Gå til innhold

Adhd, bare uoppdragen og udisiplinert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tror mange opp gjennom tidende har lidd pga utfordringer som man ikke hadde noe forståelse for. Mennesker som datt utenfor samfunnsliv , ble mobbet, kom i fengsel osv pga sin oppførsel. Mennesker som har levd hele livet med plager som de kunne ha fått hjelp med. Mennesker som andre så ned på fordi de var annerledes. Jeg er glad for at man i dag har bedre forståelse for ting og har diagnoser. Så håper og tror jeg at målet med diagnosene ikke er å klassifisere folk men for å gi rett hjelp .

Anonymkode: 57721...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
37 minutter siden, Glitter skrev:

Hvis ADHD og Asperger ikke eksisterer, hvordan kan du da forklare at begge diagnosene er tilknyttet en større risiko/sårbarhet for å utvikle en rekke andre tilleggsdiagnoser? Hvis de ikke eksisterte så hadde vel vi med AS/ADHD hatt lik forekomst av andre diagnoser som resten av befolkningen? 

Jeg har for øvrig også svært god hukommelse. Eller jeg hadde det. Den har blitt svekket av stadige depresjoner, oksygenmangel til hjernen og muligens det kortvarige rusmisbruket. Men det kan vel reverseres. :)

Fordi hvis folk hadde fått være som de er så hadde det ikke vært dette presset på at man skal være slik og slik. Jeg synes vanlige folk gjør så forferdelig mye rart. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være riktig. 
Sier ikke at jeg synes alle er rare. Men for meg er det ikke logisk å svare ting du ikke mener, bare fordi det er en sosial regel. Eller slenge omkring seg med tullekommentarer. 
 

Samfunnet er laget for at vi skal sitte. Egentlig til det helseskadelige nå, men i og med at mennesker er late av natur, så sier det seg at vi har utviklet et system der de fleste skal være slik. Overvektige folk blir det flere og flere av, dette blir også sett som et problem, men det letes kun etter ei mirakelpille. Fysisk aktivitet er liksom et for stort ork for mange. 

Anonymkode: 8e4d0...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hvis folk hadde fått være som de er så hadde det ikke vært dette presset på at man skal være slik og slik. Jeg synes vanlige folk gjør så forferdelig mye rart. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være riktig. 
Sier ikke at jeg synes alle er rare. Men for meg er det ikke logisk å svare ting du ikke mener, bare fordi det er en sosial regel. Eller slenge omkring seg med tullekommentarer. 
 

Samfunnet er laget for at vi skal sitte. Egentlig til det helseskadelige nå, men i og med at mennesker er late av natur, så sier det seg at vi har utviklet et system der de fleste skal være slik. Overvektige folk blir det flere og flere av, dette blir også sett som et problem, men det letes kun etter ei mirakelpille. Fysisk aktivitet er liksom et for stort ork for mange. 

Anonymkode: 8e4d0...f09

Jeg tror ikke alle mine psykiske lidelser kommer av at jeg ikke har fått være som jeg er. Jeg har ikke kjent på noe press, men jeg har helt klart vært annerledes og det er det som har ødelagt mye for meg. Likevel kunne jeg nok klart å unngå å få en drøss med diagnoser hvis jeg ikke hadde hatt AS i utgangspunktet. 

Man kan ikke sammenligne en utviklingsforstyrrelse som AS er med fedme. Man er ikke født overvektig og man kan i mye større grad gjøre noe med det enn man kan gjøre noe med at man har AS. Hvis en person endrer livsstil og går ned i vekt så er hn ikke overvektig lenger. Det er ikke samfunnet som har gjort hn overvektig. Det er en rekke valg over lang tid. For noen ligger det psykisk sykdom bak og det gjør det mer krevende å gå ned i vekt, men det er fortsatt mulig. Jeg har selv på et tidspunkt veid 30 kg mer enn jeg gjør nå og det var pga dårlig psyke at min BMI gikk fra 19 til 29. Jeg tok tak i meg selv igjen og gikk ned i vekt, og hver eneste dag må jeg velge å ikke fråtse i mat og jeg må være fysisk aktiv. Noen perioder klarer jeg ikke å holde meg til å velge det rette, men jeg KAN altså velge å spise sunt og trene. Jeg kan IKKE velge å ikke ha AS. Det er jeg født med og det kommer jeg til å dø med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror egentlig hverken Asperger eller ADHD eksisterer. Det er bare samfunnet vårt som har en firkant som blir omtalt som normalen. Normalen forandrer seg også med tiden, men er du utenfor på noen måte har du en «skade». Det morsomme er at dersom diagnosen kan være en styrke og kanskje fører deg til karriere så er det helt ekstremt mye furting blandt normalen. Da blir det demonstrasjoner og mas om å inkludere. «Det er urealistisk for de fleste av oss å ......, kravene må senkes». Osv. 
 

Vi med diagnoser skal se våre svakheter å «innrømme» diagnosen. Men gir diagnosen oss noe gratis som andre gjerne skulle hatt, blir det «for mye». Aspergere kan ha veldig god hukommelse for eksempel. Har irritert vettet av flere fordi jeg husket hva vedkommende sa da og da og om hvem. Har fått høre «men jeg tør ikke si noe til deg lenger for du kommer til å huske det i flere år etterpå og bruke det mot folk». 
 

Adhd gir mye energi og ideer. Folk klager jo over lav energi. 

Anonymkode: 8e4d0...f09

Så fantastisk at akkurat du vet bedre enn fagfolk og forskere over hele verden! Det er virkelig imponerende😀

Anonymkode: 6cb3a...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fantastisk at akkurat du vet bedre enn fagfolk og forskere over hele verden! Det er virkelig imponerende😀

Anonymkode: 6cb3a...22f

Åh fy faen for en ukreativ og gammeldags hersketeknikk. Jeg vet ikke mer. Men forskere og leger vet da faen ikke alt de heller. Plutselig finner de ut noe nytt. 

Anonymkode: 8e4d0...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fantastisk at akkurat du vet bedre enn fagfolk og forskere over hele verden! Det er virkelig imponerende😀

Anonymkode: 6cb3a...22f

I mange land, bla i Øst Europa og i Asia, blir ikke disse diagnosene anerkjent.

Anonymkode: a43b5...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mange land, bla i Øst Europa og i Asia, blir ikke disse diagnosene anerkjent.

Anonymkode: a43b5...a36

Hva er de da????

Anonymkode: 8e4d0...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har en "dårlig" personlighet og må bare ta seg sammen.

Du skal ikke lenger bort en Frankrike.

https://psychology.stackexchange.com/questions/1802/why-is-asperger-syndrome-poorly-recognised-in-france 

Anonymkode: a43b5...a36

Hvorfor har de det da? Hva om det finnes heldige aspergere? De har bare ikke de trekk som de uheldige får. 
Det er så mange med Asperger trekk, men noen er faktisk likt av alle fordi de er så flinke i det de driver med. Og er morsomme på en naturlig måte... er disse også liksom dårlige? 

Anonymkode: 8e4d0...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh fy faen for en ukreativ og gammeldags hersketeknikk. Jeg vet ikke mer. Men forskere og leger vet da faen ikke alt de heller. Plutselig finner de ut noe nytt. 

Anonymkode: 8e4d0...f09

Det er bred enighet om at ADHD eksisterer. Det må du nesten bare leve med 🤗

Anonymkode: 6cb3a...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bred enighet om at ADHD eksisterer. Det må du nesten bare leve med 🤗

Anonymkode: 6cb3a...22f

Har ikke problemer med å leve med det. Men hvorfor er ikke dette diagnoser i mange land da? I India kan man visst få utskrevet Ritalin, men der het den noe annet... Stimulanta eller noe lignende. Så da har de vel det der og da? Burde være et av de siste landene som hadde diagnoser? 
I Italia tror jeg de har det? Du får isåfal Ritalin der. 
Men det kan være at naturen ikke tar hensyn til hva som skal passe i samfunnet. Noen mennesker er skapt for å jobbe hardt med kroppen. Ikke for å sitte å lese en jævla bok. Jeg lærer godt av å gjøre og se. Får jeg en bok ser jeg bare papir med bokstaver. 

Anonymkode: 8e4d0...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...