Gå til innhold

Hvem omfattes av det nye vedtaket om stengning av psykologtjenester utenfor spesialisthelsetjenesten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har en venninne med schizofreni og asperger-diagnose. Hun har vært sammenhengende innlagt i 8 år på ulike psykiatriske avdelinger, men endelig fått tilbud om å bo i bemannet omsorgsbolig. Hun skrev nylig et glimrende og godt innlegg på Facebook der hun beskrev at selv om hun ikke satt i rullestol, var hennes behov for daglig hjelp og oppfølgning like stort fra andre mennesker, men nå opplevde hun å bli overlatt til seg selv. De sa at hun fikk klare seg selv, for de ønsket ikke å utsette henne for smitte. Jeg tenker at om det er slik hjelpeapparatet behandler landets mest hjelpetrengende og svakeste psykiatripasienter, vil dette på sikt gå veldig galt og de psykiatriske avdelingene vil på sikt bli overbelagte fordi folk rett og slett ikke klarer seg ute pga. et manglende tilbud. Da blir innleggelse eneste mulighet. Og er det hva man ønsker i en corona-situasjon hvor helsevesenet allerede er presset?

Kommunen plikter å vurdere situasjonen, se https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/ivaretakelse-av-personer-med-rus-og-psykiske-lidelser-i-kommunen-under-koronavirus#oversikt-over-pasientgruppen-vurdere-risiko-og-prioritet-og-utarbeide-plan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, frosken skrev:

Takk for en fin lenke :) Denne skal jeg ta med meg videre og den var betryggende. Jeg nekter å se på at det skal gå nedover med min venninne som har kjempet seg oppover i så mange år og som det nå endelig ser ut til å gå bra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
32 minutter siden, frosken skrev:

Takk for en nyttig og stresslettende link til god info! Dette beroliget meg veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...