Gå til innhold

Drit lei Korona hysteriet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjenner at det koker! Nå er jeg lei av Korona hysteriet. Unngår TV og nyheter, men folk rundt meg snakker om det hele tiden!

(Familie, venner osv.) 

Nå kan jeg ikke hoste uten at de skvetter! Det hjelper ikke at jeg holder meg rolig, det roer de ikke ned og ingen av de er i risikogruppe. 

So tired!

Anonymkode: c0aaf...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fastnick
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at det koker! Nå er jeg lei av Korona hysteriet. Unngår TV og nyheter, men folk rundt meg snakker om det hele tiden!

(Familie, venner osv.) 

Nå kan jeg ikke hoste uten at de skvetter! Det hjelper ikke at jeg holder meg rolig, det roer de ikke ned og ingen av de er i risikogruppe. 

So tired!

Anonymkode: c0aaf...a6d

Helt enig med deg! Jeg synes det blir hauset så utrolig opp fra medienes side. Man kan ikke lese en tabloid avis (kanskje derfor) på nettet uten å måtte lese om antall nye smittede, antall pasienter på respirator, antall innlagt og antall døde. 

Jeg mener ikke at vi ikke skal ta dette viruset på alvor eller la være å høre på helsemyndighetene. Men faktum er jo det det hele tiden dør mange mennesker av andre årsaker også. Vanlig influensa f.eks fikk jeg vite her at pleier å drepe 2000 italienere daglig. Så er det alle de som dør av hjerte-og karsykdommer, kreft, osv. Og f.eks. skyldes ikke frykten for mangel på respiratorer kun Corona-pasientene aleine. Det er jo det store helhetsbildet av alle typer pasienter som til enhver tid er syke og innlagte som avgjør. Det virker som om disse tabloide mediene vil skape frykt i befolkningen ved å si at det ikke vil være nok respiratorer til alle som blir dødssyke av Corona. Jeg tror i alle fall at det vil være god kontroll så lenge vi gjør som myndighetene sier. 

Hvorfor mange medier/journalister holder på sånn, vet jeg ikke. Noen ganger kan jeg få tanker om at de undervurderer befolkningen når de tar det for gitt at vi hele tida ønsker krisenyheter og evinnelig masing rundt det. Kanskje en dum sammenligning, men drapssaker som f.eks Orderud-saken ble de jo aldri ferdig med i sin tid. Det virker ikke som om de  helt forstår når nok er nok. 

Om det er nok nyheter om Corona-krisen helt enda, synes jeg ikke. Men jeg kunne ønske vi kunne bli spart for all denne fryktskapende jamsingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 minutt siden, Fastnick skrev:

Helt enig med deg! Jeg synes det blir hauset så utrolig opp fra medienes side. Man kan ikke lese en tabloid avis (kanskje derfor) på nettet uten å måtte lese om antall nye smittede, antall pasienter på respirator, antall innlagt og antall døde. 

Jeg mener ikke at vi ikke skal ta dette viruset på alvor eller la være å høre på helsemyndighetene. Men faktum er jo det det hele tiden dør mange mennesker av andre årsaker også. Vanlig influensa f.eks fikk jeg vite her at pleier å drepe 2000 italienere daglig. Så er det alle de som dør av hjerte-og karsykdommer, kreft, osv. Og f.eks. skyldes ikke frykten for mangel på respiratorer kun Corona-pasientene aleine. Det er jo det store helhetsbildet av alle typer pasienter som til enhver tid er syke og innlagte som avgjør. Det virker som om disse tabloide mediene vil skape frykt i befolkningen ved å si at det ikke vil være nok respiratorer til alle som blir dødssyke av Corona. Jeg tror i alle fall at det vil være god kontroll så lenge vi gjør som myndighetene sier. 

Hvorfor mange medier/journalister holder på sånn, vet jeg ikke. Noen ganger kan jeg få tanker om at de undervurderer befolkningen når de tar det for gitt at vi hele tida ønsker krisenyheter og evinnelig masing rundt det. Kanskje en dum sammenligning, men drapssaker som f.eks Orderud-saken ble de jo aldri ferdig med i sin tid. Det virker ikke som om de  helt forstår når nok er nok. 

Om det er nok nyheter om Corona-krisen helt enda, synes jeg ikke. Men jeg kunne ønske vi kunne bli spart for all denne fryktskapende jamsingen!

Jeg tror nok det plantes litt ekstra frykt i oss, med vilje. Slik at folk skal ta seg sammen. For det er det mange som ikke gjør, uten ris bak speilet. Det fokuseres lite på beste fall scenarioer, og lav dødsprosent (0,6 i Tyskland), mens det fokuseres veldig på høy dødsprosent i Italia, Iran osv. Det er vanskelig å vite hva man skal forvente. FHI sa vel de trodde dødsprosenten var under 1% Men det er mange mennesker, og med ett helt nytt virus vet man ikke hvem som bør frykte mest.

 

Jeg på min side blir litt provosert når folk tar veldig lett på det. Selv om det skulle vise seg å være rundt 1% som dør, er det veldig mange mennesker, hvis dette blir en kjempe-pandemi. Jeg koker innvendig når jeg hører om folk som drar på jobb på sykehus fordi de bare tror de er litt forkjøla. Jeg koker når folk hoster i butikken. Det er ikke en bagatell dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1% av den norske befolkning er 50.000. I Spania dør det en person hvert andre minutt. Jeg synes det er vanskelig å kalle det hysteri.

At journalister som vanlig tværer det ut i det uendelige, er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at det koker! Nå er jeg lei av Korona hysteriet. Unngår TV og nyheter, men folk rundt meg snakker om det hele tiden!

(Familie, venner osv.) 

Nå kan jeg ikke hoste uten at de skvetter! Det hjelper ikke at jeg holder meg rolig, det roer de ikke ned og ingen av de er i risikogruppe. 

So tired!

Anonymkode: c0aaf...a6d

Det er så sjukt synd på akkurat deg. 

Anonymkode: a078b...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
7 minutter siden, kupton skrev:

1% av den norske befolkning er 50.000. I Spania dør det en person hvert andre minutt. Jeg synes det er vanskelig å kalle det hysteri.

At journalister som vanlig tværer det ut i det uendelige, er ikke noe nytt.

Oi, dette satte tingene litt på plass for meg. Så grusomt! 😢 Dette må vi bare ta på alvor, ja! Og det er definitivt ikke hysteri når tingene er sånn som du forteller her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er viktig å ta dette på alvor, men hvorfor kan liksom ikke de i kommunen komme hjem til meg? De kan ta på seg hansker og sitte to meter unna meg i sofaen om så. Jeg er helt avhengig av tett oppfølging og blir bare dårligere og dårligere. 

Det er mange som er hjelpetrengende på ulike vis, men som nå ikke får hjelp. Jeg er redd for hvordan dette vil gå om det drar ut i lang tid. Oppfølging fra kommunen, psykolog og innleggelse ved behov kan jeg ikke få nå. Men å kalles inn til avhør neste uke det er visst helt ok. Isolasjonen ble så vanskelig at jeg sprakk på rusen. Nå ligger jeg helt utmattet i kjølvannet av det (tre dager rusfri) og jeg trenger virkelig hjelp nå. Er også redd for å få tilbake de psykotiske symptomene fordi jeg er så isolert. Jeg er fryktelig fortvilet. Og det er jeg nok ikke alene om å være. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste litt fra en i regjeringsapparatet i en Facebookgruppe, som mente at det som er litt underkommunisert kanskje, er at de fleste som dør i Italia ikke dør av korona, men kanskje hjerteinfarkt eller andre sykdommer, som ikke får behandling grunnet kapasitet. Altså, sånn jeg forsto det, at de ikke har koronavirus i det hele tatt, de er bare i en aldersgruppe som ikke blir prioritert nå. 

Anonymkode: 094e0...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det er hjerteinfarkt de dør av vet jeg ikke da, det var bare det første jeg tenkte på, men det var i grunn ikke poenget. 

Anonymkode: 094e0...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner at det koker! Nå er jeg lei av Korona hysteriet. Unngår TV og nyheter, men folk rundt meg snakker om det hele tiden!

(Familie, venner osv.) 

Nå kan jeg ikke hoste uten at de skvetter! Det hjelper ikke at jeg holder meg rolig, det roer de ikke ned og ingen av de er i risikogruppe. 

So tired!

Anonymkode: c0aaf...a6d

 

1 time siden, Fastnick skrev:

Helt enig med deg! Jeg synes det blir hauset så utrolig opp fra medienes side. Man kan ikke lese en tabloid avis (kanskje derfor) på nettet uten å måtte lese om antall nye smittede, antall pasienter på respirator, antall innlagt og antall døde. 

 

Jeg kan ikke begripe at det å kalle den største krisen vi har i landet i nyere tid "hysteri" er overdrevet. Si meg, skjønner dere ikke alvoret og de enorme ringvirkningene av dette?

Anonymkode: 6cadc...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

1% av den norske befolkning er 50.000. I Spania dør det en person hvert andre minutt. Jeg synes det er vanskelig å kalle det hysteri.

At journalister som vanlig tværer det ut i det uendelige, er ikke noe nytt.

Jeg følger helsemyndigheten’s råd og jeg tar det på alvor! Det er bare det enorme behovet folk har for å prate med meg om viruset. Det har vært slik fra dag 1. Jeg er ikke interessert i å høre om hvor mange som har død/ påvist smitte daglig. Får hele tiden bilder sendt til meg av antallet som VG legger ut. Jeg vil tilbake til den normale hverdagen der man kunne prate om helt vanlige ting. Blir sliten av corona snakk hele tiden! 

Anonymkode: c0aaf...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

1% av den norske befolkning er 50.000. I Spania dør det en person hvert andre minutt. Jeg synes det er vanskelig å kalle det hysteri.

At journalister som vanlig tværer det ut i det uendelige, er ikke noe nytt.

Ca 200.000 på verdensbasis døde av svineinfluensa. Til nå har ca 25.000 dødd av korona. Jeg har ennå ikke helt skjønt hvorfor krisen virker til å være så mye større nå enn ved svineinfluensaen🧐

Anonymkode: b3019...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca 200.000 på verdensbasis døde av svineinfluensa. Til nå har ca 25.000 dødd av korona. Jeg har ennå ikke helt skjønt hvorfor krisen virker til å være så mye større nå enn ved svineinfluensaen🧐

Anonymkode: b3019...7cf

Tro du det er over i morgen. Dette er bare overtyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei det tror jeg ikke. At vi ender på >200000 til slutt er ikke usannsynlig. Langt fler/mer tiltak nå kommer kanskje pga lærdommen. Jeg husker dessuten svært lite fra svineinfluensatiden.

Anonymkode: b3019...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, kupton skrev:

Tro du det er over i morgen. Dette er bare overtyren.

Kan du forresten jobbe med din frekke undertone?

Anonymkode: b3019...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forresten jobbe med din frekke undertone?

Anonymkode: b3019...7cf

Unnskyld meg, men hva var frekt med dette svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forresten jobbe med din frekke undertone?

Anonymkode: b3019...7cf

Jeg er ikke frekk. Jeg svarer korrigerende på dine utsagn. Det er skummelt for folkehelsen om noen tror dette bare er hysteri og en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du oppfattet meg slik ordla jeg meg feil. Jeg mener ikke dette er hysteri eller en bagatell. Ønske mitt var vel mer det at jeg ville vite hva det er som gjør at korona er alvorligere enn svineinfluensaen. 

Anonymkode: b3019...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønske mitt var vel mer det at jeg ville vite hva det er som gjør at korona er alvorligere enn svineinfluensaen. 

1. Den lange inkubasjonstiden er en utfordring. Å be de syke isolere seg bør være ganske lett. Men når de går to uker som smittsomme og friske, er dette ekstremt utfordrende.

2. Viruset ser ut til å være ekstremt smittsomt, og det lever svært lenge på mange flater, men også i luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du oppfattet meg slik ordla jeg meg feil. Jeg mener ikke dette er hysteri eller en bagatell. Ønske mitt var vel mer det at jeg ville vite hva det er som gjør at korona er alvorligere enn svineinfluensaen. 

Anonymkode: b3019...7cf

Jeg har brukt skipet "diamond princess" som "fasit" siden begynnelsen (isteden for de tilfeldige prosentene som avisene og forumbrukere kommer med som er ekstremt misvisende, tallene derifra (med kjente tellere og nevnere i brøkene...) tilsier at ca 0.5% av de som (faktisk) blir smittet dør gitt god behandling (1.2% av smittede døde på skipet, men var overvekt av gamle folk der), problemet er at så mange trenger behandling på sykehus, og det er det rett og slett ikke kapasitet til, og da vil du gå fra den 0.5% til kanskje 3-4% (vi vet ikke helt). Skal 60% av norge bli smittet for flokkimmunitet slik at viruset stanser og 3-4% dø, så er det rundt 2% av Norges befolkning som dauer av dette. Svineinfluensaen derimot drepte 29 nordmenn og det er 0.00058% av norges befolkning

Altså, corona 2%, svineinfluensa 0.00058%

Ser du forskjellen på de to tallene? Dette er derfor de har stengt samfunnet, fordi ellers blir det så stor andel av befolkningen som dør. MEN, å stenge landet frem til en vaksine er ikke realistisk, så dette eventyret kommer til å ende helt annerledes enn svineinfluensaen, det skal jeg love deg. Enten i økonomisk kollaps for verden, eller skyhøye dødsfall. Derfor er det dramatisk. Vi får se hva som skjer

Anonymkode: d3f4e...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...