Gå til innhold

Melt-down og påske


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er snart påske og jeg gruer meg. Har telefonkonsultasjon med fastlegen i morgen. Er inne i en krise og i sted fikk jeg et skikkelig melt-down. Strever i forholdet. Har slitt med psykisk lidelse siden jeg var barn. Får ikke noe til å fungere. Var på røntgen av lunger/hjerte men får ikke svar før over påske og er veldig engstelig. Fikk sobril med legen, utdelt av hjemmetjenesten til i morgen. Kan vel ikke be om innleggelse i disse tider. Er det ok å be om mer sobril til over påske? Jeg fungerer ikke i forholdet og er redd jeg blir forlatt. Jeg går ikke i behandling, for det får jeg ikke tilbud om noe mer. Jeg har grått og gått i panikk i hele dag. Det er ingenting igjen av meg. Har problemer med å si det som det er til legen. Jeg sliter med vrangforestillinger men føler jeg ikke blir behandlet bra. Blir nervøs av det. Trenger sårt noen råd. Det går liksom nedover nå. 

Anonymkode: 03969...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har vrangforestillinger, bør du be om en vurdering av bruk av antipsykotika. Sobril bør du ikke bruke mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, kupton skrev:

Hvis du har vrangforestillinger, bør du be om en vurdering av bruk av antipsykotika. Sobril bør du ikke bruke mer av.

Jeg har ikke vrangforestillinger i form av psykose, mer at jeg er ekstremt sårbar og føler at mye ting folk sier til meg er anklager, angrep osv. Går på 5 mg abilify og har 40 mg truxal hver dag. Prøvde Zoloft 25 mg men ble verre av det, høyt oppe og mer overbevist ang de såkalte vrangforestillingene. Jeg tror ikke legen vil gi meg mer antipsykotika. Abilify har hjulpet litt, men det er jo en lav dose. Hvorfor bør jeg ikke bruke mer sobril? Kan jeg ta mer abilify en periode? 

Anonymkode: 03969...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke vrangforestillinger i form av psykose, mer at jeg er ekstremt sårbar og føler at mye ting folk sier til meg er anklager, angrep osv. Går på 5 mg abilify og har 40 mg truxal hver dag. Prøvde Zoloft 25 mg men ble verre av det, høyt oppe og mer overbevist ang de såkalte vrangforestillingene. Jeg tror ikke legen vil gi meg mer antipsykotika. Abilify har hjulpet litt, men det er jo en lav dose. Hvorfor bør jeg ikke bruke mer sobril? Kan jeg ta mer abilify en periode? 

Anonymkode: 03969...7d1

dette er noe du bør diskutere med legen din i morgen når du har time . Sobril kan gjøre situasjonen din enda verre.

Anonymkode: 1e724...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er snart påske og jeg gruer meg. Har telefonkonsultasjon med fastlegen i morgen. Er inne i en krise og i sted fikk jeg et skikkelig melt-down. Strever i forholdet. Har slitt med psykisk lidelse siden jeg var barn. Får ikke noe til å fungere. Var på røntgen av lunger/hjerte men får ikke svar før over påske og er veldig engstelig. Fikk sobril med legen, utdelt av hjemmetjenesten til i morgen. Kan vel ikke be om innleggelse i disse tider. Er det ok å be om mer sobril til over påske? Jeg fungerer ikke i forholdet og er redd jeg blir forlatt. Jeg går ikke i behandling, for det får jeg ikke tilbud om noe mer. Jeg har grått og gått i panikk i hele dag. Det er ingenting igjen av meg. Har problemer med å si det som det er til legen. Jeg sliter med vrangforestillinger men føler jeg ikke blir behandlet bra. Blir nervøs av det. Trenger sårt noen råd. Det går liksom nedover nå. 

Anonymkode: 03969...7d1

Kan jeg spørre hva diagnosen din er? Det har jo litt å si for hva slags medisiner som er aktuelle. 

Anonymkode: 56825...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel_doler
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er snart påske og jeg gruer meg. Har telefonkonsultasjon med fastlegen i morgen. Er inne i en krise og i sted fikk jeg et skikkelig melt-down. Strever i forholdet. Har slitt med psykisk lidelse siden jeg var barn. Får ikke noe til å fungere. Var på røntgen av lunger/hjerte men får ikke svar før over påske og er veldig engstelig. Fikk sobril med legen, utdelt av hjemmetjenesten til i morgen. Kan vel ikke be om innleggelse i disse tider. Er det ok å be om mer sobril til over påske? Jeg fungerer ikke i forholdet og er redd jeg blir forlatt. Jeg går ikke i behandling, for det får jeg ikke tilbud om noe mer. Jeg har grått og gått i panikk i hele dag. Det er ingenting igjen av meg. Har problemer med å si det som det er til legen. Jeg sliter med vrangforestillinger men føler jeg ikke blir behandlet bra. Blir nervøs av det. Trenger sårt noen råd. Det går liksom nedover nå. 

Anonymkode: 03969...7d1

De tar fortsatt inn de som trenger det, men vet ikke hvordan praksisen er dersom man ikke har brukerstyrt til vanlig.

Legen ville legge meg inn i påsken men jeg nekter og kriterie for tvang er ikke der hos meg - heldigvis.

Det beste du kan gjøre er vel å prøve å fortelle legen din i morgen hvordan du egentlig har det og ytre ønske om innleggelse så får legen ta den avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dette er noe du bør diskutere med legen din i morgen når du har time . Sobril kan gjøre situasjonen din enda verre.

Anonymkode: 1e724...c2d

Jeg skal gjøre det. Vet ikke om man kan bli mer oppløst av sobril. 

Anonymkode: 03969...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melt-down. Jeg er ikke vant med å bruke dette begrepet i psykiatrien, men jeg ser at det er noe brukt i aspergermiljø. Betyr det at du har asperger/autisme?   Hvis ikke, hva legger du i begrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, kupton skrev:

Melt-down. Jeg er ikke vant med å bruke dette begrepet i psykiatrien, men jeg ser at det er noe brukt i aspergermiljø. Betyr det at du har asperger/autisme?   Hvis ikke, hva legger du i begrepet?

Jeg har nok misforstått begrepet da. Jeg har ikke autisme. I går hadde jeg er slags sammenbrudd hvor jeg ble helt hysterisk av angst. Trodde melt-down betydde mer noe sånt, men jeg har nok misforstått 🙂

Anonymkode: 03969...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, kupton skrev:

Melt-down. Jeg er ikke vant med å bruke dette begrepet i psykiatrien, men jeg ser at det er noe brukt i aspergermiljø. Betyr det at du har asperger/autisme?   Hvis ikke, hva legger du i begrepet?

Jeg bruker det ordet når jeg går fra sans og samling. Når jeg reagerer skikkelig sterkt og uforholdsmessig på en situasjon. Når jeg kanskje trenger hjelp til å regulere følelsene mine. Når jeg får skikkelige store og ukontrollerte utbrudd her på DOL. Osv. 

I forhold til barn, brukes det ofte hvis barnet går rett i taket med hyling og skriking på grunn av at hn feks må ha på seg bukse og ikke skjørt. Man kan jo si trassanfall, men jeg har pleid å kalle det melt down da jeg synes trass er et veldig negativt ladet ord. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Glitter skrev:

Man kan jo si trassanfall, men jeg har pleid å kalle det melt down da jeg synes trass er et veldig negativt ladet ord. 

Jeg synes en skal bruke beskrivende ord - også om negativ adferd. Så trassanfall høres greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Jeg synes en skal bruke beskrivende ord - også om negativ adferd. Så trassanfall høres greit ut.

For meg er melt down beskrivende. Er mange på min alder som bruker det, men jeg skjønner hva du mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke å gjøre ting mer dramatiske enn de er. Når en vet hva melt-down egentlig kommer fra, blir det unaturlig for meg å bruke det på en tross alt ufarlig psykisk tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Jeg liker ikke å gjøre ting mer dramatiske enn de er. Når en vet hva melt-down egentlig kommer fra, blir det unaturlig for meg å bruke det på en tross alt ufarlig psykisk tilstand.

Hva kommer melt down fra? Kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva diagnosen din er? Det har jo litt å si for hva slags medisiner som er aktuelle. 

Anonymkode: 56825...8b9

Jeg har først og fremst GAD, fra gammelt av eupf. Sliter med å regulere følelser. Sobril funker bra, får bare nå til over påske. 

Anonymkode: 03969...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, kupton skrev:

Da kaller vi det angstanfall.

Det er ikke bare angst. Jeg får først og fremst omfattende panikk, uten grenser. Jeg klarer ikke å regulere følelser. I går lå jeg i fosterstilling og gråt i kanskje 5-6 timer. Jeg blir som regel ikke fullt så dårlig. Så jeg kaller det et slags sammenbrudd. Har fått inntrykk av at "melt-down" blir brukt om et slags sammenbrudd. Men da vet jeg at det ikke gjør det. 

Anonymkode: 03969...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...