Gå til innhold

Psykisk vold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan vet man om man blir utsatt for psykisk vold når man tviler på egne tanker, følelser og vurderingsevne?

Anonymkode: 1957b...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slet selv med dette. Jeg visste jo han ikke behandlet meg bra, men jeg forstod ikke hvor ille det var før jeg etter lang tid i samlivsterapi tok en time alene med behandler. Han fikk opp øynene mine både ved samtale og realitetsorientering og utfylling av kartleggingsskjema som er laget for å se om man er utsatt for psykisk eller fysisk vold. I tiden etter bruddet og spesielt da jeg ble innlagt første gang og jeg fikk snakket skikkelig om alt så innså jeg mer og mer hvor ille det hadde vært og hvor ødelagt jeg hadde blitt. 

Ofte trenger man hjelp til å innse det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man om man blir utsatt for psykisk vold når man tviler på egne tanker, følelser og vurderingsevne?

Anonymkode: 1957b...ebe

Dersom du har tunge og triste tanker etter å ha vært i kontakt med den eller de det er snakk om og kjenner på fortvilelse og håpløshet når du er i kontakt med vedkommende og etterpå, så er vel det en indikator for at du er utsatt for denne type vold da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Da VET man det ikke. 

Å bli så «hjernevaska» at man tviler så til de grader på seg selv kan faktisk gjøre at man prøver å overbevise seg selv om at «DET» ikke har skjedd.

Anonymkode: 941db...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man om man blir utsatt for psykisk vold når man tviler på egne tanker, følelser og vurderingsevne?

Anonymkode: 1957b...ebe

Jeg tenker at det er mye man kan utsettes for av andre mennesker som oppleves ubehagelig. Noen ganger fordi den andre mener å påføre deg smerte, andre ganger fordi vedkommende ikke innser hvilken virkning vedkommendes handlinger har på nærstående. I mange tilfeller vil det kanskje ikke gjøre noe fra eller til om man finner ut at det som foregår kan klassifiseres som "psykisk vold" eller ikke, "psykisk vold" er ikke et klart avgrenset begrep. 

Det viktige er kanskje å innse i hvilken grad og på hvilken måte, du kan beskytte deg mot å bli utsatt for den typen atferd fra en annen som får deg til å lure på om det er psykisk vold du utsettes for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, kupton skrev:

Da VET man det ikke. 

Men jeg stoler ikke på det jeg tror jeg vet, for jeg er ganske mistenksom i utgangspunktet. Jeg ble utsatt for psykisk vold i oppveksten. Vedk jeg snakker om var ikke sånn før, og er kanskje lei av meg tenker jeg. Så jeg vet ikke, og kan ikke stole på meg selv. Så da er det kanskje ikke mer å gjøre. Jeg har jo pga oppveksten alltid følt at andre ikke vil meg vel. 

Anonymkode: 1957b...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bli så «hjernevaska» at man tviler så til de grader på seg selv kan faktisk gjøre at man prøver å overbevise seg selv om at «DET» ikke har skjedd.

Anonymkode: 941db...56e

Jeg er trådstarter. Jeg ønsker å tenke at det er min feil, for jeg kan i det minste endre meg selv, men kan ikke endre vedk, for det er vanskelig å endre andre. Men samtidig kan jeg se at hn kan ha grunn til å reagere på ting jeg gjør, men jeg føler at reaksjonen kan være veldig krass og nedbrytende. Så det er veldig vanskelig å vite. Så nå vet jeg ikke hvordan jeg skal være og oppføre meg. Sliter med psykisk sykdom selv og er vel ikke så lett å leve med jeg heller. 

Anonymkode: 1957b...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tenker at det er mye man kan utsettes for av andre mennesker som oppleves ubehagelig. Noen ganger fordi den andre mener å påføre deg smerte, andre ganger fordi vedkommende ikke innser hvilken virkning vedkommendes handlinger har på nærstående. I mange tilfeller vil det kanskje ikke gjøre noe fra eller til om man finner ut at det som foregår kan klassifiseres som "psykisk vold" eller ikke, "psykisk vold" er ikke et klart avgrenset begrep. 

Det viktige er kanskje å innse i hvilken grad og på hvilken måte, du kan beskytte deg mot å bli utsatt for den typen atferd fra en annen som får deg til å lure på om det er psykisk vold du utsettes for. 

Jeg bor med vedk, så jeg synes det er vanskelig å beskytte meg. Har etterhvert forstått at jeg må bygge opp tydeligere grenser både inni meg og utad mot hn. Merker at jeg har en tendens til å bli nærmest hysterisk redd for å bli forlatt og at jeg kan være tryglende. Men det hjelper ikke når hn gang på gang truer med å gå. Jeg tenker at jeg er en veldig vanskelig person å leve med. Men jeg prøver å ikke være det. Men grenser ja, det er vel nøkkelordet. Problemet er at jeg aldri har vært flink med grenser, verken overfor andre eller meg selv. Må øve opp hvordan gjøre det, men vet ikke helt hvordan og det er som sagt vanskelig. 

Anonymkode: 1957b...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Stormwind skrev:

Dersom du har tunge og triste tanker etter å ha vært i kontakt med den eller de det er snakk om og kjenner på fortvilelse og håpløshet når du er i kontakt med vedkommende og etterpå, så er vel det en indikator for at du er utsatt for denne type vold da.

Ja, det kan vel være det. Men det er så mye som spiller inn. Feks min mistenksomhet overfor andre også, som rammer andre. Men der har jeg blitt mye bedre. Har som sagt i tråden før vært utsatt for psykisk vold i oppveksten. Så jeg har problemer med å stole på andre. 

Anonymkode: 1957b...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Glitter skrev:

Jeg slet selv med dette. Jeg visste jo han ikke behandlet meg bra, men jeg forstod ikke hvor ille det var før jeg etter lang tid i samlivsterapi tok en time alene med behandler. Han fikk opp øynene mine både ved samtale og realitetsorientering og utfylling av kartleggingsskjema som er laget for å se om man er utsatt for psykisk eller fysisk vold. I tiden etter bruddet og spesielt da jeg ble innlagt første gang og jeg fikk snakket skikkelig om alt så innså jeg mer og mer hvor ille det hadde vært og hvor ødelagt jeg hadde blitt. 

Ofte trenger man hjelp til å innse det. 

Det er vanskelig å innse det ja, men det er så mange faktorer som gjør at jeg er i tvil. Trist å høre det du har opplevd. Det gjør veldig vondt, og det er veldig nedbrytende. Men jo, jeg forstår den, at det er vanskelig å innse det selv og at man trenger hjelp til det. 

Anonymkode: 1957b...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man om man blir utsatt for psykisk vold når man tviler på egne tanker, følelser og vurderingsevne?

Anonymkode: 1957b...ebe

Psykisk vold er definert veldig vidt:

"Psykisk vold er ord, kroppsspråk og stemmebruk som krenker, truer og kontrollerer den andre. Eksempler på psykisk vold er:

Direkte og indirekte trusler (f.eks. true med fysisk vold eller å forlate den andre), latterliggjøring, kalle stygge ting, kontrollere hva den andre får lov til å gjøre eller hvem den kan være sammen med, utagerende sjalusi, ignorere og avvise den andres følelser m.m."

Hvis jeg blir krenket av kroppsspråket til kona så utøver hun altså vold mot meg. Problemet med slike moderne begrep er at de ikke har noen grenser. De sier ingen ting om hva som IKKE er psykisk vold. Det blir helt opp til hva hver enkelt føler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du kan gjøre for deg selv uavhengig om det er psykisk vold eller ikke er å komme deg unna personen som du føler "ødelegger" deg og som du ikke vil deg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele begrepet "psykisk vold" er for meg meningsløst/tøvete. Vold er fysisk. En kan lett lage begreper for skadelig psykisk adferd uten å dra ordet vold inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne kan kanskje hjelpe å avgrense noe:

 

https://bufdir.no/vold/TryggEst/Overgrep/Psykisk_vold/

Anonymkode: 33289...dbc

Jeg synes ikke denne redegjørelsen for "psykisk vold" bidrar til noe som helst. Å lage et slikt overbegrep for en haug med negative handlinger en person kan utsettes for, gir verken økt grunnlag for å forstå mennesker eller bedre beredskap til handling for å motvirke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne kan kanskje hjelpe å avgrense noe:

 

https://bufdir.no/vold/TryggEst/Overgrep/Psykisk_vold/

Anonymkode: 33289...dbc

Jeg synes ikke det. Mye av det som står på lista er svært alvorlig, og jeg er sikker på at de som har skrevet listen har alvorlige tilfeller i tankene.

Allikevel står "avvisning", "neglisjering" og "verbale beskyldninger" som et eksempler på psykisk vold. Kan man være skyldig i vold ved å avvise partneren?

Her trekkes ingen som helst grenser. Siden presiserer tvert om at den lange listen ikke er uttømmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med denne

Volden har mange uttrykk. Psykolog Per Isdal opererer med fem ulike voldstyper: I tillegg til psykisk vold, har vi fysisk vold, seksuell vold, materiell vold, og latent vold.

Psykisk vold er alle måter å skade, skremme eller krenke på, som ikke er direkte fysiske i sin natur. Det kan også være måter å styre eller dominere andre på, ved hjelpe av en bakenforliggende makt eller trussel. Det kan være snakk om direkte eller indirekte trusler, degraderende og ydmykende atferd, kontroll, utagerende sjalusi, isolering og emosjonell vold.

Anonymkode: 33289...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Psykisk vold er definert veldig vidt:

"Psykisk vold er ord, kroppsspråk og stemmebruk som krenker, truer og kontrollerer den andre. Eksempler på psykisk vold er:

Direkte og indirekte trusler (f.eks. true med fysisk vold eller å forlate den andre), latterliggjøring, kalle stygge ting, kontrollere hva den andre får lov til å gjøre eller hvem den kan være sammen med, utagerende sjalusi, ignorere og avvise den andres følelser m.m."

Hvis jeg blir krenket av kroppsspråket til kona så utøver hun altså vold mot meg. Problemet med slike moderne begrep er at de ikke har noen grenser. De sier ingen ting om hva som IKKE er psykisk vold. Det blir helt opp til hva hver enkelt føler.

 

Det er nok et vidt begrep ja. For min del og forholdet jeg var i så kan jeg krysse av på alt du lister opp. Likevel var jeg i tvil. Det var jo meg det var noe galt med ifølge han. Og litt etter litt ble jeg brutt ned til ingenting. 

Jeg synes det er viktig å ikke bagatellisere personer som lurer på om de er utsatt for det. I verste fall er det noen som lever i et helvete, men i beste fall er det absolutt ikke psykisk vold. Bare vanlige konflikter i et forhold. Det beste tror jeg er å henvise til noen å snakke med. Så en kan fortelle om hvordan ting er i trygge omgivelser. 

Edit: Må bare legge til at jeg mente ikke at du bagatelliserer. Det var en generell uttalelse. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kupton skrev:

Hele begrepet "psykisk vold" er for meg meningsløst/tøvete. Vold er fysisk. En kan lett lage begreper for skadelig psykisk adferd uten å dra ordet vold inn i det.

Jeg foretrekker Gaslighting-begrepet. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

https://www.psychologytoday.com/us/blog/here-there-and-everywhere/201701/11-warning-signs-gaslighting?amp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...