Gå til innhold

Å være vitner/Hva betyr det?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ok, så det er ikke sånn at vi må betale det hvis ikke de klarer det? Vi er bare vitner på at det er de som skriver under? 

Ok. Så da er det deres problem, jeg tror det er et lån og ikke et tilskudd de har fått fra nav. 

Dersom man får tilskudd til utbedring av bolig fra det offentlige, så settes det som betingelse av du benytter boligen slik det er forutsatt i vedtaket. Dersom du i stedet for eksempel selger eller leier ut boligen, vil pengene kunne bli krevd tilbakebetalt -. og for å sikre kravet om tilbakebetaling vil kommunen ta pant i boligen. 

For meg høres det riktig ut det broren din forteller. De må undertegne et gjeldsbrev som så blir grunnlaget for kommunens pant i boligen, men kommunen kommer ikke til å kreve disse pengene tilbake dersom de blir boende i boligen. Ved undertegnelse av gjeldsbrev må man ha to vitner som bekrefter at den det gjelder selv har undertegnet dokumentet. Dersom du og din mann er vitner, så påtar dere dere ingen forpliktelser ut over at dere er sikre på at gjeldsbrevet undertegnes av broren din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, frosken skrev:

Dersom man får tilskudd til utbedring av bolig fra det offentlige, så settes det som betingelse av du benytter boligen slik det er forutsatt i vedtaket. Dersom du i stedet for eksempel selger eller leier ut boligen, vil pengene kunne bli krevd tilbakebetalt -. og for å sikre kravet om tilbakebetaling vil kommunen ta pant i boligen. 

For meg høres det riktig ut det broren din forteller. De må undertegne et gjeldsbrev som så blir grunnlaget for kommunens pant i boligen, men kommunen kommer ikke til å kreve disse pengene tilbake dersom de blir boende i boligen.

Takk for oppklaringen, det er sånne ordninger jeg ikke har peiling på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 timer siden, laban skrev:

Hvis det du siterte ovenfor (Undertegnede vitner bekrefter....) er det eneste som står over det dere skriver under på: Ja. Det er samme sak som ved enkelte eiendomstransaksjoner. Dere er like lite forpliktet som hvis han hadde spurt naboen, dere bevitner bare at det ikke er dokumentfalsk eller noen tvinger ham til å skrive under. 

Det står sikkert en hel del mer over det som mottakerne skriver under på. Her burde det gå fram om de låner eller får penger. Jeg vil på det sterkeste advare mot å tro at saken gjelder noe annet enn nøyaktig det som står. Ingen etat bruker et gjeldsbrev som dokumentasjon på et tilskudd (i betydning "gave"). 

Ok. Takk for det. Får bare skrive under da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 timer siden, frosken skrev:

Dersom man får tilskudd til utbedring av bolig fra det offentlige, så settes det som betingelse av du benytter boligen slik det er forutsatt i vedtaket. Dersom du i stedet for eksempel selger eller leier ut boligen, vil pengene kunne bli krevd tilbakebetalt -. og for å sikre kravet om tilbakebetaling vil kommunen ta pant i boligen. 

For meg høres det riktig ut det broren din forteller. De må undertegne et gjeldsbrev som så blir grunnlaget for kommunens pant i boligen, men kommunen kommer ikke til å kreve disse pengene tilbake dersom de blir boende i boligen. Ved undertegnelse av gjeldsbrev må man ha to vitner som bekrefter at den det gjelder selv har undertegnet dokumentet. Dersom du og din mann er vitner, så påtar dere dere ingen forpliktelser ut over at dere er sikre på at gjeldsbrevet undertegnes av broren din. 

Ok. Takk for oppklaringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Takk for det. Får bare skrive under da. 

Nå har jo frosken forklart det om tilskudd og pant. Sånt har jeg ikke greie på, derfor tok jeg også forbehold om det. Mye tyder jo på at broren din har forstått dette riktig, heldigvis. Du trenger i hvert fall ikke bekymre deg for noe som vitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
27 minutter siden, laban skrev:

Nå har jo frosken forklart det om tilskudd og pant. Sånt har jeg ikke greie på, derfor tok jeg også forbehold om det. Mye tyder jo på at broren din har forstått dette riktig, heldigvis. Du trenger i hvert fall ikke bekymre deg for noe som vitne.

Ok det er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...