Gå til innhold

Seponering av seroquel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har brukt seroquel i 3 - 4 år til å sove på.  Har stort sett brukt 25 mg eller 50 mg.  Nå ønsker jeg å slutte, men jeg er livredd.  Siste natt sov jeg ingenting, men sov litt på dagen da jeg var helt utmattet etter å ha vært våken i ca. 30 timer.  Nå sover jeg ikke og det knyter seg i magen på meg over redselen at jeg ikke blir i stand til å jobbe over påsken.

Jeg har hjemmekontor og kan jobbe stort sett når jeg vil, men har en del møter til uka hvor jeg må sitte ved datamaskinen til bestemte tider.

Angsten for angsten og angsten for søvnløse netter sliter veldig på meg.  Jeg vil helst kvitte meg med medisiner som gjør meg trøtt og sløv og påvirker konsentrasjon og utholdenhet.  Jeg har som mål og kvitte meg med alle medisiner, men jeg er bare så vanvittig redd.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt seroquel i 3 - 4 år til å sove på.  Har stort sett brukt 25 mg eller 50 mg.  Nå ønsker jeg å slutte, men jeg er livredd.  Siste natt sov jeg ingenting, men sov litt på dagen da jeg var helt utmattet etter å ha vært våken i ca. 30 timer.  Nå sover jeg ikke og det knyter seg i magen på meg over redselen at jeg ikke blir i stand til å jobbe over påsken.

Jeg har hjemmekontor og kan jobbe stort sett når jeg vil, men har en del møter til uka hvor jeg må sitte ved datamaskinen til bestemte tider.

Angsten for angsten og angsten for søvnløse netter sliter veldig på meg.  Jeg vil helst kvitte meg med medisiner som gjør meg trøtt og sløv og påvirker konsentrasjon og utholdenhet.  Jeg har som mål og kvitte meg med alle medisiner, men jeg er bare så vanvittig redd.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Hvilke andre medisiner bruker du og hvorfor ønsker du å slutte med medisiner bortsett fra det du nevner at du får av Seroquel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Palma skrev:

Hvilke andre medisiner bruker du og hvorfor ønsker du å slutte med medisiner bortsett fra det du nevner at du får av Seroquel?

Jeg tar cipralex og det ønsker jeg å slutte med.  Jeg ønsker å slutte med disse medisinene pga. bivirkninger og jeg er overbevist om at de er skadelige i lengden.  Grunnen til at jeg ikke har sluttet med cipralex er at da jeg prøvde fant jeg forandringer og da ble jeg redd og fortsatte.  Det er mange som ikke tør slutte fordi de er redde for å falle tilbake.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klokka er åtte og jeg er fremdeles våken.  På ca. 46 timer har jeg kun sovet 2 - 3.  Jeg er redd for at jeg er ødelagt og kan aldri sove uten piller igjen.  Akkurat nå så friser pillene enormt.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ikke enkelt, men om du skal få det til, anbefaler jeg en fremgangsmåte som dette:

1. Ta 25 mg hver kveld i minst to uker mens du innarbeider en helt fast døgnrytme. Til sengs og stå opp til nøyaktig samme tid hver dag - også i helgene. Ingen soving på dagtid. Innarbeid også de andre søvnhygienetiltakene som måltid og aktivitet til riktige tider.

2. Begynn med å ta bort medisinen fredag og lørdag noen helger. (forutsatt at du ikke har helgearbeid)

3. Gå så over til å ta bort medisinen hver tredje kveld i noen uker. Deretter hver annen kveld i lang nok tid før du prøver å slutte helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på 200 mg pluss Truxal i to år. Først gikk jeg "cold turkey" en natt og var helt søvnløs. Svettet som en galing hele dagen derpå. Tenkte at det ble for voldsomt og siden det var seroquel jeg mistenkte var årsaken til nye bivirkninger siste 3 mnd så fortsatte jeg å droppe den, men tok Truxal (50 mg). Neste natt sov jeg kanskje 4 timer, natten etter der kanskje 6 og etter det gikk det helt fint. Brukte litt tid på å sovne så hørte på lydbok da. 

Jeg gikk jo på en del mer enn deg, men jeg fikk jo uansett litt hjelp av Truxalen da. 

Ville bare dele min erfaring rundt det. Vet man ikke skal bråslutte slik jeg gjorde, men det gikk nå greit for min del. Om enn med hjelp fra at jeg enda tok truxal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar cipralex og det ønsker jeg å slutte med.  Jeg ønsker å slutte med disse medisinene pga. bivirkninger og jeg er overbevist om at de er skadelige i lengden.  Grunnen til at jeg ikke har sluttet med cipralex er at da jeg prøvde fant jeg forandringer og da ble jeg redd og fortsatte.  Det er mange som ikke tør slutte fordi de er redde for å falle tilbake.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Husk at du kan ta sovemedisiner innemellom slik at du får sove. De kan brukes i perioder hvor man sliter med søvnen og i ditt tilfelle virker det fornuftig å prøve, men det må du selvfølgelig snakke med behandleren din om. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, kupton skrev:

Dette blir ikke enkelt, men om du skal få det til, anbefaler jeg en fremgangsmåte som dette:

1. Ta 25 mg hver kveld i minst to uker mens du innarbeider en helt fast døgnrytme. Til sengs og stå opp til nøyaktig samme tid hver dag - også i helgene. Ingen soving på dagtid. Innarbeid også de andre søvnhygienetiltakene som måltid og aktivitet til riktige tider.

2. Begynn med å ta bort medisinen fredag og lørdag noen helger. (forutsatt at du ikke har helgearbeid)

3. Gå så over til å ta bort medisinen hver tredje kveld i noen uker. Deretter hver annen kveld i lang nok tid før du prøver å slutte helt.

Dette er første gang jeg har fått høre at det er så vanskelig å slutte med seroquel.  Leger har fortalt meg at det er bare å slutte.  Dette med fast døgnrytme er et problem når jeg ikke sover på over et døgn.  Jeg er ikke ung lenger og holde meg våken når jeg er helt alene er umenneskelig og umulig når jeg ikke har sovet i 40 timer.  Dette med å stå opp nøyaktig samme tid hver dag, spise osv. har jeg hørt igjennom årene samtidig som jeg ble matet på så mye medisiner at det holdt på å ødelegge meg.  Jeg var heldig som kom meg ut av overforbruk av beroligende og utallige sovemedisiner.  Da fikk jeg høre at det var greit å ta seroquel og at det ikke var vanedannende.  Når jeg leser det du skriver blir jeg kraftig forvirret og urolig.  Det du skriver er ikke gjennomførbart for meg (jeg vet ingenting om alle andre), jeg kjenner meg selv og mine reaksjoner.  Det ser ut som jeg må igjennom samme helvetet og abstinensene som da jeg kuttet ut alt av beroligende og sovemedisiner tvert over en dag for snart fire år siden.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Palma skrev:

Husk at du kan ta sovemedisiner innemellom slik at du får sove. De kan brukes i perioder hvor man sliter med søvnen og i ditt tilfelle virker det fornuftig å prøve, men det må du selvfølgelig snakke med behandleren din om. Lykke til!

Jeg er redd for sovemedisiner.  Hvis du leser svaret mitt til kupton så ser du at jeg havnet i et helvete for noen år siden som jeg måtte komme meg ut av på egen hånd (fikk ingen hjelp av fastlegen som foreskrev alle disse medisinene).  Mange leger har skrytt av meg for å greie det.  Jeg kan selvfølgelig snakke med nåværende fastlege, men erfaringen sier meg at dette må jeg klare selv.  Heldigvis har jeg ingen andre behandlere lenger.  Jeg har kommet meg videre etter at jeg kuttet ut alle behandlere, og byttet fastlege.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er første gang jeg har fått høre at det er så vanskelig å slutte med seroquel.

Ikke generelt, men ut fra ditt første innlegg synes det meget vanskelig for deg, og det var det jeg tok utgangspunkt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Ikke generelt, men ut fra ditt første innlegg synes det meget vanskelig for deg, og det var det jeg tok utgangspunkt i.

Ja det er riktig.  Så det skal egentlig ikke være vanskelig?

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd å redusere dosen, men det var vanskelig. Det burde behandlere opplyse om. Det gjelder mange typer psykofarmaka.

Anonymkode: 78784...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Seroquel hjelper også beroligende og er lett angstdempende samt mot depresjon. Det at du har fått økt angst kan komme av at du seponerer Seroquel.

Anonymkode: 78784...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd for sovemedisiner.  Hvis du leser svaret mitt til kupton så ser du at jeg havnet i et helvete for noen år siden som jeg måtte komme meg ut av på egen hånd (fikk ingen hjelp av fastlegen som foreskrev alle disse medisinene).  Mange leger har skrytt av meg for å greie det.  Jeg kan selvfølgelig snakke med nåværende fastlege, men erfaringen sier meg at dette må jeg klare selv.  Heldigvis har jeg ingen andre behandlere lenger.  Jeg har kommet meg videre etter at jeg kuttet ut alle behandlere, og byttet fastlege.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Jeg forstår. Prøv ut kupton sin veiledning og hør gjerne fra deg underveis. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, Palma skrev:

Jeg forstår. Prøv ut kupton sin veiledning og hør gjerne fra deg underveis. Lykke til.

Kupton sine råd passer ikke for meg. 

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å redusere dosen, men det var vanskelig. Det burde behandlere opplyse om. Det gjelder mange typer psykofarmaka.

Anonymkode: 78784...d01

Selv om jeg vanligvis ikke bruker store doser så har jeg bivirkninger.  Jeg blir trøtt om formiddagen og har ofte vanskeligheter med å komme i gang.  Jeg har også stygge drømmer og mareritt.  Dette blir vanskelig, men jeg tror også at jeg ikke kan seponere sånn helt på dagen.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg har prøvd å serponere seroquel,men det klarer jeg visst ikke. 

Ut fra kupton sitt svar så forstår jeg at det er vanskeligere enn jeg har blitt forespeilet. Det øker bitterheten over den situasjonen jeg havnet i før.  Jeg gruer meg skikkelig hvis jeg må gå igjennom tilsvarende mareritt igjen, og er ikke sikker på at jeg klarer det.  Jeg fikk alle medisinene på resept fra fastlegen og alle syntes det var greit.  Ingen reagerte noe sted.  Hvor jeg fikk styrken fra den gangen vet jeg ikke, men jeg er redd jeg ikke finner den igjen.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seroquel hjelper også beroligende og er lett angstdempende samt mot depresjon. Det at du har fått økt angst kan komme av at du seponerer Seroquel.

Anonymkode: 78784...d01

Jeg har en mistanke om at det kan komme også når jeg tar større doser enn vanlig.  Det har hendt at jeg har gjort det.  Skal livet aldri bli ordentlig igjen?

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra kupton sitt svar så forstår jeg at det er vanskeligere enn jeg har blitt forespeilet. Det øker bitterheten over den situasjonen jeg havnet i før.  Jeg gruer meg skikkelig hvis jeg må gå igjennom tilsvarende mareritt igjen, og er ikke sikker på at jeg klarer det.  Jeg fikk alle medisinene på resept fra fastlegen og alle syntes det var greit.  Ingen reagerte noe sted.  Hvor jeg fikk styrken fra den gangen vet jeg ikke, men jeg er redd jeg ikke finner den igjen.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Håper du finner styrken igjen ❤️ 

Går du på flere medisiner? Det er ikke lett å slutte på noe man har tatt lenge ihvertfall er min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...