Gå til innhold

Er jeg i risikogruppe eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Aner ikke hvem jeg skal få klart svar fra, så jeg prøver her. Er så forvirrende svar der ute.

Jeg har astma. Bruker 3-4 medisiner for å få puste. 40 år. Risikogruppe? 

Anonymkode: 73480...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette gjør meg ikke mye klokere. Jeg vet fortsatt ikke om jeg bør kontakte noen ved symptomer. 

Anonymkode: 73480...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke hvem jeg skal få klart svar fra, så jeg prøver her. Er så forvirrende svar der ute.

Jeg har astma. Bruker 3-4 medisiner for å få puste. 40 år. Risikogruppe? 

Anonymkode: 73480...af5

Pleier du å slite når du er forkjølet eller får influensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Hodestups skrev:

Pleier du å slite når du er forkjølet eller får influensa?

Jeg kan fort pådra meg bronkitt eller tungpust. Og tungpustet/peser gjør jeg rett som det er om jeg er frisk også. 

Anonymkode: 73480...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke om du er i risikogruppe eller ikke. Men selv blant de er det gode muligheter/overveiende sannsynlig å ikke få det så ille. Langt de fleste i risikogruppen får også mild sykdom. I følge fhi. Men gjør alt du kan for å unngå smitte alikevel.

Anonymkode: fd8ee...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan fort pådra meg bronkitt eller tungpust. Og tungpustet/peser gjør jeg rett som det er om jeg er frisk også. 

Anonymkode: 73480...af5

Jeg ville vært forsiktig og vært mye hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Hodestups skrev:

Jeg ville vært forsiktig og vært mye hjemme. 

Jeg er nesten bare hjemme og er nøye med håndvask. Jeg har hatt flere symptomer lenge, men ikke feber. Blir ikke bedre, men svingende forløp. Jeg lurer fortsatt på om jeg er i en risikogruppe og om det er verdt å be om test på dette grunnlaget. Jeg har dessuten ny fastlege for fjerde gang på ett år og er helt oppgitt. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. 

Anonymkode: 73480...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nesten bare hjemme og er nøye med håndvask. Jeg har hatt flere symptomer lenge, men ikke feber. Blir ikke bedre, men svingende forløp. Jeg lurer fortsatt på om jeg er i en risikogruppe og om det er verdt å be om test på dette grunnlaget. Jeg har dessuten ny fastlege for fjerde gang på ett år og er helt oppgitt. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. 

Anonymkode: 73480...af5

Jeg spurte en lege idag, og det er de med kroniske sykdommer som f.eks. kols som er i risikogruppen. Hvis man vet at man lett får tett pust og problemer med pusten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Hodestups skrev:

Jeg spurte en lege idag, og det er de med kroniske sykdommer som f.eks. kols som er i risikogruppen. Hvis man vet at man lett får tett pust og problemer med pusten. 

Astma er jo kronisk lungesykdom! Og jeg skjønner jo at kols er verre. Jeg blir sprø av dette. 

Anonymkode: 73480...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Astma er jo kronisk lungesykdom! Og jeg skjønner jo at kols er verre. Jeg blir sprø av dette. 

Anonymkode: 73480...af5

Nei, det er ikke det for alle. Astma kan være en slags tilstand, som gjør at lungene "noen ganger" oppfører seg på den måten. Jeg har anstrengelsesastma, dvs hvis jeg i 10 minus løper til toget, piper det i pusten. Men det er ikke kronisk.

De risikogruppene det er snakk om er de som er ved dårlig helse fra før av. Kols er "litt" verre enn astma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Hodestups skrev:

Nei, det er ikke det for alle. Astma kan være en slags tilstand, som gjør at lungene "noen ganger" oppfører seg på den måten. Jeg har anstrengelsesastma, dvs hvis jeg i 10 minus løper til toget, piper det i pusten. Men det er ikke kronisk.

De risikogruppene det er snakk om er de som er ved dårlig helse fra før av. Kols er "litt" verre enn astma

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare, men jeg er ikke så mye klokere. :) 

Anonymkode: 73480...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare, men jeg er ikke så mye klokere. :) 

Anonymkode: 73480...af5

Gjennomsnittalderen på de 6 stk døde i Norge så langt er 89 år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare, men jeg er ikke så mye klokere. :) 

Anonymkode: 73480...af5

Jeg kan svare. Jo, du som har astma, dvs lungesykdom, er i risikogruppen. 

Anonymkode: 0884e...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan svare. Jo, du som har astma, dvs lungesykdom, er i risikogruppen. 

Anonymkode: 0884e...fbf

Alle med astma er ikke i risikogruppen. Det er svært individuelt hvor plaget man er av astmaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Hodestups skrev:

Alle med astma er ikke i risikogruppen. Det er svært individuelt hvor plaget man er av astmaen

Jeg er godt medisinert nå, men klarer knapt å puste uten medisiner. 

Anonymkode: 73480...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare, men jeg er ikke så mye klokere. :) 

Anonymkode: 73480...af5

Ja, du må være forsiktig. Astma er også under kronisk luftveisplager.  Så helt klart , du er i risikogruppen. Alikavel ordner det seg for deg, garantert. De jeg har hørt er stort sett eldre og ved kols, da spes de som er avhengig av pustemaskin. 

Anonymkode: f2932...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan svare. Jo, du som har astma, dvs lungesykdom, er i risikogruppen. 

Anonymkode: 0884e...fbf

Ok. 
Men da lurer jeg på hva FHI legger i «spesielt sårbare grupper». Det høres hakket verre ut, men jeg aner ikke. 

Anonymkode: 73480...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må være forsiktig. Astma er også under kronisk luftveisplager.  Så helt klart , du er i risikogruppen. Alikavel ordner det seg for deg, garantert. De jeg har hørt er stort sett eldre og ved kols, da spes de som er avhengig av pustemaskin. 

Anonymkode: f2932...38d

Jeg går ikke rundt og tror jeg skal dø, men er interessert i ta det på alvor hvis det er viktig. Men jeg lurer på om det er lurt å teste meg siden jeg er i risikogruppe og har hatt symptomer mange dager. Men om det er korona, så vet jeg ikke om jeg klarer å ringe om jeg plutselig skulle få pusteproblemer. Og ekstra tett blir jeg rett som det er. Aner ikke hva som er vits og ikke. Og vil ikke bruke opp legens tid hvis det ikke er vits. 

Anonymkode: 73480...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...