Gå til innhold

Ukas meny


Glitter

Anbefalte innlegg

Noen som har lyst til å begynne å dele ukesmenyen slik som vi deler ukens trening? 

Tenker det kan være både motiverende og inspirerende til å finne nye ting å sette på menyen. Siden de fleste av oss havner litt i samme spor når det gjelder middagsalternativer. 

Jeg kan starte. Begynner fra mandag som var. 

Mandag: Linsegryte fra fryseren og salat 

Tirsdag: Mangolaks, salat og pitabrød 

Onsdag: Fiskeboller i hvit saus

Torsdag: Pestokylling med pasta fra fryseren

Fredag: Fiskesuppe med laks og ett grovt rundstykke

Lørdag: Blomkål- og brokkoligrateng og kyllingfilet fylt med kremost

Søndag: Grønnsakswok med et halvt naanbrød 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne uka ble ikke den sunneste for å si det sånn, men man skal vel dele de ukene også? ;) 

Mandag - hjemmelagde kjøttkaker med saus laget fra bunnen av (jeg spiste ikke bare for mye, jeg forspiste meg skikkelig!)

Tirsdag - stekt kylling med saus av sjyet + creme fraiche + ovnsbakt kålrot og gulrot

Onsdag - pannekaker med bacon

Torsdag - ostesmørbrød

Fredag - risengrynsgrøt

Lørdag - hamburgere

Søndag - tja... Usikker, men muligens torsk eller laks, må sjekke hva vi har. Litt dårlig planlegging denne uka ettersom vi har vært på hytta et par dager og ikke helt gadd planlegge søndag, "Vi har sikkert noe i fryseren og vi har grønnsaker" var visst konklusjonen over søndagmiddagen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Oi - jeg tror ikke jeg husker hva vi har spist alle dagene, men kan prøve!

Søndag: grillet for første gang i år 😊 3 av oss hadde sommerkoteletter, veganere hadde veganpølser og veganburgere. Tilbehør: grillet maiskolber, salat og kokte poteter. 

Mandag: risotto, en variant med stekt bacon og en med noe annet i, husker ikke.

Tirsdag: ostesnitsler og stekte veganboller, poteter og puré av blomkål

Onsdag: pasta med tomatsaus og linser

Torsdag: feiret eldstemanns bursdag med pizza fra Peppes 

Fredag: ostesmørbrød om ettermiddagen, ingen orket middag 😁 

Fylte tacolefser (vet ikke innholdet, men det var vegansk), revet veganost over, i ovnen + eplekake og is.

Mulig jeg blandet en av dagene med en dag forrige uke. Vi spiser lite fisk for tiden, men hadde fiskekaker en gang forrige uke. Haha - det tok 20 minutter å skrive dette  tror jeg 😁😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, påskelilje skrev:

Mulig jeg blandet en av dagene med en dag forrige uke. Vi spiser lite fisk for tiden, men hadde fiskekaker en gang forrige uke. Haha - det tok 20 minutter å skrive dette  tror jeg 😁😁😁

Apropos fisk .. jeg har så og si aldri fisk til middag, men får i meg fisk bør jeg har makrell i tomat på brødskiva. Egg har vel noe av de samme fordeler som fisk også, så det bruker jeg ofte. 

Anonymkode: 3b411...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Lillemus skrev:

Onsdag - pannekaker med bacon

Torsdag - ostesmørbrød

Fredag - risengrynsgrøt

Lørdag - hamburgere

 

Det var ikke den mest næringsrike uka :P

Anonymkode: 073e1...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Apropos fisk .. jeg har så og si aldri fisk til middag, men får i meg fisk bør jeg har makrell i tomat på brødskiva. Egg har vel noe av de samme fordeler som fisk også, så det bruker jeg ofte. 

Anonymkode: 3b411...b95

Samme her, fisken nytes på brødskiva. Egg spiser jeg også ofte, godt og mettende.

Er dårlig på å lage middag til meg selv, så de dagene jeg har ordentlig middag er det som oftest kylling eller tunfisksalat. Prøver også å spise litt middag der jeg vanligvis vanker, med der er det for tiden dessverre stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mandag - varmrøkt laks på grillen med mangosalsa og ovnsbakte poteter

Tirsdag - Kikertsalat m/kylling

Onsdag - Fiskekaker m/råkost og poteter

Torsdag - Hjemmelaget tomatsuppe m/egg og makaroni

Fredag - Taco

Lørdag - Kylling i fløtesaus m/soltørkede tomater og spinat + pasta. 

Søndag - Pizza fra en ny lokal kjede vi har troen på. 

Vi har for tiden barna (unge voksne) hjemme, noe menyen bærer preg av. 

Anonymkode: 54e3f...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, cilie skrev:

Kanskje dette endelig er tråden som kan gi meg motivasjon...? 

Det var det jeg tenkte kanskje kan gjøre for flere. Ikke minst for at jeg selv skal klare å ikke skli ut igjen. :)

46 minutter siden, emilie321 skrev:

Samme her, fisken nytes på brødskiva. Egg spiser jeg også ofte, godt og mettende.

Er dårlig på å lage middag til meg selv, så de dagene jeg har ordentlig middag er det som oftest kylling eller tunfisksalat. Prøver også å spise litt middag der jeg vanligvis vanker, med der er det for tiden dessverre stengt.

Jeg er ikke god på å lage mat til meg selv jeg heller. Ikke hittil i år i hvert fall, men de to siste ukene har jeg planlagt og for det meste gjennomført. Prøver veldig hardt nå og det å bruke litt tid på å lage mat får jo litt tid til å gå. Husarbeid derimot orker jeg svært lite av. Kun det aller, aller mest nødvendige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mandag: Kyllingform med løk og paprika, fullkornsris og salat.

Tirsdag: Gratinert blomkål med skinke.

Onsdag: Salat med kikerter, fetaost og nøtter.

Torsdag: Kjøttkaker i brun saus, poteter og erterstuing.

Fredag: Thai-curry-suppe med laks og nudler.
 
Lørdag: Fiskewok (torsk og reker + masse grønt) med fullkornsris. 
 

I morgen (søndag) blir det nok grillet ytrefilet av svin, med coleslaw og potetbåter.

Anonymkode: 9844c...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke den mest næringsrike uka :P

Anonymkode: 073e1...12f

Jeg vet... Vanligvis er vi adskillig flinkere enn dette altså! 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Apropos fisk .. jeg har så og si aldri fisk til middag, men får i meg fisk bør jeg har makrell i tomat på brødskiva. Egg har vel noe av de samme fordeler som fisk også, så det bruker jeg ofte. 

Anonymkode: 3b411...b95

Jeg er veldig glad i fisk, men de to andre som spiser kjøtt og fisk vil heller ha kjøtt de dagene vi ikke spiser vegansk. Jeg er ikke særlig glad i å lage mat, og gir meg da ofte på det... Men vi har av og til makrell i tomat og peppermakrell til pålegg.  Lager omelett og stekt egg av og til.

Vi spiser MYE grønnsaker, både i hovedrett og som tilbehør.

Vi er nå 4 voksne og en 16 åring hjemme, og det går enormt med mat 😮😁😮

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke den mest næringsrike uka :P

Anonymkode: 073e1...12f

I dag blir det laks med ovnsbakte rotgrønnsaker da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

I dag blir det laks med ovnsbakte rotgrønnsaker da! 

    :)

Anonymkode: 073e1...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Ble ikke den sunne woken til middag, men masse pizza og kanelgrifler. Matinntaket er ute av kontroll for tiden. Jeg har lagt på meg 2,5 kg på 5-6 uker. Det er beyond fortvilende. I morgen er det en ny uke og da håper jeg på at jeg skal klare å følge planen med middager, størrelse på porsjoner og ikke overspise på andre ting. Men det er ikke lett oppi all ensomheten og elendigheten jeg føler jeg lever i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Glitter skrev:

Uff. Ble ikke den sunne woken til middag, men masse pizza og kanelgrifler. Matinntaket er ute av kontroll for tiden. Jeg har lagt på meg 2,5 kg på 5-6 uker. Det er beyond fortvilende. I morgen er det en ny uke og da håper jeg på at jeg skal klare å følge planen med middager, størrelse på porsjoner og ikke overspise på andre ting. Men det er ikke lett oppi all ensomheten og elendigheten jeg føler jeg lever i. 

Ny dag nye muligheter i morgen:) tørr ikke skrive middagene våre for de har ikke vært no særlig denne uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RamonaK skrev:

Ny dag nye muligheter i morgen:) tørr ikke skrive middagene våre for de har ikke vært no særlig denne uka. 

Ja. Jeg prøver å tenke som så. Jeg har jo planlagt middager for hele neste uke. Skal handle inn i morgen. 

Du kan jo se om det kan bli en motivasjon å skrive her slik at du får planlagt og gjennomført middager? :) Så er det jo ikke krise at det blir lette alternativer i perioder, men det gjør jo godt for kroppen å få sunn mat. Det må heldigvis ikke være laget helt fra bunnen av for å være sunt. Fiskesuppen jeg spiste på fredag var ferdigsuppe for eksempel. Eneste suppe jeg pleier å lage selv er blomkålsuppe og min selvkomponerte thai red currysuppe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
1 time siden, Glitter skrev:

Jeg har lagt på meg 2,5 kg på 5-6 uker. Det er beyond fortvilende.

Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men har ikke du en litt lav vekt i utgangspunktet? I så fall synes jeg ikke at du skal være så fortvilet over vektøkningen, den kan til og med være bra for deg! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Naana47 skrev:

Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men har ikke du en litt lav vekt i utgangspunktet? I så fall synes jeg ikke at du skal være så fortvilet over vektøkningen, den kan til og med være bra for deg! 🙂

Jeg veide 59 kg på 174 cm, så det er ikke det at nesten 62 kg er noen krise, selv om jeg selv hadde foretrukket å veie 55-57 kg. Det som er krise er at jeg ser ikke ut til å klare å stoppe. Har ved en anledning tidligere klart å legge på meg 30 kg på grunn av denne spiseforstyrrelsen. Så gikk jeg ned alt igjen. Jeg må klare å stoppe det og det er en av grunnene til at jeg prøver å være flink med middager, men jeg spiser for store porsjoner og jeg overspiser ellers ca annen hver dag. Hadde jeg klart å ikke gå videre opp nå så skal jeg greie å akseptere denne vektøkningen, men problemet er bare det at jeg så langt ikke har greid å stoppe. Vil ha mat heeele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Glitter skrev:

Ja. Jeg prøver å tenke som så. Jeg har jo planlagt middager for hele neste uke. Skal handle inn i morgen. 

Du kan jo se om det kan bli en motivasjon å skrive her slik at du får planlagt og gjennomført middager? :) Så er det jo ikke krise at det blir lette alternativer i perioder, men det gjør jo godt for kroppen å få sunn mat. Det må heldigvis ikke være laget helt fra bunnen av for å være sunt. Fiskesuppen jeg spiste på fredag var ferdigsuppe for eksempel. Eneste suppe jeg pleier å lage selv er blomkålsuppe og min selvkomponerte thai red currysuppe. :)

Å lage mat pleide å være min favoritt ting å gjøre, men har mistet all glede å energi. Barna liker ikke suppe så det har vi veldig sjeldent dessverre, for det er både enkelt og godt. Hvis du liker suppe anbefaler jeg blomkål og cashew suppe, det høres rart ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...