Gå til innhold

Unngå å havne i psykose


Glitter

Anbefalte innlegg

Potens finner en ved sammenligne standard dose for samme tilstand for ulike medikament. For en klar, pågående psykose kan dette sånn cirka være: Risperdal 4 mg, Zyprexa 15 mg, Abilify 15 mg, Kvetiapin (Seroquel) 6-800 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, kupton skrev:

Potens finner en ved sammenligne standard dose for samme tilstand for ulike medikament. For en klar, pågående psykose kan dette sånn cirka være: Risperdal 4 mg, Zyprexa 15 mg, Abilify 15 mg, Kvetiapin (Seroquel) 6-800 mg.

Enn bipolar lidelse? Hadde en psykiater som mente jeg var bipolar. Han satte meg blant annet på 800 mg Quetiapine pluss jeg gikk på andre medisiner. Dette ble jo satt ned til 200 mg etter hvert pluss 50 Truxal da neste behandler jeg fikk mente jeg ikke var bipolar. Nå er det at det kan hende jeg er bipolar, men svingningene kan også forklares ut fra borderline. 

Er ikke 800 mg pluss andre medisiner litt mye for bipolar 2? Fikk i etterkant høre at jeg var veldig nedsløvet denne perioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Glitter skrev:

Er ikke 800 mg pluss andre medisiner litt mye for bipolar 2?

Nå er det ikke lov å diskutere doser. Men 800 kan være nødvendig en kort tid i hypoman fase, men som vedlikeholdsbehandling av BP2 er det vanligvis alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, kupton skrev:

Potens finner en ved sammenligne standard dose for samme tilstand for ulike medikament. For en klar, pågående psykose kan dette sånn cirka være: Risperdal 4 mg, Zyprexa 15 mg, Abilify 15 mg, Kvetiapin (Seroquel) 6-800 mg.

Jeg sliter også med tidvise psykotiske symptomer i perioder med mye stress, lite søvn, under alvorlig depresjon etc. Kan se skygger, innbille meg at folk er ute etter meg og andre rare ting, både depressive forestillinger og f.eks at jeg er synsk.Kan også føle meg overvåket og høre hvisking, og slite med å skille mellom drømmer og virkelighet. Går fast på 5mg zyprexa, jeg ser at  det står at minimum effektiv dose er 10mg (slik jeg tolket det), er det likevel mulig at det kan beskytte meg fra å bli grensespykotisk i fremtiden? Har også bipolar type 2, er det mulig at det også kan beskytte meg mot Hypomani?

Anonymkode: f340b...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For AP er doseintervallet meget bredt. Fra små doser som holder psykoser i sjakk til meget store doser som bukes på de mest alvorlige psykoser. Det finnes ingen generell "minimum effektiv dose". Doseringen må være individuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Potens finner en ved sammenligne standard dose for samme tilstand for ulike medikament. For en klar, pågående psykose kan dette sånn cirka være: Risperdal 4 mg, Zyprexa 15 mg, Abilify 15 mg, Kvetiapin (Seroquel) 6-800 mg.

Jeg forstår sammenhengen nå. Er det en type antipsykotika som er foretrukket fremfor et annet med utgangspunkt i hvilken type lidelse man skal behandle? Er f.eks Zyprexa førstevalg ved schizofreni med psykose og Risperdal ved psykose forårsaket av bipolar lidelse eller velger man medikament ut i fra andre variabler?

Anonymkode: fd9d0...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en type antipsykotika som er foretrukket fremfor et annet med utgangspunkt i hvilken type lidelse man skal behandle?

Ja, i noen grad. Men så kommer også bivirkningene inn i bildet. En prøver den medisinen en har mest tro på. Hos noen går det utmerket. Hos andre oppstår bivirkninger en ikke vil ha, og da prøver en ut et annet medikament. Noen AP er klart mer effektive enn andre ved visse lidelser, men bivirkninger gjør at en hos noen pasienter må bruke alternative valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...