Gå til innhold

Corona - En grufull måte å dø på!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis man er bevisst på at man faktisk ikke får puste, og av den grunnen får panikk. Da er det jo bedre å ligge i narkose.

Anonymkode: 462de...f23

Morfin gir ikke bare smertelindring, men gjør pasienten også sløv, beroliget og likegyldig. Da er det lettere å tåle at man ikke får puste. Man får ikke den samme panikken som en ville ha fått uten. 

Anonymkode: 60eaa...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis man er bevisst på at man faktisk ikke får puste, og av den grunnen får panikk. Da er det jo bedre å ligge i narkose.

Anonymkode: 462de...f23

Ja, men har man ikke respirator til alle så må man gå for nest beste løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morfin gir ikke bare smertelindring, men gjør pasienten også sløv, beroliget og likegyldig. Da er det lettere å tåle at man ikke får puste. Man får ikke den samme panikken som en ville ha fått uten. 

Anonymkode: 60eaa...de2

Det er individuelt hvordan man reagerer på morfin altså. 

Anonymkode: 462de...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er individuelt hvordan man reagerer på morfin altså. 

Anonymkode: 462de...f23

Er du ute etter å lære noe eller ønsker du bare å krangle ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Som da i disse tilfellene vil si morfin ?

Blant annet morfin. Det benyttes også andre medikamenter ved behov, men hvor godt dette gjennomføres avhenger av kompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke lov til å gi aktiv dødshjelp, da.

Anonymkode: 462de...f23

Det er ikke aktiv dødshjelp dersom medikamentene gis for å lindre, selv om konsekvensen vil kunne medføre noen timer eller dager kortere levetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man blir jo ikke bortevekk av morfin.

På hvilken måte skulle det hjulpet når problemet er kvelning? 

Anonymkode: 462de...f23

Morfin lindrer åndenød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man blir jo ikke bortevekk av morfin.

Det kommer an på dosen og på tilstanden man er i fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Glitter skrev:

Ja, men har man ikke respirator til alle så må man gå for nest beste løsning. 

Selv om man har tilstrekkelig med respiratorer, så vil det ofte ikke være ønskelig eller hensiktsmessig å gi respiratorbehandling til mennesker som i utgangspunktet er så syke at de bor på sykehjem. Respiratorbehandling av svært svekkede mennesker ender ofte med døden, og det vil ofte være en mer omsorgsfull løsning å satse på god palliasjon i stedet for svært inngripende behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er individuelt hvordan man reagerer på morfin altså. 

Anonymkode: 462de...f23

Det stemmer og derfor finnes det ulike medikamenter som benyttes for å oppnå god lindring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jada. Det er lov å spørre. Jeg spør jo jeg også: Hva ville morfin kunne gjort for en covid-19-syk? annet enn å lindre smerte.

 

Anonymkode: 462de...f23

Jeg leste en artikkel om at de i tillegg til morfin gir et middel som gjør det lettere å puste.

Anonymkode: a92df...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 28.3.2020 den 12.48, AnonymBruker skrev:

Det som forundrer meg er at leger går ut å forteller om hvor grusom død disse opplever. Hvorfor gjør de det?. Det er jo ingen fordel å skape angst hos pasienter fra første host?. Jeg har sett hundrevis av mennesker dø pga sykdom opp gjennom årene. Aldri har noen beskrevet for offentligheten hvordan deres dødsprossess har vært. Der viktigste er å vite at det finnes medisiner som lindrer og hjelper en gjennom også dette. 

Anonymkode: 3ae06...219

Det skjønner ikke jeg heller. 

Jeg hørte i dag at de med skadde lunger ofte ligger i narkose for å ikke jobbe mot respiratoren. Det kan være jeg misoppfattet det. Det vet vel du sikkert mer om enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da virkelig det er vanlig «å dope» pasienter på dødsleiet - ved behov - såpass at ikke panikk, redsel, smerter og kvelningsfornemmelser merkes? 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min stefar døde av en form for lungekreft selv om han ikke røykte (asbest relatert). De sa det på palliativ att Morfin hjalp mot åndenød. Han var ikke redd, selv om han i realiteten døde av å ikke få nok luft. Han fikk selv velge hvor mye morfin han ville ha.

Anonymkode: c9d9e...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...