Gå til innhold

Psykologisk krim


cathlin

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er en merkelig bok.

Jeg liker Karin Fossum i utgangspunktet, hun skriver godt - f.eks. dialoger som er naturlige, ikke bare for å drive handlingen framover.

Hun skriver også hjerteskjærende godt og realistisk om barn, f.eks. skildringen av guttungen i "Den som elsker noe annet" (tror jeg det er) som løper sorgløst langs veien med en stor pinne i hånden og lager lyder, den lille, uskyldige gutten i "Helvetesilden" som man gjennom hele boka vet kommer til å bli drept på en bestialsk måte, og førskolejenta i "Se deg ikke tilbake" som vet at hun ikke skal sette seg inn i fremmede biler, men han har kaninbabyer på gården sin... 

Men jeg liker ikke de bøkene som slutter med spørsmålstegn. Fritt etter hukommelsen er det vel "Elskede Poona" og "Hviskeren" som er av den typen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, laban skrev:

Jeg liker Karin Fossum i utgangspunktet, hun skriver godt - f.eks. dialoger som er naturlige, ikke bare for å drive handlingen framover.

Hun skriver også hjerteskjærende godt og realistisk om barn, f.eks. skildringen av guttungen i "Den som elsker noe annet" (tror jeg det er) som løper sorgløst langs veien med en stor pinne i hånden og lager lyder, den lille, uskyldige gutten i "Helvetesilden" som man gjennom hele boka vet kommer til å bli drept på en bestialsk måte, og førskolejenta i "Se deg ikke tilbake" som vet at hun ikke skal sette seg inn i fremmede biler, men han har kaninbabyer på gården sin... 

Men jeg liker ikke de bøkene som slutter med spørsmålstegn. Fritt etter hukommelsen er det vel "Elskede Poona" og "Hviskeren" som er av den typen. 

Jeg liker også en del av Karin Fossum sine bøker, men akkurat "Elskede Poona" kom jeg ingen vei med, den er veldig spesiell. Likeså kom jeg ingen vei med hennes siste, "Formørkelsen", den er skrevet på en måte som tiltaler meg så lite at jeg ikke orket lese stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Denis LeHane - De gales øy

Boka bak filmen Shutter Island. 

Ja den er kjempe bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎06‎.‎2020 den 15.19, AnonymBruker skrev:

Jonathan Kellerman vil jeg fremheve. Er psykolog og skriver Krim. Hovedpersonen er psykolog og hjelper politiet med ulike saker. Skrevet mange bøker. Biblioteket har mange. 

Anonymkode: d006a...af7

Jeg har også lest en haug med bøker av ham for en del år siden. Likte de godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎24‎.‎06‎.‎2020 den 12.36, Lillemus skrev:

Torkil Damhaug har gitt ut 7 krim/spenningsbøker, alle er enkeltstående såvidt jeg vet. :) 

Nå har jeg hørt meg gjennom tre av hans romaner og synes de er svært gode. I utgangspunktet er de enkeltstående, men det finnes noen interne referanser mellom bøkene, noe jeg liker godt. Også dukker det opp enkelte bipersoner i bøkene som også finnes i RL, blant annet en anerkjent psykiater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, frosken skrev:

Nå har jeg hørt meg gjennom tre av hans romaner og synes de er svært gode. I utgangspunktet er de enkeltstående, men det finnes noen interne referanser mellom bøkene, noe jeg liker godt. Også dukker det opp enkelte bipersoner i bøkene som også finnes i RL, blant annet en anerkjent psykiater. 

Jeg liker best å ha den fysiske utgaven, men jeg trenger en app i bilen. Hvilken bruker du, jeg er så i villrede for hvilken som har best utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg liker best å ha den fysiske utgaven, men jeg trenger en app i bilen. Hvilken bruker du, jeg er så i villrede for hvilken som har best utvalg.

Fabel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...