Gå til innhold

Kvetiapin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har samme forhold til bevisførsel som resten av den ukritiske heiagjengen til L. Ron Hubbard og David Miscavige. 

Anonymkode: b8727...9c3

Nei, du mangler bare innsikt i saken.

8 timer siden, ISW skrev:

Teoretisk sett kan man jo fremme en hypotese om at når små doser antipsykotika kan ha en stemningshevende effekt (og øker DA nevrotransmisjon), og for bipolare som bruker «depresjonsdoser» av antipsykotika kan det vel kunne trigge en mani, men jeg synes likevel påstandene til Elektronet var en smule misledende og bar preg av konspirasjonsteorier mot psykiatrien. 

At du har konspirasjonstanker om antipsykotikas farmakologiske egenskaper er vel spesielt. Men det er heller ikke rart når du har så manglende kunnskaper om AP og sensitivisering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Elektronet skrev:

Nei, du mangler bare innsikt i saken.

At du har konspirasjonstanker om antipsykotikas farmakologiske egenskaper er vel spesielt. Men det er heller ikke rart når du har så manglende kunnskaper om AP og sensitivisering. 

Kan du ikke linje til noen vitenskapelige artikler som beskriver dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, Elektronet skrev:

Bevis det. 

Genial retorikk. Har du lært teknikken i barnehagen?

Anonymkode: 39b69...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ISW skrev:

Det er litt interessant.

En konspirasjonsteoretiker vil som regel ha et reversert forhold til bevisførsel. F.eks kan de tenke at når det ikke kan bevises med 100% sikkerhet (i hans øyne) at Staten ikke prøver å drepe han, så er det et bevis for at Staten prøver å drepe han. 
 

Friske mennesker tenker som regel at noen er uskyldig til det motsatte er bevist. En konspirasjonsteoretiker vil holde «dem» skyldig fram til noe annet er bevist i hans eget hode.

Personer som er sykelig konspiratorisk anlagte takler ikke fraværet av De gode mot de onde-pregede konflikter eller forklaringsmodeller som ikke gir de muligheten til å påta seg en rolle som uselvisk martyr, spesielt begavet etterforsker og folkeopplyser. 

Tankesettet er grunnleggende mistroisk, dypt fiendtlig, svart/hvitt og i enkelte tilfeller farlig. Ufattelig jævelskap er begått av personer som egentlig ville redde oss alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, kupton skrev:

Kan du ikke linje til noen vitenskapelige artikler som beskriver dette?

Har du noe som beskriver at det ikke er sånn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Elektronet skrev:

Har du noe som beskriver at det ikke er sånn? 

Nei. Jeg har heller ingen vitenskapelig artikkel som viser at de som tar kvetiapin ikke blir blinde, ikke mister håret eller ikke kan fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Nei. Jeg har heller ingen vitenskapelig artikkel som viser at de som tar kvetiapin ikke blir blinde, ikke mister håret eller ikke kan fly.

Og da tror konspirasjonsnissene selvfølgelig at du blir blind og mister håret av AP... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2020 den 7.55, kupton skrev:

Nei. Jeg har heller ingen vitenskapelig artikkel som viser at de som tar kvetiapin ikke blir blinde, ikke mister håret eller ikke kan fly.

Det ante meg at du ikke hadde noen vitenskapelig artikler på at kvetiapin ikke gir dopaminsentivisering.

 

På 22.4.2020 den 8.59, ISW skrev:

Og da tror konspirasjonsnissene selvfølgelig at du blir blind og mister håret av AP... 

Er du en av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 20.4.2020 den 12.19, ISW skrev:

Det er en god del som får god angstdempende og antidepressiv effekt av kvetiapin og andre antipsykotiske medisiner.

Det som gjerne er en utfordring, er at når disse medisinene har psykose som indikasjon, og dosen gjerne er helt annerledes enn ved behandling mot angst eller depresjon, blir bivirkningene ofte mange og sterkt uønskede. Det er generelt lite kompetanse i at medisinen har en helt annen virknings- og bivirkningsprofil i lave doser. F.eks er det ganske usannsynlig at man blir veldig sulten av mindre doser. 
 

Noen får også dårlig effekt av antipsykotika mot angst. Kanskje gjelder dette spesielt «følelsesmennesker» som gjerne føler seg avflatet emosjonelt både av antipsykotika og SSRI. Igjen er dette i hovedsak en utfordring i store doser. For noen er det (noe jeg selv aldri har greid å relatere meg til) bedre å føle vonde følelser enn å ikke føle dem. 

Bra svar!

Anonymkode: 405bb...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 20.4.2020 den 14.54, AnonymBruker skrev:

@ISW Er det noen sammenheng mellom Kvetiapin og høy puls? Jeg tar 200 mg som depot og 50 mg vanlig om kvelden for å kunne sovne raskere. Ikke så lenge siden jeg begynte med denne medisinen, og jeg har begynt å føle meg veldig andpusten selv ved liten anstrengelse. I natt kjente jeg melkesyra i hele kroppen og pustet og peset fælt da jeg var oppe og tisset bare. Et det høy puls som fører til andpustenhet? Og er det sannsynlig at det kommer av Kvetiapin? 

Anonymkode: 526d7...86d

Quetiapine har mange skumle bivirkninger er min erfaring. Selv fikk jeg faktisk svært lav puls av dette medikamentet. Men ser ikke bort i fra at det kan skyldes interaksjoner mellom flere medisiner og det fakta at jeg har lav puls fra før. Melkesyra kjenner jeg forøvrig igjen. Jeg merker også at blodsukkeret kunne dale av en eller annen merkelig grunn og har tenkt at melkesyre følelsen kom pga føling (har ikke diabetes forøvrig).

Anonymkode: 405bb...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...