Gå til innhold

Eupf


RamonaK

Anbefalte innlegg

stjernestøv
2 timer siden, RamonaK skrev:

F eks at jeg føler meg deprimert, at jeg savner å være glad. At jeg sliter veldig med å holde det gående. At jeg er så utrolig sliten av alt. Er også litt usikker ang eupf diagnosen. Noen av kriteriene passer ganske godt, mens andre passer overhode ikke. Men det er vel bare 5 av 9 som må stemme? 

Dette er ikke normalt for alle mennesker og det burde behandleren din forstå, heller komme med råd om hvordan du kan takle dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, stjernestøv skrev:

Dette er ikke normalt for alle mennesker og det burde behandleren din forstå, heller komme med råd om hvordan du kan takle dette. 

Ja, det er det jeg trenger. Råd for å komme meg videre. Pluss at det irriterer meg at hun har begynt å oppføre seg annerledes mot meg etter eupf diagnosen. Det er jo greit nok å si at jeg må lære å takle følelsene mine, men jeg trenger litt mer råd enn det. Føler jeg sitter fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på om det er språkvansker med i bildet. Hun er ikke norsk og det virker ikke alltid som om hun forstår hva jeg sier/mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
15 minutter siden, RamonaK skrev:

Ja, det er det jeg trenger. Råd for å komme meg videre. Pluss at det irriterer meg at hun har begynt å oppføre seg annerledes mot meg etter eupf diagnosen. Det er jo greit nok å si at jeg må lære å takle følelsene mine, men jeg trenger litt mer råd enn det. Føler jeg sitter fast. 

Det er jo derfor hun er der...for å hjelpe deg med det du sliter med. Må kunne komme med forslag og råd da,og jeg skjønner det blir vanskelig når hun ikke snakker helt norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, RamonaK skrev:

Ja, det er det jeg trenger. Råd for å komme meg videre. Pluss at det irriterer meg at hun har begynt å oppføre seg annerledes mot meg etter eupf diagnosen. Det er jo greit nok å si at jeg må lære å takle følelsene mine, men jeg trenger litt mer råd enn det. Føler jeg sitter fast. 

Slik jeg har forstått deg, så har du bare kontakt med behandler på telefon for tiden? Det er jo ikke en optimal start på en ny terapi, og i tillegg kommer det at for noe tid tilbake så fremsto situasjon som at du trengte akutt hjelp, mens det du nå beskriver er vel mere noe som dere skal jobbe med i terapi over lengre tid? Må jo bli litt forvirrende for deg også, at i det ene øyeblikket så legges du inn akutt til tross for at du ikke ønsket det, mens noen uker senere så får du følelsen av at terapeuten ikke er noe opptatt av hvordan du har det. 

Hva mener du selv ville vært den optimale behandling nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, frosken skrev:

Slik jeg har forstått deg, så har du bare kontakt med behandler på telefon for tiden? Det er jo ikke en optimal start på en ny terapi, og i tillegg kommer det at for noe tid tilbake så fremsto situasjon som at du trengte akutt hjelp, mens det du nå beskriver er vel mere noe som dere skal jobbe med i terapi over lengre tid? Må jo bli litt forvirrende for deg også, at i det ene øyeblikket så legges du inn akutt til tross for at du ikke ønsket det, mens noen uker senere så får du følelsen av at terapeuten ikke er noe opptatt av hvordan du har det. 

Hva mener du selv ville vært den optimale behandling nå?

Er nok ganske forvirra ja. Ble innlagt i fire uker, skrevet ut i ti dager, så lagt inn igjen i to dager. Mye fram og tilbake. Ja det er telefon konsultasjon fortiden men føler ikke at det hjelper så veldig, det tar så kort tid og jeg synes det er rart og snakke i tlfen om ting. Men men, de åpner vel opp igjen snart tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er jo derfor hun er der...for å hjelpe deg med det du sliter med. Må kunne komme med forslag og råd da,og jeg skjønner det blir vanskelig når hun ikke snakker helt norsk. 

Det at det er på tlfen fortiden gjør det vanskeligere tror jeg. Føler kommunikasjonen blir vanskeligere ihvertfall i forhold til språkbarrieren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, RamonaK skrev:

F eks at jeg føler meg deprimert, at jeg savner å være glad. At jeg sliter veldig med å holde det gående. At jeg er så utrolig sliten av alt. Er også litt usikker ang eupf diagnosen. Noen av kriteriene passer ganske godt, mens andre passer overhode ikke. Men det er vel bare 5 av 9 som må stemme? 

Slik er det for meg også. At jeg ikke har alle symptomene på EUPF. Som å feks true med å ta livet mitt for å unngå å bli forlatt. Jeg går heller ikke i tusen knas av den minste ting og jeg svinger ikke opp og ned i løpet av samme dag. Men jeg er veldig redd for å bli avvist eller forlatt, jeg kjenner på stor tomhet, har kronisk suicidalitet, sliter periodevis med selvskading selv om det har blitt bedre. 

Alle symptomene mine har generelt sett blitt bedre, men så kommer de mer til overflaten når jeg går inn i en depressiv periode. 

Det er dessverre mye stigma rundt denne diagnosen og det er noe jeg holder for meg selv bortsett fra mine nærmeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, RamonaK skrev:

Det at det er på tlfen fortiden gjør det vanskeligere tror jeg. Føler kommunikasjonen blir vanskeligere ihvertfall i forhold til språkbarrieren. 

Ja jeg har opplevd det samme med psykiater, det ble vanskelig pga språket så jeg ville ikke snakke i telefonen med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Slik er det for meg også. At jeg ikke har alle symptomene på EUPF. Som å feks true med å ta livet mitt for å unngå å bli forlatt. Jeg går heller ikke i tusen knas av den minste ting og jeg svinger ikke opp og ned i løpet av samme dag. Men jeg er veldig redd for å bli avvist eller forlatt, jeg kjenner på stor tomhet, har kronisk suicidalitet, sliter periodevis med selvskading selv om det har blitt bedre. 

Alle symptomene mine har generelt sett blitt bedre, men så kommer de mer til overflaten når jeg går inn i en depressiv periode. 

Det er dessverre mye stigma rundt denne diagnosen og det er noe jeg holder for meg selv bortsett fra mine nærmeste. 

Du har rett i det med stigma. Jeg svinger heller ikke i løpet av en dag, jeg er ikke redd for å bli avvist eller forlatt. Men som med deg kommer eupf symptomene mye mer frem når jeg blir deprimert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg har opplevd det samme med psykiater, det ble vanskelig pga språket så jeg ville ikke snakke i telefonen med han. 

Får satse på at det med språket kanskje blir lettere face to face. Når jeg var innlagt hadde vi møte med henne og kontaktpersonen min skjønte nesten ingenting av det hun sa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Glitter skrev:

 

Det er dessverre mye stigma rundt denne diagnosen og det er noe jeg holder for meg selv bortsett fra mine nærmeste. 

Det er det jeg føler er del av problemet med behandler, føler hun oppfører seg annerledes mot meg nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, RamonaK skrev:

Er nok ganske forvirra ja. Ble innlagt i fire uker, skrevet ut i ti dager, så lagt inn igjen i to dager. Mye fram og tilbake. Ja det er telefon konsultasjon fortiden men føler ikke at det hjelper så veldig, det tar så kort tid og jeg synes det er rart og snakke i tlfen om ting. Men men, de åpner vel opp igjen snart tror jeg. 

Hva driver du med på dagtid for tiden? Har barna dine flyttet hjem igjen?

Jeg spør fordi av og til vil det første tiltaket være å få struktur på hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, frosken skrev:

Hva driver du med på dagtid for tiden? Har barna dine flyttet hjem igjen?

Jeg spør fordi av og til vil det første tiltaket være å få struktur på hverdagen. 

Barna har flyttet hjem igjen :) han eldste går i barnehage, og da har hun minste og jeg "skole" hjemme. Så dagene fylles opp ganske greit. Sliter mest med at det går på autopilot og er et ork. Skulle så veldig gjerne føle gleden ved livet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, RamonaK skrev:

Får satse på at det med språket kanskje blir lettere face to face. Når jeg var innlagt hadde vi møte med henne og kontaktpersonen min skjønte nesten ingenting av det hun sa :)

Uff det er jo bale, har en ny polsk psykiater nå men han snakker bedre norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Uff det er jo bale, har en ny polsk psykiater nå men han snakker bedre norsk. 

Uff, det er ikke bestandig lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
16 minutter siden, RamonaK skrev:

Uff, det er ikke bestandig lett. 

Nei spesielt ikke over telefonen, da er det bedre face to face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...