disse testene blir brukt ifm utredning eller tenkte du på Asberger eller borderline testen? 
 

Var jo litt skremmende å se jeg scoret høyt på alvorlige diagnoser/lidelser, men merket meg jo at disse testene gjerne hadde svært begrenset med spørsmål. Og når jeg leser om sykkdommene/lidelsene, kjenne jeg meg ikke igjen.

Anonymkode: 462ce...cac

Tenkte på asperger-testen. Mange av testene på nettet er de samme som dps bruker, men jeg har ikke oversikt over hvem som er realistiske og hvem som bare er tull. Men den asperger-testen husker jeg at var en del av utredningen.

Da jeg ble utredet på DPS, endte jeg opp med 5 diagnoser. Det var basert på spørreskjemaer og feiltolkning fra psykiateren. Det var adhd og asperger, ikke sosial angst, agorafobi, et par personlighetsforstyrrelser, nesten et par andre personlighetsforstyrrelser. Jeg kjente meg ikke igjen i noen av diagnosene DPS satte. Så jeg tenker at med mindre man ikke eier selvinnsikt (eller sykdomsinnsikt), forstår man selv om en diagnose kan være riktig eller ikke. Hvis du ikke kjenner deg igjen i det du leser om lidelsene, er det ingen grunn til å tro at du har dem. Men dersom du har problemer, altså at det er et eller annet, men du vet ikke hva, da kan det være en diagnose du tror du ikke kjenner deg igjen i. Jeg kunne ikke forstå hvorfor alle mente jeg hadde adhd. Men det var bare fordi jeg ikke kunne nok om adhd selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...