Gå til innhold

Videokonsultasjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er sikkert ulikt fra person til person, personlig så ville jeg ikke likt å måtte se rett på behandler, og at hun så rett på meg. Det blir for voldsomt for meg. 

Anonymkode: f22ae...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flere fordeler med videokonsultasjoner fremfor å kun ha lyd å støtte seg til. Her om dagen hadde vi kun lyd fordi teknologien ikke var på vår side, og vi begge så hvor begrensende det var ift. tema som kunne tas opp og særlig det at behandler ikke hadde mulighet til å se meg og min reaksjon under samtalen.

Jeg tenker at under en vanlig time blir du jo sett på da også, så det å mene at man blir sett på mer med videokonsultasjon tror jeg er mer en følelse enn reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg synes det er flere fordeler med videokonsultasjoner fremfor å kun ha lyd å støtte seg til. Her om dagen hadde vi kun lyd fordi teknologien ikke var på vår side, og vi begge så hvor begrensende det var ift. tema som kunne tas opp og særlig det at behandler ikke hadde mulighet til å se meg og min reaksjon under samtalen.

Jeg tenker at under en vanlig time blir du jo sett på da også, så det å mene at man blir sett på mer med videokonsultasjon tror jeg er mer en følelse enn reelt.

Har aldri hatt videokonsultasjon, godt mulig du har rett. I timene sitter ikke behandler og ser på meg hele tiden, vi sitter på skrå og må snu oss for å se på hverandre. Flere ganger jeg ser bort på henne og hun ikke ser på meg, det synes jeg er fint. På videomøter på jobb så sitter vi og ser rett på hverandre, jeg føler det ville blitt for mye med behandler. 

Anonymkode: f22ae...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hatt videokonsultasjon, godt mulig du har rett. I timene sitter ikke behandler og ser på meg hele tiden, vi sitter på skrå og må snu oss for å se på hverandre. Flere ganger jeg ser bort på henne og hun ikke ser på meg, det synes jeg er fint. På videomøter på jobb så sitter vi og ser rett på hverandre, jeg føler det ville blitt for mye med behandler. 

Anonymkode: f22ae...54d

Dette er jo et tema å snakke om på telefon før en ev. videokonsultasjon. Jeg vet ikke om det er alle psykologer som tilbyr videokonsultasjon. Jeg foreslo først i min uvitenhet at vi kunne bruke Skype eller FaceTime, men fikk da vite at det var for usikkert og at vi måtte bruke en kryptert løsning. Jeg får en lenke pr. e-post som jeg klikker på og kan selv velge hvilken enhet jeg ønsker å bruke - PC, nettbrett, mobil. Jeg har forsøkt både PC og mobil. Fordelen med mobil er jo at du selv da kan styre kameraet litt mer som du vil på deg selv og hvor nærme du vil ha deg selv i fokus/zoomet inn. Denne muligheten har du i mindre grad på PC. Du kan ev. styre kameraet bort fra deg selv, men det synes jeg skal være avklart med behandler først at er OK å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes videokonsultasjon virker svært ubehagelig. Jeg har aldri likt de gangene jeg har måttet ha det i forbindelse med møter mellom meg, behandler og en eller annen spesialist. Jeg blir så selvbevisst at jeg greier ikke å fokusere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I timene sitter ikke behandler og ser på meg hele tiden, vi sitter på skrå og må snu oss for å se på hverandre. Flere ganger jeg ser bort på henne og hun ikke ser på meg, det synes jeg er fint. På videomøter på jobb så sitter vi og ser rett på hverandre, jeg føler det ville blitt for mye med behandler. 

Anonymkode: f22ae...54d

Men jeg vet at min psykolog ikke sitter og ser på meg hele tiden under videokonsultasjonene. Jeg hører at han klikker med musen og er inne på sin egen PC og gjør andre ting mens jeg f.eks. sitter og tenker og jeg føler for min del at det er helt OK. Men forstår at vi er forskjellige. Jeg ønsker bare å få frem at jeg tror ikke nødvendigvis at vi blir stirret i senk selv om det er videokonsultasjon.

Jeg tror at mange føler seg mer komfortable med telefon fordi dette er noe vi er vokst opp med i morsmelken omtrent mens videokonsultasjon er noe som først har kommet de siste 5-10 årene. Det har vært i bruk i lengre tid gjennom webkamera, men for daglig bruk, har det først blitt tilgjengelig de siste 5-10 årene gjennom Skype, Messenger, Wat's Up, FaceTime, Teams, Whereby - og hva alle tjenestene heter etter hvert som smarttelefon har kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Men jeg vet at min psykolog ikke sitter og ser på meg hele tiden under videokonsultasjonene. Jeg hører at han klikker med musen og er inne på sin egen PC og gjør andre ting mens jeg f.eks. sitter og tenker og jeg føler for min del at det er helt OK. Men forstår at vi er forskjellige. Jeg ønsker bare å få frem at jeg tror ikke nødvendigvis at vi blir stirret i senk selv om det er videokonsultasjon.

Jeg tror at mange føler seg mer komfortable med telefon fordi dette er noe vi er vokst opp med i morsmelken omtrent mens videokonsultasjon er noe som først har kommet de siste 5-10 årene. Det har vært i bruk i lengre tid gjennom webkamera, men for daglig bruk, har det først blitt tilgjengelig de siste 5-10 årene gjennom Skype, Messenger, Wat's Up, FaceTime, Teams, Whereby - og hva alle tjenestene heter etter hvert som smarttelefon har kommet.

Det er sikkert riktig, jeg har likevel en barriere på det. Videosamtaler er noe jeg bruker mye på jobb og med venner. Hadde jeg måttet hadde jeg nok blitt vant til å snakke med behandler på video, glad for at det foreløpig ikke er en problemstilling. 

Anonymkode: f22ae...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg selv synes det er tryggere med video, han ser ikke hender og ben, og jeg slipper stresset med å komme inn og gå, jeg føler jeg har en nød-exit hvis det blir helt uholdbart, at jeg kan klappe igjen laptop. 

Kan det være at mine grunner til å like det, er hans grunner til å synes det ikke fungerer? Jeg tror jeg er ganske urolig fysisk i timene, høy angst og jeg kobler han litt vekk på en måte. Kamera glemmer jeg egentlig helt. 

Anonymkode: 1b94b...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at mine grunner til å like det, er hans grunner til å synes det ikke fungerer? Jeg tror jeg er ganske urolig fysisk i timene, høy angst og jeg kobler han litt vekk på en måte. Kamera glemmer jeg egentlig helt. 

Anonymkode: 1b94b...0e3

Jeg tror kanskje at min grunn til å like videokonsultasjon fremfor telefon, er at terapeuten min har mer oversikt over meg og kroppsspråket mitt enn hva han har i en telefonsamtale. Jeg kan synes det er mer ubehagelig med video, men jeg får mindre ut av å gjennomføre samtalen kun med lyd. Jeg tror man må komme til en enighet med seg selv på hvor grensen for komfortabelt det skal være for en selv å gjennomføre videokonsultasjon og hvor mye du ønsker å få ut av terapitimen rent terapeutisk. Det har i hvert fall blitt et valg jeg har måttet ta. Jeg hadde strengt tatt foretrukket lyd selv, men for å få mer ut av terapien, velger jeg video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tror kanskje at min grunn til å like videokonsultasjon fremfor telefon, er at terapeuten min har mer oversikt over meg og kroppsspråket mitt enn hva han har i en telefonsamtale. Jeg kan synes det er mer ubehagelig med video, men jeg får mindre ut av å gjennomføre samtalen kun med lyd. Jeg tror man må komme til en enighet med seg selv på hvor grensen for komfortabelt det skal være for en selv å gjennomføre videokonsultasjon og hvor mye du ønsker å få ut av terapitimen rent terapeutisk. Det har i hvert fall blitt et valg jeg har måttet ta. Jeg hadde strengt tatt foretrukket lyd selv, men for å få mer ut av terapien, velger jeg video.

Ja, der har du ett poeng. Jeg tenker det er helst video vs. oppmøte som er en issue her, kun telefonsamtale tror jeg ikke ville vært aktuelt overhode. Jeg tror det at å miste muligheten helt til å sjekke ansiktsuttrykk ville gjort meg mer paranoid og jeg ville stresset veldig med det. 

Anonymkode: 1b94b...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg sliter med å se merverdien i videokonsultasjoner framfor telefonkonsultasjoner (bortsett fra at grådige Melin Medical skal tjene penger) kanskje bortsett fra visse problemstillinger i psykiatri der det er en fordel å se kroppsspråket til personen. 
 

Men for videokonsultasjoner kan legen belaste full egenandel (og sende noen av disse pengene i retur til Melin Medical) framfor telefonkonsultasjoner. Verdien i dette ligger utelukkende hos legen og Melin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis for min del trenger jeg ikke annet en telefonkonsultasjon slik det er nå, kanskje det blir aktuelt med videokonsultasjon senere hvis dette blir langvarig. Uten å sitte face to face er det vanskelig for behandler å vurdere sinnsstemning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, ISW skrev:

Jeg må si at jeg sliter med å se merverdien i videokonsultasjoner framfor telefonkonsultasjoner (bortsett fra at grådige Melin Medical skal tjene penger) kanskje bortsett fra visse problemstillinger i psykiatri der det er en fordel å se kroppsspråket til personen. 
 

Men for videokonsultasjoner kan legen belaste full egenandel (og sende noen av disse pengene i retur til Melin Medical) framfor telefonkonsultasjoner. Verdien i dette ligger utelukkende hos legen og Melin.

Men ser du forskjell på video og personlig oppmøte da? 

Anonymkode: 1b94b...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men ser du forskjell på video og personlig oppmøte da? 

Anonymkode: 1b94b...0e3

Kommer jo an på hva problemstillingen er. Legen kan jo ikke f.eks måle blodtrykket ditt på video/telefon, for å ta et banalt eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den som best lykkes har størst sjanse for å bli prioritert dersom kupton og andre fikk bestemme..

Anonymkode: 37170...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den som best lykkes har størst sjanse for å bli prioritert dersom kupton og andre fikk bestemme..

Anonymkode: 37170...326

Jeg skjønner ikke helt hva prioritering har med dette å gjøre. 

Anonymkode: 1b94b...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, ISW skrev:

Jeg må si at jeg sliter med å se merverdien i videokonsultasjoner framfor telefonkonsultasjoner (bortsett fra at grådige Melin Medical skal tjene penger) kanskje bortsett fra visse problemstillinger i psykiatri der det er en fordel å se kroppsspråket til personen. 
 

Men for videokonsultasjoner kan legen belaste full egenandel (og sende noen av disse pengene i retur til Melin Medical) framfor telefonkonsultasjoner. Verdien i dette ligger utelukkende hos legen og Melin.

Jeg trodde det var kommet nye regler som følge av situasjonen vi er i, der legen kan ta fullt honorar for telefonkonsultasjon? 
 

min behandler bruker telefon, jeg synes det fungerer fint, og ser heller ikke så stor merverdi med video (for min problemstilling)

Anonymkode: f22ae...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min psykolog tilbyr kun timer over telefon, skulle ønske vi kunne bruke video. Det er utrolig ubehagelig å snakke i telefonen, og jeg merker at samtalen er vanskelig å holde gående. Jeg er ikke så god på å uttrykke meg om det jeg trenger, så psykologen drar veldig ofte samtalen. I vanlige timer kan hun se på ansiktsuttrykk og på kroppsspråk når jeg holder tilbake, den muligheten finnes ikke over telefon. For at det ikke skal bli klein stillhet og for vanskelig for meg, så går jeg ikke inn på noe. Håper jeg ikke blir gitt opp nå og at behandlingen blir avsluttet fordi alt til synelatende går så fint nå. 

Anonymkode: c70ac...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...