Gå til innhold

Kvetiapin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor brukes ikke Kvetiapin oftere mot angst og depresjon? Den har vært helt avgjørende når det gjelder dette for meg og den kunne ha hjulpet flere med det.

Anonymkode: f7573...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en god del som får god angstdempende og antidepressiv effekt av kvetiapin og andre antipsykotiske medisiner.

Det som gjerne er en utfordring, er at når disse medisinene har psykose som indikasjon, og dosen gjerne er helt annerledes enn ved behandling mot angst eller depresjon, blir bivirkningene ofte mange og sterkt uønskede. Det er generelt lite kompetanse i at medisinen har en helt annen virknings- og bivirkningsprofil i lave doser. F.eks er det ganske usannsynlig at man blir veldig sulten av mindre doser. 
 

Noen får også dårlig effekt av antipsykotika mot angst. Kanskje gjelder dette spesielt «følelsesmennesker» som gjerne føler seg avflatet emosjonelt både av antipsykotika og SSRI. Igjen er dette i hovedsak en utfordring i store doser. For noen er det (noe jeg selv aldri har greid å relatere meg til) bedre å føle vonde følelser enn å ikke føle dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@ISW Er det noen sammenheng mellom Kvetiapin og høy puls? Jeg tar 200 mg som depot og 50 mg vanlig om kvelden for å kunne sovne raskere. Ikke så lenge siden jeg begynte med denne medisinen, og jeg har begynt å føle meg veldig andpusten selv ved liten anstrengelse. I natt kjente jeg melkesyra i hele kroppen og pustet og peset fælt da jeg var oppe og tisset bare. Et det høy puls som fører til andpustenhet? Og er det sannsynlig at det kommer av Kvetiapin? 

Anonymkode: 526d7...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Elektronet skrev:

Fordi langtidsvirkningene av små doser antipsykotika er kronisk mani. 

Dokumentasjon?

Med mindre du kan dokumentere dette, oppfatter jeg det som rent tøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Dokumentasjon?

Med mindre du kan dokumentere dette, oppfatter jeg det som rent tøv.

Har du dokumentasjon på at det ikke er sånn? Fortsett å tro feil du. Fenomenet med sensitivisering av antipsykotika er velkjent. Dopaminreseptorer i kroppen øker kraftig ved vanebruk av AP uten at det normaliserer seg når medisinen avsluttes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Elektronet skrev:

Har du dokumentasjon på at det ikke er sånn? Fortsett å tro feil du. Fenomenet med sensitivisering av antipsykotika er velkjent. Dopaminreseptorer i kroppen øker kraftig ved vanebruk av AP uten at det normaliserer seg når medisinen avsluttes. 

Du kan aldri vise til dokumentasjon når du blir bedt om det. Du stiller bare motkrav. Typisk deg.

Anonymkode: 526d7...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert sett et firesifret antall pasienter på langvarig behandling med AP. Ikke en eneste av dem hadde en kronisk mani.

Fra 1990 til 2016 var jeg årlig på minst en internasjonal kongress. Ikke en eneste gang var dette nevnt/sto på programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Jeg har sikkert sett et firesifret antall pasienter på langvarig behandling med AP. Ikke en eneste av dem hadde en kronisk mani.

Fra 1990 til 2016 var jeg årlig på minst en internasjonal kongress. Ikke en eneste gang var dette nevnt/sto på programmet.

Det er jo fordi man øker dosene med AP når tilvendingssymptomene begynner å komme. Hvis man starter å behandle mange med angst og depresjon med smådoser AP er det en livslangbehandling der dosene må økes hyppig. Dopaminsensitivisering er det størte problemet med antipsykotika og det er derfor disse preparatene hovedsaklig brukes på folk med tilstedeværende psykoselidelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elektronet skrev:

Har du dokumentasjon på at det ikke er sånn? Fortsett å tro feil du. Fenomenet med sensitivisering av antipsykotika er velkjent. Dopaminreseptorer i kroppen øker kraftig ved vanebruk av AP uten at det normaliserer seg når medisinen avsluttes. 

Bevisbyrden ligger hos den som kommer med en påstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elektronet skrev:

Bevis det. 

Haha. Du er en sånn det ikke går an å diskutere med. Du er som min eks. "Jeg har rett, du har feil". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Dokumentasjon?

Med mindre du kan dokumentere dette, oppfatter jeg det som rent tøv.

Teoretisk sett kan man jo fremme en hypotese om at når små doser antipsykotika kan ha en stemningshevende effekt (og øker DA nevrotransmisjon), og for bipolare som bruker «depresjonsdoser» av antipsykotika kan det vel kunne trigge en mani, men jeg synes likevel påstandene til Elektronet var en smule misledende og bar preg av konspirasjonsteorier mot psykiatrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

@ISW Er det noen sammenheng mellom Kvetiapin og høy puls? Jeg tar 200 mg som depot og 50 mg vanlig om kvelden for å kunne sovne raskere. Ikke så lenge siden jeg begynte med denne medisinen, og jeg har begynt å føle meg veldig andpusten selv ved liten anstrengelse. I natt kjente jeg melkesyra i hele kroppen og pustet og peset fælt da jeg var oppe og tisset bare. Et det høy puls som fører til andpustenhet? Og er det sannsynlig at det kommer av Kvetiapin? 

Anonymkode: 526d7...86d

Hei.

Hvor mye jeg skal mene om dette er jeg usikker på, men ja, kvetiapin kan teoretisk virke på det sympatiske nervesystemet på en måte som kan gi økt puls. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Elektronet skrev:

Bevis det. 

Du har samme forhold til bevisførsel som resten av den ukritiske heiagjengen til L. Ron Hubbard og David Miscavige. 

Anonymkode: b8727...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har samme forhold til bevisførsel som resten av den ukritiske heiagjengen til L. Ron Hubbard og David Miscavige. 

Anonymkode: b8727...9c3

Det er litt interessant.

En konspirasjonsteoretiker vil som regel ha et reversert forhold til bevisførsel. F.eks kan de tenke at når det ikke kan bevises med 100% sikkerhet (i hans øyne) at Staten ikke prøver å drepe han, så er det et bevis for at Staten prøver å drepe han. 
 

Friske mennesker tenker som regel at noen er uskyldig til det motsatte er bevist. En konspirasjonsteoretiker vil holde «dem» skyldig fram til noe annet er bevist i hans eget hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, ISW skrev:

Hei.

Hvor mye jeg skal mene om dette er jeg usikker på, men ja, kvetiapin kan teoretisk virke på det sympatiske nervesystemet på en måte som kan gi økt puls. 

Takk. Jeg tar også AD. Er det Kvetiapin eller AD som gir størst mistanke om å forårsake høy puls?

Anonymkode: 526d7...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, ISW skrev:

Det er en god del som får god angstdempende og antidepressiv effekt av kvetiapin og andre antipsykotiske medisiner.

Det som gjerne er en utfordring, er at når disse medisinene har psykose som indikasjon, og dosen gjerne er helt annerledes enn ved behandling mot angst eller depresjon, blir bivirkningene ofte mange og sterkt uønskede. Det er generelt lite kompetanse i at medisinen har en helt annen virknings- og bivirkningsprofil i lave doser. F.eks er det ganske usannsynlig at man blir veldig sulten av mindre doser. 
 

Noen får også dårlig effekt av antipsykotika mot angst. Kanskje gjelder dette spesielt «følelsesmennesker» som gjerne føler seg avflatet emosjonelt både av antipsykotika og SSRI. Igjen er dette i hovedsak en utfordring i store doser. For noen er det (noe jeg selv aldri har greid å relatere meg til) bedre å føle vonde følelser enn å ikke føle dem. 

Jeg visste ikke at antipsykotika har emosjonelt avflatende effekt, men når jeg tenker meg om så føler jeg at jeg er mer rolig og avflatet enn ellers og det føles for meg bare godt.

Anonymkode: f7573...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

@ISW Er det noen sammenheng mellom Kvetiapin og høy puls? Jeg tar 200 mg som depot og 50 mg vanlig om kvelden for å kunne sovne raskere. Ikke så lenge siden jeg begynte med denne medisinen, og jeg har begynt å føle meg veldig andpusten selv ved liten anstrengelse. I natt kjente jeg melkesyra i hele kroppen og pustet og peset fælt da jeg var oppe og tisset bare. Et det høy puls som fører til andpustenhet? Og er det sannsynlig at det kommer av Kvetiapin? 

Anonymkode: 526d7...86d

Jeg hadde det nøyaktig på samme måte da jeg brukte Seroquel og antidepressiver samtidig. Jeg ble veldig rakt andpusten og måtte nærmest gispe etter pusten selv ved mindre anstrengelser. Det gikk seg til etter hvert, men høy puls har jeg enda innimellom.

Anonymkode: f7573...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...