Gå til innhold

Sverige, hva er ditt inntrykk?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Sånn generelt hva synes du om søta bror sitt land? Sverige er veldig annerledes enn Norge politisk sett. De velger andre veger enn her til lands. Spesielt skiller de seg ut i asyl-politikken. De har sluppet inn en million innvandrere etter 2000. Fattigdommen er stor i deler av Sverige. De har lavere lønninger, men mer vellykket og bærekraftig industri enn Norge. De virker å ha en mer ensrettet media enn her. Sverige demokraterna slipper ikke like mye til som for eksempel FRP her i Norge. Venstre-feminismen står sterkt. Før var Sverige og Norge veldig like land men nå ser det ut som Sverige er en stat mer styrt av prinsipper enn Norge.  Slik ser jeg det. Hva er ditt inntrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Jeg tror at hvis lederen går utfor et stup så foretrekker de fleste svensker å følge etter. Den sosiale kostnaden ved å protestere er så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes at den svenske politikken i korona-krisen er dårlig. Forstår at de muligens tenker masse-immunitet, men mange liv kunne muligens vært spart om de hadde fulgt samme strategi og tiltak som Norge. 

Anonymkode: e294e...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at den svenske politikken i korona-krisen er dårlig. Forstår at de muligens tenker masse-immunitet, men mange liv kunne muligens vært spart om de hadde fulgt samme strategi og tiltak som Norge. 

Anonymkode: e294e...a7f

Ja, jeg krysser bare fingrene for at det går bra med dem. Foreløpig har det tross alt ikke vokst like fort som man kunne frykte (ref Italia), og jeg tror faktisk svensker flest er flinke til å følge råd uten forbud. Det er kanskje vanskeligere å nå gjennom i innvandrermiljø som ikke kan språket og ikke stoler på myndighetene.

Hvis smitten virkelig flater ut tidlig i Norge, og vi får noen hundre ledige respiratorer kan vi kanskje hjelpe dem? Eller et det vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at den svenske politikken i korona-krisen er dårlig. Forstår at de muligens tenker masse-immunitet, men mange liv kunne muligens vært spart om de hadde fulgt samme strategi og tiltak som Norge. 

Anonymkode: e294e...a7f

Leser man om Corona der, så virker det som de tror 90% ikke får symptomer, og att det holder med å isolere risikogruppene, som der er bare de over 70 år. De tar mildere på det en Norge, Danmark og en rekke andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at den svenske politikken i korona-krisen er dårlig. Forstår at de muligens tenker masse-immunitet, men mange liv kunne muligens vært spart om de hadde fulgt samme strategi og tiltak som Norge. 

Anonymkode: e294e...a7f

Jeg tror ikke vi får noe svar på det før om et par år. Viruset kan komme tilbake i flere omganger slik spanskesyken gjorde. 

Jeg tror vi gjør rett, men at vi da er avhengig av at det kommer en vaksine. Vi kan ikke stenge ned samfunnet i flere omganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Virker lit for PK/feministisk de svenskene. Minner meg om pasifister. Ja bra å være snill og sånn, men verden er ikke helt slik vi skulle ønske den var dessverre, og da funker det ikke.

Hva som er best strategi for corona vet jeg ikke, å undertrykke epidemien helt vil kreve veldig store ressurser over veldig lang tid, eller å ta fra innbyggere veldig mye frihet. At mange land, som Sverige, ikke finner noen av de to alternativene som særlig gode/mulige er forståelig, og da er flokkimmunitet (ved å få alle smittet) løsningen, uansett hvor mye vi med oljefondet å hvile på kan mene om det.

USA har bestemt seg for å stanse epidemien "helt" nå i løpet av neste 4 uker mens de utvikler/produserer bedre tester bla.a en 15 minutters test som er godkjent nå mener jeg de sa, og tester for å se om du allerede har vært smittet og er immun er også på vei til produksjon mange steder, om en klarer å pøse ut slike tester over alt vil en med veldig sterk innsats/oppfølging av kontakter til de smittede i teorien kunne stanse epidemien selv med samfunnet oppe å gå, mens en venter på en vaksine. Det virker være USA sin plan, og er trolig også Norges plan. En bonus ved dette valget er jo også om noen av medisinene i test viser seg å være effektive vil dødeligheten bli noe lavere også om det skjer så de kan brukes.

Lykkes USA (og vi) med det vil jo det være mye bedre enn flokkimmunitet ved smitte strategien (som vil kreve veldig mange døde)

Lykkes USA (eller vi) ikke, er det de andre landene som hadde mye dårligere utgangspunkt, som vil seile ut av epidemien som "vinnere", relativt sett, og vi og USA vil få en dobbel smell, ved at vi først forsøkte stanse epidemien og ødela økonomien, for deretter å måtte gi opp og la viruset spres til alle uansett og skape store problemer senere

En må nok nesten bare vente å se, personlig om jeg styrte ville jeg nok gått for svenskenes strategi, personlig tror jeg vi ender med at alle må få viruset om landene skal holde møteplasser åpne, men jeg er bare et forum-troll, og jeg har ikke like mye informasjon å belage beslutningene på etc, så godt mulig jeg tar feil, vi må nesten bare se hva som skjer, men disse antagelsene mine er grunnen til at jeg ikke er like overbevist som nordmenn flest virker være over denne strategien med å utsette problemet og håpe på bedre tider

Virker ikke som folk helt klarer å se riskoen ved å stenge samfunnet og håpe på at vi vil kunne håndtere viruset bedre om 1 eller 2 måneder. Nå dannes det f.eks store køer av syke folk som ikke får behandling på sykehus for hver måned som går med samfunnet stengt fordi leger omskoleres og omfordeles til andre avdelinger, når du åpner opp samfunnet igjen vil disse strømme til sykehusene for behandling, samtidig som corona blåseropp igjen etter nedstengningen, hvor blir det av kapasitetsøkningen da, og utstyret, og mannskapet, du ender fort opp med et større problem enn det du startet med selv på sykehusfronten

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår at de muligens tenker masse-immunitet, men mange liv kunne muligens vært spart om de hadde fulgt samme strategi og tiltak som Norge. 

Anonymkode: e294e...a7f

Muligens, eller muligens ikke. Kun fremtiden vil ha fasiten. Det er risikoer begge veier

Anonymkode: f74d6...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg er enig med forrige taler i at strategien til Sverige fremstår som et bevisst valg og kanskje (bare kanskje) kan vise seg å være riktig når alt er over.

Hvis vi i Norge bare lar 1000 bli smittet per dag må vi ha nedstenging i over 10 år! Det går ikke. 

Jeg mistet litt respekten for Tegnell i går når han prøvde å bortforklare forskjellene mellom nordiske land. Han later som det ikke er noen forskjell, men at vi bare er i "ulik fase" etc. Han bør heller vært ærlig på at det er deres politikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.4.2020 den 11.08, Gargamel skrev:

Ja, jeg krysser bare fingrene for at det går bra med dem. Foreløpig har det tross alt ikke vokst like fort som man kunne frykte (ref Italia), og jeg tror faktisk svensker flest er flinke til å følge råd uten forbud. Det er kanskje vanskeligere å nå gjennom i innvandrermiljø som ikke kan språket og ikke stoler på myndighetene.

Hvis smitten virkelig flater ut tidlig i Norge, og vi får noen hundre ledige respiratorer kan vi kanskje hjelpe dem? Eller et det vanskelig?

Ja jeg håper på at Norge får kontroll over viruset og at vi kan hjelpe Sverige eller andre land som behøver det om det skulle oppstå krise i andre land. 

Anonymkode: e294e...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Svenskene er ett meget spesielt folkeslag. De har klasseskille. Da mener jeg ikke mellom fattig og rik nødvendigvis, men mellom politisk korrekte og "rasister" som de kaller alle som har meninger som ikke innebærer åpne grenser.

 

Sverige er ett mer ideologisk samfunn enn Norge. 68 generasjonens ideer lever uforfalsket videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...