Gå til innhold

Psykisk vold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, kupton skrev:

Hele begrepet "psykisk vold" er for meg meningsløst/tøvete. Vold er fysisk. En kan lett lage begreper for skadelig psykisk adferd uten å dra ordet vold inn i det.

Jeg har vært utsatt for både psykisk vold og fysisk vold. For min del føles det helt riktig å bruke begrepet psykisk vold. Begge deler har ødelagt og traumatisert meg, gjort meg liten, svak og redd. Men på litt ulike måter selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 2.4.2020 den 12.31, Gargamel skrev:

Psykisk vold er definert veldig vidt:

"Psykisk vold er ord, kroppsspråk og stemmebruk som krenker, truer og kontrollerer den andre. Eksempler på psykisk vold er:

Direkte og indirekte trusler (f.eks. true med fysisk vold eller å forlate den andre), latterliggjøring, kalle stygge ting, kontrollere hva den andre får lov til å gjøre eller hvem den kan være sammen med, utagerende sjalusi, ignorere og avvise den andres følelser m.m."

Hvis jeg blir krenket av kroppsspråket til kona så utøver hun altså vold mot meg. Problemet med slike moderne begrep er at de ikke har noen grenser. De sier ingen ting om hva som IKKE er psykisk vold. Det blir helt opp til hva hver enkelt føler.

 

Ja, jeg følger deg der. Vedk er ikke "sånn" hele tiden. Jeg tror vi av og til har litt ulikt språk. Visst kan hn være en idiot og si dumme ting men det har jeg og. I disse Corona-tider så lever man så tett og, det blir så lett gnisninger da. 

Anonymkode: 1957b...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, Glitter skrev:

Jeg har vært utsatt for både psykisk vold og fysisk vold. For min del føles det helt riktig å bruke begrepet psykisk vold. Begge deler har ødelagt og traumatisert meg, gjort meg liten, svak og redd. Men på litt ulike måter selvsagt. 

Men er det kun du som er offeret i forholdet du var i eller? Du har aldri sagt noe sårende til han? Aldri skreket til han? Løyet til han? Slått han? 

Som regel så skal det 2 til for å ødelegge et parforhold...

Anonymkode: 7c87a...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det kun du som er offeret i forholdet du var i eller? Du har aldri sagt noe sårende til han? Aldri skreket til han? Løyet til han? Slått han? 

Som regel så skal det 2 til for å ødelegge et parforhold...

Anonymkode: 7c87a...2e2

Nei jeg har aldri sagt noe stygt eller slått han. Det ligger ikke i min natur. Jeg har skreket når han har presset meg inn i et hjørne og avbrutt hvert forsøk på å si noe. 

Det betyr ikke at jeg var perfekt i forholdet, men du må gjerne undergrave det jeg har blitt utsatt for. Jeg er ikke alltid like enkel, men jeg er veldig snill og lojal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg følger deg der. Vedk er ikke "sånn" hele tiden. Jeg tror vi av og til har litt ulikt språk. Visst kan hn være en idiot og si dumme ting men det har jeg og. I disse Corona-tider så lever man så tett og, det blir så lett gnisninger da. 

Anonymkode: 1957b...ebe

Jeg håper ikke det høres ut som jeg bagatelliserer all dårlig oppførsel. Jeg mener bare at selve begrepet "psykisk vold" ikke skiller mellom smått og stort.

Det går an å bryte ned og ødelegge en annen person uten å bruke fysisk vold. Det finnes drittsekker og psykopater som ødelegger andre. Et forhold mellom to OK personer kan også bli giftig og uutholdelig. Jeg vet ikke hvor du er på skalaen, men antar at du ikke har det bra siden du skriver her.

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.4.2020 den 11.56, frosken skrev:

Jeg tenker at det er mye man kan utsettes for av andre mennesker som oppleves ubehagelig. Noen ganger fordi den andre mener å påføre deg smerte, andre ganger fordi vedkommende ikke innser hvilken virkning vedkommendes handlinger har på nærstående. I mange tilfeller vil det kanskje ikke gjøre noe fra eller til om man finner ut at det som foregår kan klassifiseres som "psykisk vold" eller ikke, "psykisk vold" er ikke et klart avgrenset begrep. 

Det viktige er kanskje å innse i hvilken grad og på hvilken måte, du kan beskytte deg mot å bli utsatt for den typen atferd fra en annen som får deg til å lure på om det er psykisk vold du utsettes for. 

Hva om personen som har blitt utsatt for «psykisk vold» over lang tid utvikler dårlig selvtillit og depresjon som følge av dette, hva ville du da kalt det? Min sønn ble utsatt for dette av sin eks-kjæreste. Psykologen kalte det han hadde vært gjennom psykisk vold. Han var ikke dette bevisst før psykologen sa det til han. 

Anonymkode: 3711f...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg håper ikke det høres ut som jeg bagatelliserer all dårlig oppførsel. Jeg mener bare at selve begrepet "psykisk vold" ikke skiller mellom smått og stort.

Det går an å bryte ned og ødelegge en annen person uten å bruke fysisk vold. Det finnes drittsekker og psykopater som ødelegger andre. Et forhold mellom to OK personer kan også bli giftig og uutholdelig. Jeg vet ikke hvor du er på skalaen, men antar at du ikke har det bra siden du skriver her.

  

Til tider har jeg det ikke bra nei. Forstod hva du mente. Og jeg prøver bare å forstå hva som skjer og hvordan jeg kan beskytte meg. Men jeg vet at jeg ikke kan klandre vedk for alt. Vi er to. Men likevel så synes jeg noen ganger at det blir vondt. Jeg skjønner nå at grenseoppgangen kan være utydelig og at "psykisk vold" kan være et ullent begrep. Jeg må ikke lete etter definisjoner, men hva som er riktig/ikke riktig for meg. Jeg innser at jeg var på leting etter en definisjon fordi jeg sliter sånn generelt med å stole på meg selv. Men nå har jeg fått et mer nyansert syn. 

Anonymkode: 1957b...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...