Gå til innhold

Seponering av seroquel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
21 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg driver ikke med rus, men har prøvd det meste for å sove (ordinert av lege) og quetiapin er det eneste av legemidlene som har gitt meg mer enn 3-4 timer søvn. Synd at den har de bivirkningene den har.

Hvor stor dose seroquel bruker du?

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg har Seroquel vært en strålende medisin både for søvn og i høyere dose ved blandede episoder. Må slutte av andre årsaker, men bivirkningene har absolutt vært akseptable gitt effekten. Hangoveren venner man seg faktisk til (så lenge ingen snakker til meg før jeg har drukket kaffe), og de rastløse bena har jeg lært meg å leve med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, adhoc skrev:

For meg har Seroquel vært en strålende medisin både for søvn og i høyere dose ved blandede episoder. Må slutte av andre årsaker, men bivirkningene har absolutt vært akseptable gitt effekten. Hangoveren venner man seg faktisk til (så lenge ingen snakker til meg før jeg har drukket kaffe), og de rastløse bena har jeg lært meg å leve med. 

Hvor store doser bruker du?  Hvis det bare var hangoveren om morgenen så hadde jeg ikke klaget, og siden jeg har nå brukt det i flere år så har jeg jo levd med det.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor dose seroquel bruker du?

Anonymkode: 5c44b...b3b

Nå bruker jeg 100mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor store doser bruker du?  Hvis det bare var hangoveren om morgenen så hadde jeg ikke klaget, og siden jeg har nå brukt det i flere år så har jeg jo levd med det.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Har opplevd vektøkning pga økt matlyst også, men heldigvis fått det under kontroll 😊 50 mg for søvn, 300 mg ved depressive eller blandede episoder, et par ganger høyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, kupton skrev:

Gjennom alle år har psykiatere vært vant til at rusmisbrukere vil ha benzo og ikke AP som de fleste kaller apedop. Så kom Seroquel som rusmisbrukerne ikke bare aksepterte å ta, men faktisk ofte etterspurte og ofte i betydelige doser. Det var nok til at mange ble skeptiske til denne medisinen, og enkelte spekulerte faktisk på om det var mulig å oppnå en slags rusvirkning med den.

Så det er derfor de er restriktive med å anbefale den. Jeg får indre ro av den samtidig som den gjør følelsene og daglig stemning litt annerledes. Det er vanskelig å forklare, men en gang sluttet jeg med den og da følte jeg at det var en del av meg som manglet og jeg lengtet veldig etter å begynne med den. Akkurat som om jeg har blitt avhengig av den. Går det virkelig an?

Anonymkode: 78784...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det er derfor de er restriktive med å anbefale den. Jeg får indre ro av den samtidig som den gjør følelsene og daglig stemning litt annerledes. Det er vanskelig å forklare, men en gang sluttet jeg med den og da følte jeg at det var en del av meg som manglet og jeg lengtet veldig etter å begynne med den. Akkurat som om jeg har blitt avhengig av den. Går det virkelig an?

Anonymkode: 78784...d01

Slik føler jeg det også.  Du setter bra ord på det.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Glitter skrev:

Den er jo bare god til å lande på. Ble de virkelig skeptisk til den fordi de tenkte den kunne gi rusopplevelse? 

Om Seroquel i Felleskatalogen står det følgende: "Forsiktighet ved forskrivning til pasienter med tidligere alkohol- eller narkotikamisbruk kan være nødvendig." Jeg har trodd det var fordi Seroquel var med på å forsterke rus på en eller annen måte, men da tok jeg grundig feil :) Jeg bruker hverken alkohol eller narkotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg tok 800 mg seroquel tror jeg at jeg ikke ville stå opp på noen døgn.  Jeg får aldri foreskrevet mer enn 2500 mg (100 piller) om gangen, og må kontakte legen med 2 måneders mellomrom for å få det på nytt.  Jeg får onde drømmer og mareritt av 25 mg.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Man trapper jo opp dosen over noen dager og går ikke fra 25-50 mg til 800 mg. Kroppen får noe tid til å tilvende seg medisinen. Jeg gikk selv på 1200 mg i flere år, og jeg skal medgi at jeg følte meg litt nedsløvet. Ikke slik at jeg ikke klarte å stå opp neste morgen, men det var verst når jeg hadde tatt de om kvelden og ble nedsløvet der og da. Dosen ble tatt som enkeltdose fordi jeg nektet å ta Seroquel om morgenen.

Jeg husker en gang jeg var innlagt ga de meg ved en feil 1500 mg istedenfor. Feilen ble mistenkt og oppdaget da jeg var mer uopplagt enn vanlig neste dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Man trapper jo opp dosen over noen dager og går ikke fra 25-50 mg til 800 mg. Kroppen får noe tid til å tilvende seg medisinen. Jeg gikk selv på 1200 mg i flere år, og jeg skal medgi at jeg følte meg litt nedsløvet. Ikke slik at jeg ikke klarte å stå opp neste morgen, men det var verst når jeg hadde tatt de om kvelden og ble nedsløvet der og da. Dosen ble tatt som enkeltdose fordi jeg nektet å ta Seroquel om morgenen.

Jeg husker en gang jeg var innlagt ga de meg ved en feil 1500 mg istedenfor. Feilen ble mistenkt og oppdaget da jeg var mer uopplagt enn vanlig neste dag :)

Jeg er helt sikker på at jeg ville blitt nedsløvet hvis jeg gikk på så høye doser.  Dette høres helt vanvittig mye ut for meg.  Jeg merker hangover om morgenen når jeg tar 25 mg og søvnen er også annerledes enn den gangen jeg greide å sove uten piller.  Det skremmer meg når jeg hører om så høye doser kjemiske stoffer som blir puttet i en menneskekropp.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt sikker på at jeg ville blitt nedsløvet hvis jeg gikk på så høye doser.  Dette høres helt vanvittig mye ut for meg.  Jeg merker hangover om morgenen når jeg tar 25 mg og søvnen er også annerledes enn den gangen jeg greide å sove uten piller.  Det skremmer meg når jeg hører om så høye doser kjemiske stoffer som blir puttet i en menneskekropp.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Ja, men det er jo også for en helt annen indikasjon enn mot søvn. For å få sove trengs jo mye lavere doser. Dette var for å oppnå antipsykotisk effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Ja, men det er jo også for en helt annen indikasjon enn mot søvn. For å få sove trengs jo mye lavere doser. Dette var for å oppnå antipsykotisk effekt.

Jeg forstår det, og der har jeg aldri vært.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg tok 800 mg seroquel tror jeg at jeg ikke ville stå opp på noen døgn.  Jeg får aldri foreskrevet mer enn 2500 mg (100 piller) om gangen, og må kontakte legen med 2 måneders mellomrom for å få det på nytt.  Jeg får onde drømmer og mareritt av 25 mg.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Trappet gradvis opp da, men ganske fort egentlig, og fikk den jo ikke kun for søvn. Gikk på andre medisiner i tillegg. Men litt overmedisinert var jeg jo og ble etter hvert når jeg ble innlagt og fikk ny behandlet trappet ned på den. Gikk da på 200 mg seroquel og 50 Truxal pluss Imovanr og antidepressiva. 

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Om Seroquel i Felleskatalogen står det følgende: "Forsiktighet ved forskrivning til pasienter med tidligere alkohol- eller narkotikamisbruk kan være nødvendig." Jeg har trodd det var fordi Seroquel var med på å forsterke rus på en eller annen måte, men da tok jeg grundig feil :) Jeg bruker hverken alkohol eller narkotika.

Nei det forsterker ikke rusen, men det er det andre medisiner som gjør. Uten at jeg skal nevne det for å gi noen en "lur" idé. :) Men Seroquel blir faktisk solgt i miljøet av de som har de på resept da det er billigere per tablett enn benzo, men likevel god å ha til nedturen. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik føler jeg det også.  Du setter bra ord på det.

Anonymkode: 5c44b...b3b

Så fint å få tilbakemelding på at flere føler det på samme måte som meg. 

Anonymkode: 78784...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...