Gå til innhold

Corona - En grufull måte å dø på!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nicklusheletida
8 timer siden, Kalevaala skrev:

Når man blir dødssyk av Korona blir man lagt i respirator. 

Alle i respirator legges i narkose. Dermed vil man ikke lide. 

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9x4Jz/overlege-om-respirator-pasientene-gaar-vesentlig-bedre-enn-vi-forventet

På sykehus ja, men hvordan fungerer det på sykehjem ? Har de respiratorer der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan nok stemme, det.

Det som er enda verre er å dø uten å tro på Gud. DETTE er noe alle bør ta alvorlig idag! 

Anonymkode: 462de...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kalevaala skrev:

Når man blir dødssyk av Korona blir man lagt i respirator. 

Alle i respirator legges i narkose. Dermed vil man ikke lide. 

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9x4Jz/overlege-om-respirator-pasientene-gaar-vesentlig-bedre-enn-vi-forventet

Langt fra alle legges i respirator, - respiratorbehandling er ikke egnet eller ønskelig i en del tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

På sykehus ja, men hvordan fungerer det på sykehjem ? Har de respiratorer der ?

Nei, man benytter ikke respirator på sykehjem. Dessverre er det også varierende i hvilken grad de er gode på palliasjon, så derfor er det viktig med fokus på retningslinjer knyttet til covid19 og palliasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
58 minutter siden, frosken skrev:

Nei, man benytter ikke respirator på sykehjem. Dessverre er det også varierende i hvilken grad de er gode på palliasjon, så derfor er det viktig med fokus på retningslinjer knyttet til covid19 og palliasjon. 

Som da i disse tilfellene vil si morfin ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Som da i disse tilfellene vil si morfin ?

Man blir jo ikke bortevekk av morfin.

På hvilken måte skulle det hjulpet når problemet er kvelning? 

Anonymkode: 462de...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir jo ikke bortevekk av morfin.

På hvilken måte skulle det hjulpet når problemet er kvelning? 

Anonymkode: 462de...f23

Det er det jeg ikke vet, men jeg så Kupton skrev at de får en mer behagelig dødsprosess. Kanskje fordi  det blir raskere overstått ? 

Jeg satt på et dødsleie i januar og vi fikk et valg om vi ville forkorte dødsprosessen ved å tilføre mer morfin. Etter det gikk det fort. Det var en fin måte å gjøre det på, synes jeg. 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er det jeg ikke vet, men jeg så Kupton skrev at de får en mer behagelig dødsprosess. Kanskje fordi  det blir raskere overstått ? 

Jeg satt på et dødsleie i januar og vi fikk et valg om vi ville forkorte dødsprosessen ved å tilføre mer morfin. Etter det gikk det fort. Det var en fin måte å gjøre det på, synes jeg. 

 

De har ikke lov til å gi aktiv dødshjelp, da.

Anonymkode: 462de...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke lov til å gi aktiv dødshjelp, da.

Anonymkode: 462de...f23

Det kan jeg ikke uttale meg om. 

Men det er som legen sa : Her er det ikke snakk om å forlenge et liv, bare forkorte dødsprossen. 

Om jeg skulle havne i samme situasjon, ville jeg ønske at det ble gjort på samme måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Det kan jeg ikke uttale meg om. 

Men det er som legen sa : Her er det ikke snakk om å forlenge et liv, bare forkorte dødsprossen. 

Om jeg skulle havne i samme situasjon, ville jeg ønske at det ble gjort på samme måte. 

Det sier du nå, det.

Anonymkode: 462de...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det sier du nå, det.

Anonymkode: 462de...f23

Ja, det gjør jeg for hvis havner i en slik situasjon kan jeg ikke uttrykke meg. Da er det for sent. Har informert mine nærmeste allerede 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Ja, det gjør jeg for hvis havner i en slik situasjon kan jeg ikke uttrykke meg. Da er det for sent. Har informert mine nærmeste allerede 🙂

Joda, du kan nok uttrykke deg. Du kan skrive på en lapp eller vise med bevegelser.

Det ikke nødvendigvis sånn at man bare ligger pal som en pinne uten å kunne gjøre noe, si noe osv., før man dør :)

Anonymkode: 462de...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Joda, du kan nok uttrykke deg. Du kan skrive på en lapp eller vise med bevegelser.

Det ikke nødvendigvis sånn at man bare ligger pal som en pinne uten å kunne gjøre noe, si noe osv., før man dør :)

Anonymkode: 462de...f23

Nå snakket jeg om et dødsleie jeg var med på og situasjonen denne personen var i. Her var det ikke snakk om noe liv hvor personen kunne gi tegn. 

Jeg vet ikke hvordan det vil foregå på Coronapasienter, men jeg er nysgjerrig på det. Derfor jeg spurte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Nå snakket jeg om et dødsleie jeg var med på og situasjonen denne personen var i. Her var det ikke snakk om noe liv hvor personen kunne gi tegn. 

Jeg vet ikke hvordan det vil foregå på Coronapasienter, men jeg er nysgjerrig på det. Derfor jeg spurte. 

Jada. Det er lov å spørre. Jeg spør jo jeg også: Hva ville morfin kunne gjort for en covid-19-syk? annet enn å lindre smerte.

 

Anonymkode: 462de...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jada. Det er lov å spørre. Jeg spør jo jeg også: Hva ville morfin kunne gjort for en covid-19-syk? annet enn å lindre smerte.

 

Anonymkode: 462de...f23

Du må spørre noen andre enn meg . F.eks Kupton eller Frosken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada. Det er lov å spørre. Jeg spør jo jeg også: Hva ville morfin kunne gjort for en covid-19-syk? annet enn å lindre smerte.

 

Anonymkode: 462de...f23

Er ikke det å lindre smerte ganske sentralt i palliativ behandling da? Vil du dø med masse smerter eller vil du dø i en døsig morfinrus hvor du ikke er fullt bevisst med mindre smerter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Sønnen min jobbet på sykehjem i sommer. Han fortalte at en av avdelingene het "Pallativ avdeling", så der hadde de stort fokus på smertelindring på dødsleiet. Han jobbet ikke på den avdelingen, så han vet ikke mye om det. Men han skal være tilkallingsvikar i påska, og vet ikke hvilken avdeling han havner på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Glitter skrev:

Er ikke det å lindre smerte ganske sentralt i palliativ behandling da? Vil du dø med masse smerter eller vil du dø i en døsig morfinrus hvor du ikke er fullt bevisst med mindre smerter? 

Ikke hvis man er bevisst på at man faktisk ikke får puste, og av den grunnen får panikk. Da er det jo bedre å ligge i narkose.

Anonymkode: 462de...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis man er bevisst på at man faktisk ikke får puste, og av den grunnen får panikk. Da er det jo bedre å ligge i narkose.

Anonymkode: 462de...f23

Det sto noe om det i VG her om dagen. Du kan google «morfin til coronapasienter» , så finner du det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...