Gå til innhold

Hvem omfattes av det nye vedtaket om stengning av psykologtjenester utenfor spesialisthelsetjenesten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vanligvis regnes avtalespesialister til spesialisthelsetjenesten.

De som jobber uten avtale tilhører ikke spesialisthelsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, kupton skrev:

Vanligvis regnes avtalespesialister til spesialisthelsetjenesten.

De som jobber uten avtale tilhører ikke spesialisthelsetjenesten.

Jeg skjønte ikke helt om privatpraktiserende psykiatere med avtale er inkludert i de som må stenge? Eller er de utenom? 

Anonymkode: 00937...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte ikke helt om privatpraktiserende psykiatere med avtale er inkludert i de som må stenge? Eller er de utenom? 

Anonymkode: 00937...864

Med avtale er de vel innenfor spesialisthelsetjenesten, i alle tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår fortsatt ikke helt dette. Vil DPS stenge? Enkelt samtale, ikke gruppeterapi. 
Er avhengig av oppfølging av både fastlege og DPS nå og prater verken i telefon eller videosamtale. 
 

Begynner å få litt panikk for null oppfølging fordi det allerede er flere timer med lege som er utsatt pga corona.

Anonymkode: a20df...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fastnick
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner å få litt panikk for null oppfølging fordi det allerede er flere timer med lege som er utsatt pga corona

Jeg også. Liker ikke dette. Kjenner det gjør noe med håpet og trua. 

Føler at det ikke er noe håp for meg lenger. Jeg går nok under, takket være Corona. Men men. 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å prate i tlf og det polikliniske dagtilbudet har stengt, så nå har jeg egentlig null oppfølging. Gruer meg til tiden fremover men jeg tror det skal gå greit, er mer engstelig for hvordan dette kan påvirke andre. Det er en stor tragedie hvis korona (i tillegg til å ramme våre eldre) skal forårsake en knekk i psykiatrien som fører til selvmord.

Dette virker lite gjennomtenkt og jeg håper at de justerer litt på utførelsen av tiltakene, sånn at de som trenger oppfølging fra psykiatrien fortsatt får det. Jeg ser på det som en av nødvendighetene i samfunnet vårt at vi har en sterk psykiatri, kanskje spesielt i kriser som denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Fastnick skrev:

Jeg også. Liker ikke dette. Kjenner det gjør noe med håpet og trua. 

Føler at det ikke er noe håp for meg lenger. Jeg går nok under, takket være Corona. Men men. 

Du er ikke alene om det. Vi må jo bare prøve og overleve.

Anonymkode: a20df...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick

Mister man håpet, mister man alt er det vel noe som heter. 

Men selv om jeg mister det, så håper jeg at dere andre ikke gjør det! Vær sterke og hold ut! Det går nok over en gang... Hang in there, alle! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Cesium skrev:

Jeg klarer ikke å prate i tlf og det polikliniske dagtilbudet har stengt, så nå har jeg egentlig null oppfølging. Gruer meg til tiden fremover men jeg tror det skal gå greit, er mer engstelig for hvordan dette kan påvirke andre. Det er en stor tragedie hvis korona (i tillegg til å ramme våre eldre) skal forårsake en knekk i psykiatrien som fører til selvmord.

Dette virker lite gjennomtenkt og jeg håper at de justerer litt på utførelsen av tiltakene, sånn at de som trenger oppfølging fra psykiatrien fortsatt får det. Jeg ser på det som en av nødvendighetene i samfunnet vårt at vi har en sterk psykiatri, kanskje spesielt i kriser som denne. 

Håper jo at det finnes en plan for alle oss. Det vil jo være merkelig om vi bare blir overlatt til oss selv uten noen form for oppfølging.

 

Jeg er på mitt laveste på flere år og har nettopp fortalt både legen og DPS hvordan det egentlig står til og har egentlig avtaler 3 ganger i uken. Nå er det snart 2 uker siden sist og jeg sliter mer og mer for hver dag. Krysser virkelig fingrene for at ting stabiliserer seg snart med corona slik at ting går tilbake til normalen.

Anonymkode: a20df...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Fastnick skrev:

Mister man håpet, mister man alt er det vel noe som heter. 

Men selv om jeg mister det, så håper jeg at dere andre ikke gjør det! Vær sterke og hold ut! Det går nok over en gang... Hang in there, alle! ❤️

Ikke mist håpet du heller. Vi får heie på hverandre.

Anonymkode: a20df...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår fortsatt ikke helt dette. Vil DPS stenge? Enkelt samtale, ikke gruppeterapi. 
Er avhengig av oppfølging av både fastlege og DPS.  Anonymkode: a20df...c48

Spesialisthelsetjenesten er sykehus + dps + avtalespesialister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venninne med schizofreni og asperger-diagnose. Hun har vært sammenhengende innlagt i 8 år på ulike psykiatriske avdelinger, men endelig fått tilbud om å bo i bemannet omsorgsbolig. Hun skrev nylig et glimrende og godt innlegg på Facebook der hun beskrev at selv om hun ikke satt i rullestol, var hennes behov for daglig hjelp og oppfølgning like stort fra andre mennesker, men nå opplevde hun å bli overlatt til seg selv. De sa at hun fikk klare seg selv, for de ønsket ikke å utsette henne for smitte. Jeg tenker at om det er slik hjelpeapparatet behandler landets mest hjelpetrengende og svakeste psykiatripasienter, vil dette på sikt gå veldig galt og de psykiatriske avdelingene vil på sikt bli overbelagte fordi folk rett og slett ikke klarer seg ute pga. et manglende tilbud. Da blir innleggelse eneste mulighet. Og er det hva man ønsker i en corona-situasjon hvor helsevesenet allerede er presset?

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Og er det hva man ønsker i en corona-situasjon hvor helsevesenet allerede er presset?

Det en ønsker er å finne det optimale kompromiss mellom helt nødvendig omsorg og redusert smitterisiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, kupton skrev:

Det en ønsker er å finne det optimale kompromiss mellom helt nødvendig omsorg og redusert smitterisiko.

Ja, og jeg kan selvsagt ikke gå inn i enkeltsaker her på DOL, men slik min venninne beskrev sin situasjon hørtes det ut som om det kom til å gå galt med henne dersom hun ble sittende alene i sin bemannede omsorgsbolig særlig lenge. Da havner hun inn på lukket avdeling igjen. Det er trist at når et menneske som har kjempet seg ut fra psykose etter psykose i 8 år endelig ser ut til å få en løsning, skal få sine muligheter ødelagt fordi hjelpeapparatet ønsker å beskytte seg og bruker for smitte.

Når det gjelder BPA, går man ganske langt for at bruker skal få hjelp. Jeg mener man går for langt og at hensynet til bruker der går foran hensynet til assistentens liv og helse etter at jeg i dag har måttet sette meg inn i retningslinjene for dette. En personlig assistent kan ikke gå sammen i karantene med bruker fordi dette bryter med AML og assistentenes tariffavtaler, men jeg som arbeidsleder ønsker ikke å utsette mine assistenter for smitte så lenge jeg er i hjemmekarantene og ser ikke annen løsning enn å enten be de sykemelde seg eller at jeg permitterer de med lønn.

Beklager litt off topic der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil det bli slik at noen pasienter vil miste oppfølging, noen vil få oppfølging via telefon, og noen vil få polikliniske timer i denne perioden? Er ganske bekymret for å miste oppfølgingen jeg får av min psykiater, og tviler sterkt på at jeg kommer til å klare meg uten. 

Anonymkode: bdf2d...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil det bli slik at noen pasienter vil miste oppfølging, noen vil få oppfølging via telefon, og noen vil få polikliniske timer i denne perioden? Er ganske bekymret for å miste oppfølgingen jeg får av min psykiater, og tviler sterkt på at jeg kommer til å klare meg uten. 

Anonymkode: bdf2d...7d0

Min psykolog har hjemmekontor og tar timer over telefon/videooverføring etter anbefaling fra helseregionen. Dette ble bestemt i løpet av helgen/morgentimene i dag, for på fredag fikk jeg tilbud om å komme til time til kontoret den ene dagen han var på kontoret i uken. Ting endres fort for tiden. Dette il jeg tro gjelder en del andre terapeuter rundt om i landet også.

Jeg tror at så lenge vi pasienter er villige til å strekke oss langt og tar imot tilbudet om telefonsamtaler eller videooverføring, får vi fortsatt et tilbud. Er vi ikke villige til å ta timer over telefon eller video, kan ikke helsetjenesten pr. nå tilby oss noe pga. vår egen eller deres sikkerhet. Jeg tenker at samtale over telefon eller video er tross alt bedre enn ingen tilbud. Jeg har benyttet meg av det ved akutt behov for samtaler en rekke ganger de fire siste årene og det fungerer overraskende bra. Jeg vet selv at det er noe begrenset hvilke temaer jeg kan ta opp når jeg ikke møter fysisk på kontoret. De begrensningene er ikke jeg som setter, men psykologen min, fordi han selv vet at temaene er for tøffe for meg å håndtere alene uten støtte fra ham og jeg kan få en reaksjon som kan kreve "tiltak" og støtte fra ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...