Gå til innhold

Adhd, bare uoppdragen og udisiplinert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk diagnose i en alder av 28 (tidlig i år). Jeg har levd hele livet å prøve og bli slik og slik. Men det evnes liksom ikke. 

Anonymkode: 8e4d0...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis spørsmålet er om ADHD er en greie eller at man bare er uoppdragen så vil jeg nå si helt klart si at det ikke har med å være uoppdragen å gjøre. 

Jeg har to gutter hvor han ene har ADHD. De har altså vokst opp i samme miljø og hatt samme oppdragelse og de er samme kjønn. Det er stor forskjell på de og den måten min eldste sønn sliter på er mye mer enn at han bare ikke er veloppdratt. Femåringen er som alle andre på fem år. Åtteåringen har aldri vært "som alle andre". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk diagnose i en alder av 28 (tidlig i år). Jeg har levd hele livet å prøve og bli slik og slik. Men det evnes liksom ikke. 

Anonymkode: 8e4d0...f09

Har sett min egen datter slite gjennom hele skoleløpet. Alltid konflikter, uro, mobbing, adferdsproblemer osv osv. Fikk ikke til dette med venner og slet ut kjæresten med sin oppførsel. Rotet det til i arbeidslivet og kom på kant med loven. Så fikk hun diagnosen ADHD i voksen alder. Hun har søsken som er velfungerende. Som mor har jeg måttet tåle folks dømmende blikk og meninger om min datter og råd om barneoppdragelse. Og enda verre har det selvfølgelig vært for min datter. Da vi fikk mer og mer kunnskap om diagnosen og fikk samtaler med fagfolk falt mye på plass. Jeg forstår henne på en annen måte og hun forstår seg selv bedre. Hun kommer til å forsette å søke hjelp og kunnskap for at hun skal få et best mulig liv med ADHD. 

Anonymkode: 57721...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, kupton skrev:

ADHD er en hjernesykdom. 

Hvorfor er det uenighet om det blant landene? Noen land har ikke ADHD som egen diagnose vet jeg.

Anonymkode: 76868...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, kupton skrev:

ADHD er en hjernesykdom. 

Er Asperger også en hjernesykdom?

Anonymkode: 8237b...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, heisenberg skrev:

🍿

Du ser skummel ut, heisenberg! 🥺😬

Anonymkode: 8237b...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det uenighet om det blant landene? Noen land har ikke ADHD som egen diagnose vet jeg.

Anonymkode: 76868...30e

Kan det være grunnen til at fastlegen som kommer fra et annet land ikke vil snakke om ADHD?. Han gjør nesten litt narr av utredningen og konklusjonen til psykiateren og psykologspesialisten. 

Anonymkode: 57721...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være grunnen til at fastlegen som kommer fra et annet land ikke vil snakke om ADHD?. Han gjør nesten litt narr av utredningen og konklusjonen til psykiateren og psykologspesialisten. 

Anonymkode: 57721...d8b

Det minnet meg om en dansk vikar for fastlegen min en gang. Jeg hadde fått diagnosen Dystymi av psykiater på DPS, men denne vikaren holdt narr av det og sa at det ikke var en egen diagnose siden Dystymi bare betyr "lei seg". 

Anonymkode: 8237b...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være grunnen til at fastlegen som kommer fra et annet land ikke vil snakke om ADHD?. Han gjør nesten litt narr av utredningen og konklusjonen til psykiateren og psykologspesialisten. 

Anonymkode: 57721...d8b

Det kan så absolutt være en mulighet ja.

Anonymkode: 76868...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er Asperger også en hjernesykdom?

Anonymkode: 8237b...367

 

Anonymkode: 56bf6...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det uenighet om det blant landene? Noen land har ikke ADHD som egen diagnose vet jeg.

Anonymkode: 76868...30e

Det må i så fall være land som verken bruker ICD eller DSM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde en stebror med ADHD. Han hadde tidlig kriminelle tendenser, men var snill som dagen var lang. Men du så det på han att han ville bli en villstyring resten av livet. Havnet tidlig på spesialskole og sånn. Intelligent var han, men han var impulsiv og vill.

Anonymkode: af66f...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, kupton skrev:

Det må i så fall være land som verken bruker ICD eller DSM. 

Finnes det land i Europa som ikke bruker det?

Anonymkode: 76868...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en stebror med ADHD. Han hadde tidlig kriminelle tendenser

Å havne i antisosial adferd er dessverre ikke uvanlig blant personer som ikke får riktig hjelp tidlig for sin ADHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2020 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Fikk diagnose i en alder av 28 (tidlig i år). Jeg har levd hele livet å prøve og bli slik og slik. Men det evnes liksom ikke. 

Anonymkode: 8e4d0...f09

La verdens fremste ekspert på ADHD forklare deg hva denne svært kompliserte diagnosen går ut på:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror egentlig hverken Asperger eller ADHD eksisterer. Det er bare samfunnet vårt som har en firkant som blir omtalt som normalen. Normalen forandrer seg også med tiden, men er du utenfor på noen måte har du en «skade». Det morsomme er at dersom diagnosen kan være en styrke og kanskje fører deg til karriere så er det helt ekstremt mye furting blandt normalen. Da blir det demonstrasjoner og mas om å inkludere. «Det er urealistisk for de fleste av oss å ......, kravene må senkes». Osv. 
 

Vi med diagnoser skal se våre svakheter å «innrømme» diagnosen. Men gir diagnosen oss noe gratis som andre gjerne skulle hatt, blir det «for mye». Aspergere kan ha veldig god hukommelse for eksempel. Har irritert vettet av flere fordi jeg husket hva vedkommende sa da og da og om hvem. Har fått høre «men jeg tør ikke si noe til deg lenger for du kommer til å huske det i flere år etterpå og bruke det mot folk». 
 

Adhd gir mye energi og ideer. Folk klager jo over lav energi. 

Anonymkode: 8e4d0...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror egentlig hverken Asperger eller ADHD eksisterer. Det er bare samfunnet vårt som har en firkant som blir omtalt som normalen. Normalen forandrer seg også med tiden, men er du utenfor på noen måte har du en «skade». Det morsomme er at dersom diagnosen kan være en styrke og kanskje fører deg til karriere så er det helt ekstremt mye furting blandt normalen. Da blir det demonstrasjoner og mas om å inkludere. «Det er urealistisk for de fleste av oss å ......, kravene må senkes». Osv. 
 

Vi med diagnoser skal se våre svakheter å «innrømme» diagnosen. Men gir diagnosen oss noe gratis som andre gjerne skulle hatt, blir det «for mye». Aspergere kan ha veldig god hukommelse for eksempel. Har irritert vettet av flere fordi jeg husket hva vedkommende sa da og da og om hvem. Har fått høre «men jeg tør ikke si noe til deg lenger for du kommer til å huske det i flere år etterpå og bruke det mot folk». 
 

Adhd gir mye energi og ideer. Folk klager jo over lav energi. 

Anonymkode: 8e4d0...f09

Hvis ADHD og Asperger ikke eksisterer, hvordan kan du da forklare at begge diagnosene er tilknyttet en større risiko/sårbarhet for å utvikle en rekke andre tilleggsdiagnoser? Hvis de ikke eksisterte så hadde vel vi med AS/ADHD hatt lik forekomst av andre diagnoser som resten av befolkningen? 

Jeg har for øvrig også svært god hukommelse. Eller jeg hadde det. Den har blitt svekket av stadige depresjoner, oksygenmangel til hjernen og muligens det kortvarige rusmisbruket. Men det kan vel reverseres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...