Gå til innhold

Jeg tror smitten av korona vil eksplodere i norge snart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter at jeg hørte at barnehagene og grunnskolen kommer til å åpne så tror jeg at smitten av korona i Norge kommer til å bli stor. Tror også på at det blir mer like tilstander som i Sverige. Mange døde. Hva tror dere?

 

Anonymkode: 3c08a...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Etter at jeg hørte at barnehagene og grunnskolen kommer til å åpne så tror jeg at smitten av korona i Norge kommer til å bli stor. Tror også på at det blir mer like tilstander som i Sverige. Mange døde. Hva tror dere?

 

Anonymkode: 3c08a...8bb

På DOL er det åpenbart om å være mest mulig negative.

Uansett, dette tror jeg ingen ting om, men forholder meg til hva fagfolk sier.

Anonymkode: 7081d...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På DOL er det åpenbart om å være mest mulig negative.

Uansett, dette tror jeg ingen ting om, men forholder meg til hva fagfolk sier.

Anonymkode: 7081d...f4e

Jeg tror at det vil bli krise av å åpne barnehagene og grunnskolen. Leste professorer innen dette skrive det samme men får håpe på at vi tar feil 

Anonymkode: 3c08a...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Klumpedumpe skrev:

FHI sa nylig at man ikke kan fortsette med å holde seg oppe i trærne og vente på at bjørnen sovner. 

"man", hvem man? Jeg kan fint være hjemme i 2 år om det trengs, jeg! Og leve på den måten her. Alle som kan, de bør. Og de bør oppfordres også.

Alle som KAN ha hjemmeskole, eller barnehagebarn hjemme, bør jo også gjøre det så lenge smittefaren er såpass alvorlig som den er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klumpedumpe
Akkurat nå, Hodestups skrev:

"man", hvem man? Jeg kan fint være hjemme i 2 år om det trengs, jeg! Og leve på den måten her. Alle som kan, de bør. Og de bør oppfordres også.

Alle som KAN ha hjemmeskole, eller barnehagebarn hjemme, bør jo også gjøre det så lenge smittefaren er såpass alvorlig som den er nå.

Man betyr vel oss da. Vi må nok slippe opp litt etter litt. Å tro at man kan unngå smitte er utopisk. Hovedgrunnen til tiltakene er ikke det at staten har så forbannet mye omsorg og kjærlighet til oss, men fordi helsevesenet ikke skal knele under presset av for mange syke samtidig. Smitte og sykdom er uunngåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Klumpedumpe skrev:

Man betyr vel oss da. Vi må nok slippe opp litt etter litt. Å tro at man kan unngå smitte er utopisk. Hovedgrunnen til tiltakene er ikke det at staten har så forbannet mye omsorg og kjærlighet til oss, men fordi helsevesenet ikke skal knele under presset av for mange syke samtidig. Smitte og sykdom er uunngåelig.

Ja, det er utopisk. Men det man bør tro på og etterstrebe er å unngå smitte såpass lenge at det kommer gode medisiner på markedet, en vaksine eller at så mange (over tid) har gjennomgått sykdommen at de har antistoffer og ikke blir smittet på nytt på en stund slik at helsevesenet ikke blir overbelasta.

Selvfølgelig handler det ikke om kjærlighet, politikk gjør aldri det. Akkurat som at det ikke er av kjærlighet til kanonføden.. eh.. 1-klassingene at de dytter dem foran seg i kampen mot viruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Hodestups skrev:

"man", hvem man? Jeg kan fint være hjemme i 2 år om det trengs, jeg! Og leve på den måten her. Alle som kan, de bør. Og de bør oppfordres også.

Alle som KAN ha hjemmeskole, eller barnehagebarn hjemme, bør jo også gjøre det så lenge smittefaren er såpass alvorlig som den er nå.

Det vil ikke gå i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Det vil også gå på helsa løs til mange. Dessuten har barn behov for sosial kontakt med andre barn. Da jeg var barn (født i 90, hvor det med bhg ble mer og mer vanlig, men ikke der jeg bodde) så var vi hjemme til vi begynte på skolen, men det var jo nettopp det. Vi var flere. Søsken passet på de minste ute og vi lekte i timesvis, vi var også på besøk hos hverandre og mammas og pappas hus var et slags samlepunkt for manfe av oss der. 

Nå når stort sett alle er i skole og barnehage så blir de hjemmeværende barna veldig ensomme og det går ut over både trivsel og utvikling. Foreldrene har heller ikke anledning til å følge de godt nok opp i isolasjonen med lek, skole, læring osv. Når de i tillegg skal ha hjemmekontor. 

Denne nedstegningen av samfunnet var blant annet for å få kontroll over viruset og unngå høye dødsfall, men det har i stor grad vært for å ikke overbelaste sykehusene slik at de som kunne overlevd med hjelp faktisk vil få den hjelpen. 

Blir sykehusene overbelastet for mye så vil det nok bli satt inn strengere tiltak igjen,  men målet nå er jo at oppblomstringen ikke skal bli alt for stor. Da er det snakk om å ikke komme over én ny person smittet per hver smittede person. 

Det nytter ikke at alle stenger seg inne i to år. Da blir det kollaps. 

Jeg har jo tenkt det enda er litt tidlig å slippe opp, men ikke at det skal være som dette i to år. De kan heller ikke vite helt sikkert at de klarer å utvikle en god nok vaksine. 

Det er mitt synspunkt i alle fall ut fra det jeg har fått med meg av informasjon og egne tanker rundt det hele. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Glitter skrev:

Det vil ikke gå i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Det vil også gå på helsa løs til mange. Dessuten har barn behov for sosial kontakt med andre barn. Da jeg var barn (født i 90, hvor det med bhg ble mer og mer vanlig, men ikke der jeg bodde) så var vi hjemme til vi begynte på skolen, men det var jo nettopp det. Vi var flere. Søsken passet på de minste ute og vi lekte i timesvis, vi var også på besøk hos hverandre og mammas og pappas hus var et slags samlepunkt for manfe av oss der. 

Nå når stort sett alle er i skole og barnehage så blir de hjemmeværende barna veldig ensomme og det går ut over både trivsel og utvikling. Foreldrene har heller ikke anledning til å følge de godt nok opp i isolasjonen med lek, skole, læring osv. Når de i tillegg skal ha hjemmekontor. 

Denne nedstegningen av samfunnet var blant annet for å få kontroll over viruset og unngå høye dødsfall, men det har i stor grad vært for å ikke overbelaste sykehusene slik at de som kunne overlevd med hjelp faktisk vil få den hjelpen. 

Blir sykehusene overbelastet for mye så vil det nok bli satt inn strengere tiltak igjen,  men målet nå er jo at oppblomstringen ikke skal bli alt for stor. Da er det snakk om å ikke komme over en ny person smittet per hver smittede person. 

Det nytter ikke at alle stenger seg inne i to år. Da blir det kollaps. 

Da er vi like gamle. Jeg gikk i barnehage, alle jeg kjente gikk i barnehage.

Jeg kan kun snakke for meg selv, men mener fortsatt at alle som KAN bør holde seg hjemme. Og så kan man jo argumentere for hvorfor alle barn (som kan!) bør få søsken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hodestups skrev:

Da er vi like gamle. Jeg gikk i barnehage, alle jeg kjente gikk i barnehage.

Jeg kan kun snakke for meg selv, men mener fortsatt at alle som KAN bør holde seg hjemme. Og så kan man jo argumentere for hvorfor alle barn (som kan!) bør få søsken :P

Ja det er jo det, jeg tror ikke det finnes noen i Norge uten en mening om hva som er rett å gjøre. Uansett nivå av kompetanse. Vi må jo nesten bare følge det ekspertene sier, så får vi håpe de har rett. 

Jeg skal definitivt fortsette å holde avstand, vaske meg hele tiden og unngå store folkemengder, men litt økt eksponering får jeg jo. Med tanke på at det straks kommer flere barn i mine barns bhg og skole (de har hatt prioritert plass). 

Og ja søsken er bra som "barnevakt" og venn, men min eldste kunne ikke passet på slik min storesøster passet på meg. 😛 Så barn er jo ulike sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter at jeg hørte at barnehagene og grunnskolen kommer til å åpne så tror jeg at smitten av korona i Norge kommer til å bli stor. Tror også på at det blir mer like tilstander som i Sverige. Mange døde. Hva tror dere?

 

Anonymkode: 3c08a...8bb

Vet ikke hva jeg skal tro, er så usikre data om alt at det er vanskelig å tror noe som helst egentlig.

Får håpe noen klarer å utvikle noen tester så vi kan få bedre grunnlag å ta avgjørelser på.

Per nå vet vi ikke hvor mange som er smittet, hvor mange som har vært smittet (og dermed immune), hvor lett smitten spres, hvor dødelig smitten er. Om hydroxychloroquine reduserer sjangsen for å bli smittet eller gir mindre symptomer. Og ikke vet vi om noen vaksine vil lykkes i fremtiden

Anonymkode: f79cb...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Glitter skrev:

Ja det er jo det, jeg tror ikke det finnes noen i Norge uten en mening om hva som er rett å gjøre. Uansett nivå av kompetanse. Vi må jo nesten bare følge det ekspertene sier, så får vi håpe de har rett. 

Jeg skal definitivt fortsette å holde avstand, vaske meg hele tiden og unngå store folkemengder, men litt økt eksponering får jeg jo. Med tanke på at det straks kommer flere barn i mine barns bhg og skole (de har hatt prioritert plass). 

Og ja søsken er bra som "barnevakt" og venn, men min eldste kunne ikke passet på slik min storesøster passet på meg. 😛 Så barn er jo ulike sånn sett.

Tenker ikke som barnevakt, tenker som lekekamerat :)

Jeg tror ikke at noen vet hva som er rett, og jeg tror heller ikke det eksisterer eksperter på området av den enkle grunnen at vi ikke har hatt en pandemi slik som dette siden spanskesyken og samtlige doktorer fra den tiden er døde. Svineinfluensaen kan ikke sammenlignes engang... Så jeg følger utelukkende fornuften, og tar valg basert på det.

Hvis noen kom i morgen ("eksperter") og sa: "Vi må slippe løs nå så alle kan gjennomgå smitte og oppnå flokkimmunitet", så hadde ikke jeg blitt med på det bare fordi det var "eksperter" som sa det.

Se på Sverige, Tengell, han er jo som ekspert å regne. Hvorfor gjør han ting på en annen måte enn våre "eksperter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva jeg skal tro, er så usikre data om alt at det er vanskelig å tror noe som helst egentlig.

Får håpe noen klarer å utvikle noen tester så vi kan få bedre grunnlag å ta avgjørelser på.

Per nå vet vi ikke hvor mange som er smittet, hvor mange som har vært smittet (og dermed immune), hvor lett smitten spres, hvor dødelig smitten er. Om hydroxychloroquine reduserer sjangsen for å bli smittet eller gir mindre symptomer. Og ikke vet vi om noen vaksine vil lykkes i fremtiden

Anonymkode: f79cb...f04

Vi vet ikke engang OM man blir immun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Hodestups skrev:

Vi vet ikke engang OM man blir immun.

joda det vet man, men det er riktig at en ikke vet hvor lenge immuniteten varer. Og er det f.eks under ett år, så er vi i mye større trøbbel enn vi aner.

Men vi får se hva som skjer

Anonymkode: f79cb...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

joda det vet man, men det er riktig at en ikke vet hvor lenge immuniteten varer. Og er det f.eks under ett år, så er vi i mye større trøbbel enn vi aner.

Men vi får se hva som skjer

Anonymkode: f79cb...f04

Se på forkjølelse da, som ofte er coronavirus, det er ikke lenge du er immun etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Hodestups skrev:

Se på forkjølelse da, som ofte er coronavirus, det er ikke lenge du er immun etterpå.

ok immunitet mot mutasjoner vet vi lite om foreløpig ja det er sant, det kan bli et problem potensielt. :) 

Anonymkode: f79cb...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Hodestups skrev:

Tenker ikke som barnevakt, tenker som lekekamerat :)

Jeg tror ikke at noen vet hva som er rett, og jeg tror heller ikke det eksisterer eksperter på området av den enkle grunnen at vi ikke har hatt en pandemi slik som dette siden spanskesyken og samtlige doktorer fra den tiden er døde. Svineinfluensaen kan ikke sammenlignes engang... Så jeg følger utelukkende fornuften, og tar valg basert på det.

Hvis noen kom i morgen ("eksperter") og sa: "Vi må slippe løs nå så alle kan gjennomgå smitte og oppnå flokkimmunitet", så hadde ikke jeg blitt med på det bare fordi det var "eksperter" som sa det.

Se på Sverige, Tengell, han er jo som ekspert å regne. Hvorfor gjør han ting på en annen måte enn våre "eksperter"?

Nei ingen er fullt ut eksperter, men noen har høyere kompetanse og større forutsetninger for å avgjøre hva som er best enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klumpedumpe
1 minutt siden, Glitter skrev:

Se på Sverige, Tengell, han er jo som ekspert å regne. Hvorfor gjør han ting på en annen måte enn våre "eksperter"?

Tegnel er en ekkel fyr, det kan man se på han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Klumpedumpe skrev:

Tegnel er en ekkel fyr, det kan man se på han. 

Det må ha skjedd noe feil. Det du siterer er det ikke jeg som skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...