Gå til innhold

Seroquel og vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har brukt Seroquel depot 600 mg de siste par mnd pga alvorlig depresjon med psykotiske symptomer. Var innlagt over to mnd. Har gått opp 5-6 kilo, og er svært restriktiv med maten. Er ofte sulten. Har selv trappet ned til 400 mg uten å merke mindre effekt. Er ikke fullt så trøtt. Vil egentlig seponere den, da jeg stresser med vekt og jeg også blir ganske trøtt. Poliklinikken vil ikke være med på seponering siden psykiater på sengepost mente at jeg bør bruke denne dosen 6 mnd etter utskrivning. Noen som har prøvd å gå ned i vekt på denne? Går det seg til? 

Anonymkode: fd622...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er enda sint på psyk som satte meget på den medisinen. Jeg gikk opp 20 kilo. Gikk ikke ned for jeg seponerte den og startet opp med Truxal. Da fikk jeg med vekten igjen...

Anonymkode: a2d72...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enda sint på psyk som satte meget på den medisinen. Jeg gikk opp 20 kilo. Gikk ikke ned for jeg seponerte den og startet opp med Truxal. Da fikk jeg med vekten igjen...

Anonymkode: a2d72...4dc

Hvordan fungerer Truxal? Blir du ikke fryktelig trøtt av den? 

Anonymkode: fd622...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir trøtt på både seroquel og Truxal. Ellers så syns jeg de virker sånn noenlunde likt. Bruker Truxal til å sove på og som eventuelt medisin. Seroquel brukte jeg depo så ikke helt sammenlignbart kanskje

Anonymkode: a2d72...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje jeg skulle be legen om Truxal til å sove på istedenfor Seroquel.  Jeg bruker ca. 50 mg til å sove og har gjort det i noen år, men jeg har lagt mye på meg.

Anonymkode: c5edf...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig vanskelig å gå ned i vekt på seroquel med en såpass høy dose. Jeg la på meg 30 kg av denne medisinen, men da jeg gikk ned fra 600mg til 150mg gikk jeg ned 20 kg uten å gjøre noe for det. Jeg har fortsatt ca 10 kg igjen som jeg ikke klarer å få bort uansett hvor lite jeg spiser.

Anonymkode: 4974a...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg skulle be legen om Truxal til å sove på istedenfor Seroquel.  Jeg bruker ca. 50 mg til å sove og har gjort det i noen år, men jeg har lagt mye på meg.

Anonymkode: c5edf...a1a

Jeg bruker 50 mg Truxal for å sove, det fungerer fint👍

Anonymkode: a2d72...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker 50 mg Truxal for å sove, det fungerer fint👍

Anonymkode: a2d72...4dc

Og Truxal er ikke vanedannende?

Anonymkode: c5edf...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Truxal er gammel nevroleptika. Seroquel er ett nytt. Noen får mye mer bivirkninger av Truxal enn av seriquell.

 

Jeg hadde hvertfall valgt seroquel.

Anonymkode: 82e7f...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Truxal er gammel nevroleptika. Seroquel er ett nytt. Noen får mye mer bivirkninger av Truxal enn av seriquell.

 

Jeg hadde hvertfall valgt seroquel.

Anonymkode: 82e7f...d65

Jeg har begge deler om kvelden, hvilke bivirkninger kan man få av truxal som er kjente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og Truxal er ikke vanedannende?

Anonymkode: c5edf...a1a

Nei, det er det ikke

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Truxal er gammel nevroleptika. Seroquel er ett nytt. Noen får mye mer bivirkninger av Truxal enn av seriquell.

 

Jeg hadde hvertfall valgt seroquel.

Anonymkode: 82e7f...d65

Jeg fikk ingen bivirkninger av Truxal, bortsett fra trøtthet

Anonymkode: a2d72...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt Seroquel depot 600 mg de siste par mnd pga alvorlig depresjon med psykotiske symptomer. Var innlagt over to mnd. Har gått opp 5-6 kilo, og er svært restriktiv med maten. Er ofte sulten. Har selv trappet ned til 400 mg uten å merke mindre effekt. Er ikke fullt så trøtt. Vil egentlig seponere den, da jeg stresser med vekt og jeg også blir ganske trøtt. Poliklinikken vil ikke være med på seponering siden psykiater på sengepost mente at jeg bør bruke denne dosen 6 mnd etter utskrivning. Noen som har prøvd å gå ned i vekt på denne? Går det seg til? 

Anonymkode: fd622...d76

Jeg går for tiden på Grete Roede kurs, og har tatt av litt, men ikke så mye som kaloriinntaket skulle tilsi. Jeg tar både Zyprexa og Quetiapin (samme som Seroqvel). Tar 200 mg Quetiapin om kvelden og ofte 50-75 kg på dagtid som behovsmedisin mot angst. Det virker ikke som om det er så lett å gå ned i vekt, men det kan jo også skyldes Zyprexa. Men mener jeg har lagt på meg etter at jeg begynte med Quetiapin på dagtid også

Anonymkode: da2be...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går for tiden på Grete Roede kurs, og har tatt av litt, men ikke så mye som kaloriinntaket skulle tilsi. Jeg tar både Zyprexa og Quetiapin (samme som Seroqvel). Tar 200 mg Quetiapin om kvelden og ofte 50-75 kg på dagtid som behovsmedisin mot angst. Det virker ikke som om det er så lett å gå ned i vekt, men det kan jo også skyldes Zyprexa. Men mener jeg har lagt på meg etter at jeg begynte med Quetiapin på dagtid også

Anonymkode: da2be...054

Jeg går på 100 mg quetiapin og blir veldig sulten og sugen av de hvis jeg bruker mer enn 100 mg. Blir sulten og sugen av 100 også, men det er mer levelig. Bivirkninger er så forskjellig fra menneske til menneske at en må bare prøve ut (selvfølgelig i samråd med legen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg gikk på seroquel og la på meg 8 kg kjapt. Byttet til truxal og har siden gått på det i flere år for søvn uten en eneste bivirkning. 50 til 100 mg. Verdt et forsøk. 

Anonymkode: 78021...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tilbakemeldinger! Ser flere skriver at de får Seroquel for søvn. Jeg får det for psykose, og da er det vel ikke så lett å bytte til feks Truxal? Har lest at Zeldox gir mindre bivirkninger av vektoppgang. Synd legene ikke ser problemet mitt... 

Anonymkode: fd622...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2020 den 15.10, AnonymBruker skrev:

Truxal er gammel nevroleptika. Seroquel er ett nytt. Noen får mye mer bivirkninger av Truxal enn av seriquell.

 

Jeg hadde hvertfall valgt seroquel.

Anonymkode: 82e7f...d65

For meg er det omvendt. Truxal fungerer mye bedre for meg på alle områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemeldinger! Ser flere skriver at de får Seroquel for søvn. Jeg får det for psykose, og da er det vel ikke så lett å bytte til feks Truxal? Har lest at Zeldox gir mindre bivirkninger av vektoppgang. Synd legene ikke ser problemet mitt... 

Anonymkode: fd622...d76

Nei får du det for psykose blir det noe annet. Men er det kun for søvn og en legger på seg av seroquel er truxal verdt et forsøk synes jeg. 

Anonymkode: 78021...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på hva som egentlig er årsaken til vektøkning med seroquel. Er det økt matlyst eller noe i denne medisinen som gjør det? Noen som vet?

Anonymkode: ca4ce...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva som egentlig er årsaken til vektøkning med seroquel. Er det økt matlyst eller noe i denne medisinen som gjør det? Noen som vet?

Anonymkode: ca4ce...7ab

Det er kalorioverskudd som fører til vektoppgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker fast 150 mg Seroquel depottabletter mot hypomani. Tar også 50 mg Seroquel vanlig tablett om kvelden for søvn. Jeg har lagt på meg ca. 25 kg etter at jeg begynte med Seroquel og skulle ønske at det fantes en annen medisin som jeg heller kunne ha tatt. Noen som vet om det fins andre tilsvarende medisiner for hypomani som ikke har vektøkning som bivirkning?

Anonymkode: 4619b...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...