Gå til innhold

Stemplet uegnet for samtaleterapi


Undulaten

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen gode råd, men jeg føler med deg. Jeg håper du likevel får bedre hjelp etterhvert. Det er nok veldig viktig å ikke gi opp. Har du undersøkt om du har rett på behandling en annen plass i landet? Fritt sykehusvalg? Men vet ikke hvordan det fungerer i disse Corona-tider. Kanskje du skal forhøre deg med legen ang dette?

Anonymkode: b85a9...37b

Det er ikke så mange som er klar over dette tilbudet da klinikken ikke er veldig godt kjent enda, men Friskstiftelsen på Elverum i Innlandet kan være et tilbud om man ønsker et intensivt tilbud med innleggelse med inntil 12 ukers varighet.

Det må være en behandler fra DPS som henviser om jeg leser riktig.

"Pasienten som passer hos oss er - Generelt stabilisert. - Kan fungere i et gruppefellesskap, strukturere seg selv og håndtere fritid på egenhånd." Diagnoser de tar inn er depresjon, angst, PTSD, dissosiasjon og personlighetsproblematikk av moderat grad.

De har ikke kapasitet til å håndtere psykose, akutt suicidalitet og selvskading, spiseforstyrrelse, rusmisbruk og voldelig adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen gode råd, men jeg føler med deg. Jeg håper du likevel får bedre hjelp etterhvert. Det er nok veldig viktig å ikke gi opp. Har du undersøkt om du har rett på behandling en annen plass i landet? Fritt sykehusvalg? Men vet ikke hvordan det fungerer i disse Corona-tider. Kanskje du skal forhøre deg med legen ang dette?

Anonymkode: b85a9...37b

Takk 🙏 

Jeg mener å ha fått med meg at fritt sykehusvalg er lagt midlertidig på is pga koronaviruset. Innleggelse er ikke det jeg i utgangspunktet ser etter. Vil helst ha et tilbud hvor jeg kan bo hjemme og ha samvær med egne barn som normalt, hvis mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Eva Sofie skrev:

Det er ikke så mange som er klar over dette tilbudet da klinikken ikke er veldig godt kjent enda, men Friskstiftelsen på Elverum i Innlandet kan være et tilbud om man ønsker et intensivt tilbud med innleggelse med inntil 12 ukers varighet.

Det må være en behandler fra DPS som henviser om jeg leser riktig.

"Pasienten som passer hos oss er - Generelt stabilisert. - Kan fungere i et gruppefellesskap, strukturere seg selv og håndtere fritid på egenhånd." Diagnoser de tar inn er depresjon, angst, PTSD, dissosiasjon og personlighetsproblematikk av moderat grad.

De har ikke kapasitet til å håndtere psykose, akutt suicidalitet og selvskading, spiseforstyrrelse, rusmisbruk og voldelig adferd.

Takk for tips. 

Friskstiftelsen var et tilbud som er nevnt som et mulig tilbud tidligere, vet jeg, og det jeg har lest om det virker positivt. Når det sies at det må være en behandler på DPS, er jeg dessverre ekskludert fra det. 

I utgangspunktet ønsker jeg ikke innleggelse, men om jeg må det så sier jeg ikke nei heller, da jeg ønsker å bli bedre enn jeg har det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Undulaten skrev:

Takk 🙏 

Jeg mener å ha fått med meg at fritt sykehusvalg er lagt midlertidig på is pga koronaviruset. 

Du har rett med at fritt sykehusvalg er lagt på is når det gjelder somatisk behandling, men det gjelder ikke psykiatri og rusbehandling etter hva jeg har forstått. Men jeg er enig med deg i at poliklinisk behandling er å foretrekke der man kan opprettholde sitt normale liv i sitt vanlige miljø ved siden av terapien. Håper at du finner ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Undulaten, det høres ikke ut som om du har dårlige evner i måten du skriver og formulerer deg på, selv om du har jobbet innenfor psykisk helse.

Anonymkode: 7fef6...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, Undulaten skrev:

Jeg har hatt 4 år med samtaleterapi. 

Hvis du har gått 4år i behandling og ikke blitt særlig bedre så er det jo ikke rart at de avslutter. Behandlingen skal, dessverre, gis etter om det er "kostnadseffektivt, og at det er verdt å gi deg behandling ut i fra hva det skulle koste" = noe de har funnet ut at det ikke er verdt. Kanskje du er ufør? Men uansett de anser deg som såpass syk at du ikke er verdt å bruke pengene på rett og slett.

Anonymkode: 2cecf...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har gått 4år i behandling og ikke blitt særlig bedre så er det jo ikke rart at de avslutter. Behandlingen skal, dessverre, gis etter om det er "kostnadseffektivt, og at det er verdt å gi deg behandling ut i fra hva det skulle koste" = noe de har funnet ut at det ikke er verdt. Kanskje du er ufør? Men uansett de anser deg som såpass syk at du ikke er verdt å bruke pengene på rett og slett.

Anonymkode: 2cecf...a13

Hvor i all verden har du dette med at uføre ikke er fortjent behandling? Det er du og kanskje et par til som ytrer dette her på forumet og det begynner jeg å se meg kraftig lei på. Om man skal få terapi eller ikke handler om å få en best mulig livskvalitet for den enkelte. Se nå til å legge fra deg dette uføre-stempelet ditt som kan få enhver til å føle seg mindreverdig. Selvsagt har en ufør like mye behov og rett på behandling som en i arbeid eller utdanning...

Oppgitt og lei Eva Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Eva Sofie skrev:

Hvor i all verden har du dette med at uføre ikke er fortjent behandling? Det er du og kanskje et par til som ytrer dette her på forumet og det begynner jeg å se meg kraftig lei på. Om man skal få terapi eller ikke handler om å få en best mulig livskvalitet for den enkelte. Se nå til å legge fra deg dette uføre-stempelet ditt som kan få enhver til å føle seg mindreverdig. Selvsagt har en ufør like mye behov og rett på behandling som en i arbeid eller utdanning...

Oppgitt og lei Eva Sofie

Man blir jo ufør av en grunn da. Nettopp fordi de anser deg til å ALDRI bli så frisk at du noen gang kan jobbe. De som anses som å ha et håp gis aap. Og dessverre så er det sånn at dps må vurdere om det er verdt å bruke penger og ressurser på å hjelpe deg, det er få uføre som får gå på dps i årevis nettopp pga dette. Men det varierer en del etter hvor stor trengsel det er der du bor og antall psykolgoer.

Anonymkode: 2cecf...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp fordi de anser deg til å ALDRI bli så frisk at du noen gang kan jobbe. De som anses som å ha et håp gis aap.

En kan få aap i en viss tid mens en gjør ulike tiltak for å se om personen kan bli arbeidsfør igjen. Dersom dette ikke lykkes innen fastsatt tid, er uføretrygd den økonomiske trygghet som velferdssamfunnet tilbyr fom 01.01.1967. Før det fantes det ikke et slikt sikkerhetsnett. En har ikke vurdert at de aldri kommer i jobb igjen. Det finnes rikelige ordninger som åpner for arbeid sammen med trygd og etter hvert i kombinasjon med trygd og evt full retur til arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis 4 års terapi ikke gir resultater må kanskje plassen overlates til andre. Dessverre.

Anonymkode: 942dd...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, kupton skrev:

En kan få aap i en viss tid mens en gjør ulike tiltak for å se om personen kan bli arbeidsfør igjen. Dersom dette ikke lykkes innen fastsatt tid, er uføretrygd den økonomiske trygghet som velferdssamfunnet tilbyr fom 01.01.1967. 

Sånn er det nok ikke lenger etter AAP-innstrammingene. Mange mister nå AAP uten å være avklart, og må gå i karantere ett år før de kan søke om ny AAP-periode.

Anonymkode: 942dd...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det nok ikke lenger etter AAP-innstrammingene. Mange mister nå AAP uten å være avklart, og må gå i karantere ett år før de kan søke om ny AAP-periode.

Anonymkode: 942dd...b7e

Det kvalifiserer til anmeldelse av Staten/nav. Man skal være avklart i løpet av Max tre år med AAP. Greier ikke nav det, har de brutt sitt løfte. 

Anonymkode: 052d4...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

En kan få aap i en viss tid mens en gjør ulike tiltak for å se om personen kan bli arbeidsfør igjen. Dersom dette ikke lykkes innen fastsatt tid, er uføretrygd den økonomiske trygghet som velferdssamfunnet tilbyr fom 01.01.1967. Før det fantes det ikke et slikt sikkerhetsnett. En har ikke vurdert at de aldri kommer i jobb igjen. Det finnes rikelige ordninger som åpner for arbeid sammen med trygd og etter hvert i kombinasjon med trygd og evt full retur til arbeidslivet.

Er man 100% ufør og jobber så er det som regel vta-plasser det er snakk om. Dersom man skal, og klarer, å ha en vanlig jobb mens man er ufør så skal man som regel kun bli f.eks 70% ufør om man jobber 30%.

Anonymkode: 2cecf...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er man 100% ufør og jobber så er det som regel vta-plasser det er snakk om. Dersom man skal, og klarer, å ha en vanlig jobb mens man er ufør så skal man som regel kun bli f.eks 70% ufør om man jobber 30%.

Anonymkode: 2cecf...a13

Etter de nye reglene er det stor fleksibilitet til å kunne jobbe, selv om man er innvilget 100% uføretrygd. Man mister deler av trygden om man tjener over et visst beløp, naturlig nok, men beholder uføregraden. 

Anonymkode: 630c5...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen som virkelig hver dag bør tenke over hvor heldige de er som bor i Norge, så er det de syke og uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, kupton skrev:

Hvis det er noen som virkelig hver dag bør tenke over hvor heldige de er som bor i Norge, så er det de syke og uføre.

Likevel er det en kjennsgjerning at endel (mange?)  faller mellom to stoler med de nye reglene.

Anonymkode: 942dd...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likevel er det en kjennsgjerning at endel (mange?)  faller mellom to stoler med de nye reglene.

Anonymkode: 942dd...b7e

Ja, det gikk for fort. Intensjonen var god og riktig, men apparatet var ikke klart for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den reelle sjansen for å få vanlig jobb når man har vært ufør er dessverre svært liten. Ingen er interessert i å ansette noe med en svært hullete CV selv om man har gjort det som gjøres kan. De lar heller være å ansette, og lyser ut stillingen på ny. 

Anonymkode: e3510...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den reelle sjansen for å få vanlig jobb når man har vært ufør er dessverre svært liten. Ingen er interessert i å ansette noe med en svært hullete CV selv om man har gjort det som gjøres kan. De lar heller være å ansette, og lyser ut stillingen på ny. 

Anonymkode: e3510...37f

Kommer an på. Jeg har fortrinnsrett i kommunen i 2,5 år til (3 år) da jeg først ble sykemeldt i ett år, deretter var jeg i ulønnet permisjon pga sykdom og denne ble forlenget til maxgrense før jeg måtte si opp. Når man må si opp av slike omstendigheter i kommunen så får man fortrinnsrett. Da har ikke arbeidsgiver noe valg. Sånn juridisk sett. At de klarer å omgå dette i praksis er kanskje en annen sak. 

Og om jeg vil kunne ta en liten stilling innen 2,5 år er også en annen sak. 

Men ja. Det er ikke enkelt å komme seg tilbake etter lang tid borte fra jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...