Gå til innhold

Coronavaksine kan være klar i høst - vil du ta den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har sprøytefobi.

Anonymkode: 3d97e...0c3

Det har jeg også, men jeg gjør det likevel. Jeg sitter der blek som et laken når jeg får vaksine har mine kolleger sagt, men noen ganger må man bare pushe seg ekstra hardt for å oppnå en fordel, som i dette tilfellet er å beskytte seg selv og andre mot et virus som kan ende med dødsfall. 

Anonymkode: 5701d...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Xtra skrev:

Når jeg ønsker å ta vaksine er det ikke først og fremst for egen skyld, men for å bidra til at viruset blir utryddet og forhindre at de sårbare eller de som ikke kan ta vaksine blir smittet. 

Les f.eks. https://www.google.no/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/helse-og-livsstil/helse/2019/01/27/195495872/vaksinemotstand-en-av-verdens-storste-helsetrusler

 

Jeg skjønner det. Og jeg er ikke vaksinemotstander. Men noen ganger tar jeg valg som ikke er det beste for hele verden, men som er det beste for hodet mitt. I dette tilfelle antar jeg at jeg lar legen min bestemme hva jeg skal. Uansett bør de som er i risikogruppen få stå først i vaksinekøen. Og etter det regner jeg med de har klart å komme med en konklusjon om hvorvidt friske folk bør vaksineres eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også skeptisk. Svineinfluensa- vaksinen tok jeg ikke pga redsel for bivirkningene. Men jeg er glad for at de har mulig vaksine allerede til høsten, og håper på at jeg tør å ta den men jeg vet ikke  

Anonymkode: 99eb7...3af

Man må jo bruke fornuften også. Ofte har magefølelsen rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Jeg skjønner det. Og jeg er ikke vaksinemotstander. Men noen ganger tar jeg valg som ikke er det beste for hele verden, men som er det beste for hodet mitt. I dette tilfelle antar jeg at jeg lar legen min bestemme hva jeg skal. Uansett bør de som er i risikogruppen få stå først i vaksinekøen. Og etter det regner jeg med de har klart å komme med en konklusjon om hvorvidt friske folk bør vaksineres eller ikke.

Man bør ikke stole utelukkende på leger, jeg har møtt mange som tar grundig feil. F.eks. opplyser om at to vidt forskjellige medisiner har samme virkestoff, noe et kjapt googlesøk kan motbevise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Trine skrev:

Jeg skjønner det. Og jeg er ikke vaksinemotstander. Men noen ganger tar jeg valg som ikke er det beste for hele verden, men som er det beste for hodet mitt. I dette tilfelle antar jeg at jeg lar legen min bestemme hva jeg skal. Uansett bør de som er i risikogruppen få stå først i vaksinekøen. Og etter det regner jeg med de har klart å komme med en konklusjon om hvorvidt friske folk bør vaksineres eller ikke.

Hvis det er en såkalt levende vaksine, så er det ikke alle i risikogruppen som kan få den, men er avhengig av at andre tar den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg regner med at jeg vil ta den. Jeg har litt astma, og er muligens litt i risikosonen. Jeg tok vaksine mot svineinfluensa på grunn av det (blant de første som hadde noen sykdommer). Tok også influensavaksine før jul. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hodestups skrev:

Man bør ikke stole utelukkende på leger, jeg har møtt mange som tar grundig feil. F.eks. opplyser om at to vidt forskjellige medisiner har samme virkestoff, noe et kjapt googlesøk kan motbevise. 

Nei, det har du helt rett i. Men fastlegen min er veldig oppegående, så hun stoler jeg på. Hun vet også hva som er best for meg, uavhengig av hva andre måtte mene. Hun kan fort finne på å mene at en vaksine vil påføre meg så mye stress at det ikke er verdt det. De fleste tar jo vaksiner uten å vie det en tanke. Jeg hadde f.eks aldri reist til et land hvor jeg måtte tatt vaksine før jeg dro. Men folk reiser jo som bare det, så da kan de jo umulig bli særlig stressa av en sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje det bør bli sånn i forkant av vaksineringen at hver enkelt som ønsker å vaksinere seg må skrive under på at de gjør det på eget ansvar. På den måten vil staten spares for millioner av kroner når ingen kan saksøke dem for å bli syke av vaksinen i ettertid. 

Anonymkode: 4b430...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2020 den 18.49, Trine skrev:

Jeg tror jeg satser på at alle andre vaksinerer seg. Ei gammel dame jeg møter noen ganger på tur, tok influensavaksine en gang. Hun ble så dårlig at hun ble lagt inn på sykehuset. Jeg har aldri hatt influensa. Korona er vel i slekt med influensa? Jeg ser for meg at dersom jeg tar korona-vaksine, kommer jeg til å få influensa 🤔 Og jeg liker ikke få sprøytet ting inn i kroppen, så jeg kan sikkert klare å tenke på meg både det ene og det andre etter en vaksine.

Nei covid-19 og influensa er faktisk to helt ulike virus selv om de har noen likheter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også vaksinen så snart den vil være tilgjengelig for meg, men jeg tviler egentlig på at det skjer så tidlig som i høst. 
 

Jeg tok forresten svineinfluensavaksine også, og tar sesonginfluensavaksine nesten hvert år - ikke kun for egen del, men for «flokken». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 12.4.2020 den 16.15, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også, men jeg gjør det likevel. Jeg sitter der blek som et laken når jeg får vaksine har mine kolleger sagt, men noen ganger må man bare pushe seg ekstra hardt for å oppnå en fordel, som i dette tilfellet er å beskytte seg selv og andre mot et virus som kan ende med dødsfall. 

Anonymkode: 5701d...06b

Jeg er mer redd for bivirkningene av vaksinen enn sykdommen.

Anonymkode: 3d97e...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...