Gå til innhold

Å være vitner/Hva betyr det?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Hva betyr det å være vitner? Det gjelder min bror og dem som får inn nye vinduer, de hadde fått pengene til det fra nav. Hvorfor trenger de da vitner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Han lyger så mye, vet ikke hva dette betyr? Er det kauksjonister de er ute etter? Skulle ikke tro at man trengte vitner til å sette inn noen viduer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hva betyr det å være vitner? Det gjelder min bror og dem som får inn nye vinduer, de hadde fått pengene til det fra nav. Hvorfor trenger de da vitner? 

Vitner til hva?

Anonymkode: 9dcc9...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vitner til hva?

Anonymkode: 9dcc9...3fa

De måtte skrive under på noe ang at de fikk satt inn nye vinduer? Syns det hørtes rart ut? Og da trengte de to vitner som også skulle skrive under. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "vitnene" bedt om å gjøre, da? Hvis det er noe man skal skrive under på, ber man om å få lese det før man eventuelt velger å medvirke. Spesielt hvis den som ber om underskriften, ikke alltid er til å stole på.

Ved enkelte eiendomstransaksjoner trengs det vitner på at den som skriver under på noen viktige dokumenter, faktisk gjør det selv. De som bevitner dette, har ingenting med selve transaksjonen å gjøre, det handler om at de impliserte signerer selv og uten å bli tvunget til det.

Jeg har aldri hørt om noe sånt i saker om oppussing og vedlikehold, men jeg vet svært lite om NAV, bostøtte og denslags.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

De måtte skrive under på noe ang at de fikk satt inn nye vinduer? Syns det hørtes rart ut? Og da trengte de to vitner som også skulle skrive under. 

Vi kan ikke svare deg på dette uten å vite hva "noe" er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
3 minutter siden, laban skrev:

Hva er "vitnene" bedt om å gjøre, da? Hvis det er noe man skal skrive under på, ber man om å få lese det før man eventuelt velger å medvirke. Spesielt hvis den som ber om underskriften, ikke alltid er til å stole på.

Ved enkelte eiendomstransaksjoner trengs det vitner på at den som skriver under på noen viktige dokumenter, faktisk gjør det selv. De som bevitner dette, har ingenting med selve transaksjonen å gjøre, det handler om at de impliserte signerer selv og uten å bli tvunget til det.

Jeg har aldri hørt om noe sånt i saker om oppussing og vedlikehold, men jeg vet svært lite om NAV, bostøtte og denslags.

Ok. Takk for det. Burde vi si nei til dette? Syns det høres mystisk ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese det jeg skrev ovenfor:

Hvis det er noe man skal skrive under på, ber man om å få lese det før man eventuelt velger å medvirke. Spesielt hvis den som ber om underskriften, ikke alltid er til å stole på.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, laban skrev:

Vi kan ikke svare deg på dette uten å vite hva "noe" er...

Nei det er sant han sa det var bare noen papirer de måtte skrive under på ang at de fikk satt inn nye vinduer. Vet ikke mer jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg leste det. 

Beklager, jeg fikk ikke med sitatet i første runde. Her endret det nå. Jeg mener at dere ikke må si ja til noe dere ikke vet hva er - altså ikke før dere har lest og forstått hva dere "bevitner". Er det at han har skrevet under på et papir selv, er det trolig greit. Har det noe med finansiering (lån, avbetaling,...) å gjøre, ville jeg vært veldig skeptisk.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, laban skrev:

Beklager, jeg fikk ikke med sitatet i første runde. Her endret det nå. Jeg mener at dere ikke må si ja til noe dere ikke vet hva er - altså ikke før dere har lest og forstått hva dere "bevitner". Er det at han har skrevet under på et papir selv, er det trolig greit. Har det noe med finansiering (lån, avbetaling,...) å gjøre, ville jeg vært veldig skeptisk.

Takk. Ja jeg er veldig skeptisk til dette. Tror vi sier nei til dette, de får finne noen andre. Og ja,måtte jo lest gjennom det først og ikke bare si ja til noe vi ikke vet hva er. Han bare spurte om vi ville være vitner,men vet jo ikke hva det gjelder.Vi fikk nå nye vinduer her også, måtte ikke skrive under på noe da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Tror vi sier nei til dette, de får finne noen andre. Og ja,måtte jo lest gjennom det først og ikke bare si ja til noe vi ikke vet hva er.

Det naturlige er vel å finne ut hva det er først og ta standpunkt etterpå... Hvis det handler om å skrive under på noe, kan han jo sende deg bilde av dokumentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
1 minutt siden, laban skrev:

Det naturlige er vel å finne ut hva det er først og ta standpunkt etterpå... Hvis det handler om å skrive under på noe, kan han jo sende deg bilde av dokumentet. 

Ja det skal jeg be han om å gjøre,det var lurt. Kan jo ikke bare skrive under på noe uten å vite hva det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
20 minutter siden, laban skrev:

Det naturlige er vel å finne ut hva det er først og ta standpunkt etterpå... Hvis det handler om å skrive under på noe, kan han jo sende deg bilde av dokumentet. 

Det er jo gjeldsbrev? Da har de vel ikke fått pengene fra nav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er jo gjeldsbrev? Da har de vel ikke fått pengene fra nav?

Har du sett det du skal skrive under på nå? Hvis det framgår at det er et gjeldsbrev, står det sikkert hvem de skylder penger også. Kan NAV ha formidlet lån et annet sted?

Uansett må du finne ut om du som vitne skriver under på at han har undertegnet selv, eller om det har noe med selve låneavtalen å gjøre. I sistnevnte tilfelle hadde jeg sagt nei. Jeg tviler på at det bare er satt av plass til underskrift fra vitner uten at det går fram hva disse vitnene forplikter seg til / skriver under på. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, laban skrev:

Har du sett det du skal skrive under på nå? Hvis det framgår at det er et gjeldsbrev, står det sikkert hvem de skylder penger også. Kan NAV ha formidlet lån et annet sted?

Uansett må du finne ut om du som vitne skriver under på at han har undertegnet selv, eller om det har noe med selve låneavtalen å gjøre. I sistnevnte tilfelle hadde jeg sagt nei. Jeg tviler på at det bare er satt av plass til underskrift fra vitner uten at det går fram hva disse vitnene forplikter seg til / skriver under på. 

Ja det var et gjeldsbrev der de er lånetakere står det, men han sier det er tilskudd og ikke lån. 

Undertegnede vitner bekrefter herved at overnevte tilskuddsmottaker egenhendig har undertegnet eller vedkjent seg sin underskrift på dette gjeldsbrev...det står det. Er det trygt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Undertegnede vitner bekrefter herved at overnevte tilskuddsmottaker egenhendig har undertegnet eller vedkjent seg sin underskrift på dette gjeldsbrev...det står det. Er det trygt da?

Ja, da skriver dere bare under på at han har undertegnet selv, slik jeg skrev ovenfor at det kreves i en del tilfeller. Det har ingenting med selve avtalen å gjøre. Pass på at han også er klar over det. 

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det var et gjeldsbrev der de er lånetakere står det, men han sier det er tilskudd og ikke lån. 

Hm - det ville jeg finlest hvis jeg var ham - og passet på at jeg ikke hadde misforstått noe. Jeg synes det er rart at det kreves vitner på at noen mottar tilskudd, det høres ut som noe mer forpliktende, Men det er hans problem, ikke vitnenes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, laban skrev:

Ja, da skriver dere bare under på at han har undertegnet selv, slik jeg skrev ovenfor at det kreves i en del tilfeller. Det har ingenting med selve avtalen å gjøre. Pass på at han også er klar over det. 

Hm - det ville jeg finlest hvis jeg var ham - og passet på at jeg ikke hadde misforstått noe. Jeg synes det er rart at det kreves vitner på at noen mottar tilskudd, det høres ut som noe mer forpliktende, Men det er hans problem, ikke vitnenes. 

Ok, så det er ikke sånn at vi må betale det hvis ikke de klarer det? Vi er bare vitner på at det er de som skriver under? 

Ok. Så da er det deres problem, jeg tror det er et lån og ikke et tilskudd de har fått fra nav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok, så det er ikke sånn at vi må betale det hvis ikke de klarer det? Vi er bare vitner på at det er de som skriver under? 

Hvis det du siterte ovenfor (Undertegnede vitner bekrefter....) er det eneste som står over det dere skriver under på: Ja. Det er samme sak som ved enkelte eiendomstransaksjoner. Dere er like lite forpliktet som hvis han hadde spurt naboen, dere bevitner bare at det ikke er dokumentfalsk eller noen tvinger ham til å skrive under. 

Det står sikkert en hel del mer over det som mottakerne skriver under på. Her burde det gå fram om de låner eller får penger. Jeg vil på det sterkeste advare mot å tro at saken gjelder noe annet enn nøyaktig det som står. Ingen etat bruker et gjeldsbrev som dokumentasjon på et tilskudd (i betydning "gave"). 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...