Gå til innhold

Jobber i dagligvarebransjen. Kan jeg regne med å få Koronna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber i dagligvarebransjen. Det som er ubehagelig er at jeg synes ansatte går så tett opp i hveandre når de jobber. Det er også mye kunder i butikken. 

Er risikoen min ganske stor på å bli smittet i mitt yrke? 

Anonymkode: d1bc8...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i dagligvarebransjen. Det som er ubehagelig er at jeg synes ansatte går så tett opp i hveandre når de jobber. Det er også mye kunder i butikken. 

Er risikoen min ganske stor på å bli smittet i mitt yrke? 

Anonymkode: d1bc8...238

Den er nok dessverre noe større i ditt yrke enn i mange andre yrker. 

Tusen takk for den jobben du gjør. Du gjør en svært viktig jobb 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Den er nok dessverre noe større i ditt yrke enn i mange andre yrker. 

Tusen takk for den jobben du gjør. Du gjør en svært viktig jobb 🙂

Takk :) . 

Jeg er engstelig på jobb for å bli smittet, eller for å påføre andre smitte. Jeg hadde aldri tenkt på hvor vikrig jobben som jeg har er for samfunnet før nå. Jeg er ikke utdannet, og følte meg ikke som den heldige som havnet i kun en dagligvarebransje. Men nå ser jeg at jeg er heldig med det. Men jeg er veldig nervøs på jobb for koronnaviruset. 

Anonymkode: d1bc8...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk :) . 

Jeg er engstelig på jobb for å bli smittet, eller for å påføre andre smitte. Jeg hadde aldri tenkt på hvor vikrig jobben som jeg har er for samfunnet før nå. Jeg er ikke utdannet, og følte meg ikke som den heldige som havnet i kun en dagligvarebransje. Men nå ser jeg at jeg er heldig med det. Men jeg er veldig nervøs på jobb for koronnaviruset. 

Anonymkode: d1bc8...238

Du får trøste deg med at sannsynligheten for at du skal bli veldig syk er litwn hvis du er ung og frisk. 

Dugnaden vi når gjør er for de gamle og de med underliggende sykdommer. Først og fremst er det viktig at du ikke har noen kontakt med disse, hvis du har mulighet for å unngå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du får trøste deg med at sannsynligheten for at du skal bli veldig syk er litwn hvis du er ung og frisk. 

Dugnaden vi når gjør er for de gamle og de med underliggende sykdommer. Først og fremst er det viktig at du ikke har noen kontakt med disse, hvis du har mulighet for å unngå det. 

Trøster meg med det. Ble litt skremt når jeg leste dette men dette er nok et sjeldent tilfelle i den alder: 

https://www.tv2.no/nyheter/11299670/

Anonymkode: d1bc8...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i dagligvarebransjen. Det som er ubehagelig er at jeg synes ansatte går så tett opp i hveandre når de jobber. Det er også mye kunder i butikken. 

Er risikoen min ganske stor på å bli smittet i mitt yrke? 

Anonymkode: d1bc8...238

Ha god håndhygiene og hold så god avstand til andre som du klarer. Flere butikker har satt opp hansker ved utsiden av butikkene og desinfisering. Mange av oss vil bli smittet, og de aller fleste vil klare det helt fint, men vi må verne om helsevesnet og de i risikogruppen. Du har en av de viktigste jobbene i samfunnet for tiden så all ære til deg og dine kolleger 🙂 

Anonymkode: 0bbf8...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Se om du kan få tak i munnbind, evt. lage selv av en gammel t-skjorte eller lignende. Alt monner. Selv om FHI fraråder bruk av munnbind er det ikke tvil om at de beskytter hvis de brukes riktig. I Asia har "alle" brukt det i denne krisa, og de har klart seg rimelig bra. Selv går jeg ikke ut av huset uten munnbind.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Se om du kan få tak i munnbind, evt. lage selv av en gammel t-skjorte eller lignende. Alt monner. Selv om FHI fraråder bruk av munnbind er det ikke tvil om at de beskytter hvis de brukes riktig. I Asia har "alle" brukt det i denne krisa, og de har klart seg rimelig bra. Selv går jeg ikke ut av huset uten munnbind.

Enig med deg. Jeg skulle hatt på munnbind men tror de andre ansatte vil synes det er rart om jeg har i butikken. Men om alle de ansatte gjorde det så hadde det vært veldig greit. Vet at de andre ansatte tror at munnbind øker risikoen for smitte. Men jeg tror det minsker risikoen fordi man ikke får direkte kontakt med andres pust.  

Anonymkode: d1bc8...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Se om du kan få tak i munnbind, evt. lage selv av en gammel t-skjorte eller lignende. Alt monner. Selv om FHI fraråder bruk av munnbind er det ikke tvil om at de beskytter hvis de brukes riktig. I Asia har "alle" brukt det i denne krisa, og de har klart seg rimelig bra. Selv går jeg ikke ut av huset uten munnbind.

Synes du er fornuftig som tar på munnbind når du går ute. 

Anonymkode: d1bc8...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Brukt riktig minsker munnbind risikoen for smitte for både den som bruker det og omgivelsene. Det er det ingen tvil om, ellers ville ikke helsearbeidere brukt munnbind. Nå er vi dessverre i den situasjonen at vi ikke har nok munnbind og helsearbeidere trenger de som er. 

Men man kan altså lage improviserte masker selv. Her er instruksjoner: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Brukt riktig minsker munnbind risikoen for smitte for både den som bruker det og omgivelsene. Det er det ingen tvil om, ellers ville ikke helsearbeidere brukt munnbind. Nå er vi dessverre i den situasjonen at vi ikke har nok munnbind og helsearbeidere trenger de som er. 

Men man kan altså lage improviserte masker selv. Her er instruksjoner: 

 

Herremin. Jeg hadde fått pustevansker skulle jeg gått med noe slikt. I tillegg er det håpløst for oss med briller for det der vil få brillene til å dugge så man ikke ser noe som helst. Mine dugger som et uvær bare jeg trekker en buff opp over nesa når jeg sitter i scooterkjelken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Jeg skulle hatt på munnbind men tror de andre ansatte vil synes det er rart om jeg har i butikken. Men om alle de ansatte gjorde det så hadde det vært veldig greit. Vet at de andre ansatte tror at munnbind øker risikoen for smitte. Men jeg tror det minsker risikoen fordi man ikke får direkte kontakt med andres pust.  

Anonymkode: d1bc8...238

Hei

jeg er en av få nordmenn som bruker ffp3 maske.

munnbind hjelper ikke særlig mye mot virus.

brukt korrekt, og det er ikke særlig vanskelig, er det god beskyttelse. At nordmenn ikke bruker ffp2 eller 3 masker, skyldes mest tror jeg redsel for å skille seg ut. 
 

man må ut å ordne innkjøp og andre ting, da er det mest fornuftig beskytte seg selv og andre.

men man bør selvsagt vite hvordan håndtere å ta av og på maske, samt hvordan oppbevare den, og håndhygiene. Jeg hadde satt pris på om flere tok ansvar og solidarisk brukte masker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Jeg bruker også FFP3-masker, men disse bestilte jeg allerede i slutten av januar. Jeg tror ikke det er lett for folk å få tak i disse nå. Jeg driter også i at jeg skiller meg ut når jeg bruker maske, man må tenke selv i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
7 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg bruker også FFP3-masker, men disse bestilte jeg allerede i slutten av januar. Jeg tror ikke det er lett for folk å få tak i disse nå. Jeg driter også i at jeg skiller meg ut når jeg bruker maske, man må tenke selv i denne situasjonen.

Hei

ja jeg bestilte i desember og har derfor et svært lager med slike masker.

siden jeg ser Italia nå gjenbruker Masker, så har jeg lest meg opp på evt frysing og andre måter behandle maskene på slik at de holder lengst mulig.

frysing hjelper ikke, og membran ødelegges av desinfikasjonsmidler og en viss varme. Skal lese om Uv lys er en mulighet... har du kunnskap om dette? Tenkte evt bestråle maskene med uv lys.

mine barn bruker også. Jeg var den minst tøffe her, liker ikke skille meg ut...Så var flau første handleturer med maske,  men etter et par handleturer med maske, og ingen blikk, tenker jeg ikke på det lengre. Føler folk har stor forståelse og at de fleste ønsker bruke maske selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

🙂

den søteste opplevelsen jeg hadde var imidlertid på fredag forrige uke, en liten søt kar i en vogn, ca 1 1/2 år eller 2, kastet seg bakover og skrek høyt da han så meg passere:-)

han virket mer opptatt av humor, enn reell fryk, jeg snudde meg og smilte til han, men smilet så verken han eller pappaen som fort skulle berolige, bak masken:-)

det kjipe med masker er at andre ikke ser at man smiler:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg har lest at man kan ha masken i oven på 60 grader i en time eller mer. Det vil i teorien drepe viruset uten å skade masken, men dette er reint teoretisk, så ingen garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
3 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg har lest at man kan ha masken i oven på 60 grader i en time eller mer. Det vil i teorien drepe viruset uten å skade masken, men dette er reint teoretisk, så ingen garanti.

Ok takk

jeg har ikke hatt tid lese og finne dokumentasjon på antall grader... så om du har, takker jeg for link. Jeg tenkte selv på 60 grader over flere timer, begrunnet i min langtidssteking av kjøtt, ovnen blir jo ikke særlig varm... men skjer jo noe med proteinene, så derfor tenker må vite litt mer konkret. 
 

skal lese Om Uv lys, kan sende når jeg finner noe, for evt kan man jo ta med maskene til solarium:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det diskuteres noe i denne tråden 

Uansett lever ikke viruset mer en et par dager på f.eks. papp i normaltemperatur, så om man lar maska ligge noen dager før man bruker den igjen skulle man tro evt. virus på maska var deaktivert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg bruker også FFP3-masker, men disse bestilte jeg allerede i slutten av januar. Jeg tror ikke det er lett for folk å få tak i disse nå. Jeg driter også i at jeg skiller meg ut når jeg bruker maske, man må tenke selv i denne situasjonen.

Beundrer folk som driter i hva andre folk måtte tenke. Jeg har hatt kunder med maske. Jeg ser opp til de. For jeg vet da at de ser på situasjonen med hensyn og alvor. 

Anonymkode: d1bc8...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...