Gå til innhold

Spør ei med Asperger og ADHD. Og jeg skal spørre dere om noe i HI

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det rare er at jeg ikke har hatt en eneste av disse holdningene mot de med Asberger og jeg kjenner flere. De med Asberger her på forumet forteller meg hvordan jeg tenker og føler ang dem selv. Dere sier at de « normal-tenkende» generaliserer når det gjelder de med Asberger. Men er det ikke like fult det dere gjør når det gjelder andre?. Kan det tenkes at vi NT-folk faktisk selv har utfordringer i livet, kanskje forstår utfordringene deres og til og med bryr seg?.

Anonymkode: 0b50f...e4e

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det rare er at jeg ikke har hatt en eneste av disse holdningene mot de med Asberger og jeg kjenner flere. De med Asberger her på forumet forteller meg hvordan jeg tenker og føler ang dem selv. Dere sier at de « normal-tenkende» generaliserer når det gjelder de med Asberger. Men er det ikke like fult det dere gjør når det gjelder andre?. Kan det tenkes at vi NT-folk faktisk selv har utfordringer i livet, kanskje forstår utfordringene deres og til og med bryr seg?.

Hvordan i alle dager klarer du å "kjenne flere med asperger" når det kun er ca 1 av 100 av alle folk som er på spekteret og av disse så er ca 50% så autistiske at de ikke klarer å snakke eller spise selv?

Anonymkode: f01eb...624

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan i alle dager klarer du å "kjenne flere med asperger" når det kun er ca 1 av 100 av alle folk som er på spekteret og av disse så er ca 50% så autistiske at de ikke klarer å snakke eller spise selv?

Har du dokumentasjon på at halvparten av aspergere ikke klarer å snakke eller spise selv? 🤣

Anonymkode: b67ad...532

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du dokumentasjon på at halvparten av aspergere ikke klarer å snakke eller spise selv? 🤣

Nei og dessuten så skrev jeg CA og det kan bety hva som helst! 🤣😅🤣😅🤣😂

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner fem stk ganske godt. Noen er jeg i familie med. Asberger er jo en lett form autisme?  Mener du alvor med det du skriver eller tuller du bare? 

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jammen jeg er har Asperger. Og jeg klarer fint å snakke og spise selv. Faktisk så er det ingen av de jeg har vært åpen om det med som sier jeg virker autistisk. Som sagt scoret jeg 2 poeng over kravene. Vil dere si at jeg ikke har ekte Asperger da? 

Anonymkode: 8bf0f...66c

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jammen jeg er har Asperger. Og jeg klarer fint å snakke og spise selv. Faktisk så er det ingen av de jeg har vært åpen om det med som sier jeg virker autistisk. Som sagt scoret jeg 2 poeng over kravene. Vil dere si at jeg ikke har ekte Asperger da? 

Er ekte asperger det samme som tung asperger?

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik jeg forstod det på en som svarte meg her. 

Må være slik da: Ekte asperger = tung asperger = hard asperger. 

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg med lett Asperger er egentlig nevrotypisk? Jrg føler ikke jeg er født på feil planet. Jeg føler det er mye placebo. Når du stadig blir fortalt at du er annerledes så tror du på det selv og det blir med deg alle steder. Og dersom jeg sier jeg har Asperger så blir alt jeg gjør "typisk Asperger", selv om det jeg gjør er ting som også vanlige mennesker kan. Forresten, hvem er vanlige? Er folk med Bipolar vanlige? Kjenner bare en som jeg vet har det, og han er kjempe spesiell og taus. Virker konstant nervøs, men så har han også traumer. 

Ellers vet jeg om kjente skuespillere med diagnosen. 

AnonymBruker

Aspergermafiaen har bestemt at hvis du kun er noen få poeng over sperregrensen så er du ikke en ekte asperger. For å ha ordentlig hard asperger så må du være et stykke over sperregrensen for å unngå at scoren kan være et resultat av tilfeldigheter og dårlig dag.

14 timer siden, Trine skrev:

Jeg tror ikke man kan ha både asperger og finne på revestreker 😂 Det er vel bare å lokalisere de trekkfulle trygdekjellerene, så finner vi ut hvem mafiaen er 😂

Ikke for å spore av og virke skikkelig autistisk, men hva er revestreker? Dette uttrykket forstår jeg ikke. 😛

Det er jo forøvrig helt villt hvor mange tråder om Asperger som blir opprettet for tiden. Er det mafian som starter de, er det andre med Asperger (skjønner jo at denne er det) eller er det ikke-Aspergere? 

Og helt til sist: Asperger er vel ikke et egennavn? Så hvorfor skriver jeg konsekvent med stor A? Jeg er litt forvirret i dag merker jeg. 

AnonymBruker
4 minutter siden, Glitter skrev:

Ikke for å spore av og virke skikkelig autistisk, men hva er revestreker? Dette uttrykket forstår jeg ikke. 😛

Det er jo forøvrig helt villt hvor mange tråder om Asperger som blir opprettet for tiden. Er det mafian som starter de, er det andre med Asperger (skjønner jo at denne er det) eller er det ikke-Aspergere? 

Og helt til sist: Asperger er vel ikke et egennavn? Så hvorfor skriver jeg konsekvent med stor A? Jeg er litt forvirret i dag merker jeg. 

Asperger er navnet på han som oppdaget diagnosen. Ikke helt autistiske, men var likevel utenfor normalen. Nå heter det vel Autismespekterforstyrrelsr sånn egentlig. Atypisk autisme er vel disse som ikke fungerer i det hele tatt? Vet om en som er slik og han MÅ ha ting på faste steder, ting kan ikke stå oppned, han har ikke språk og ikke blikkontakt. 

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger er navnet på han som oppdaget diagnosen. Ikke helt autistiske, men var likevel utenfor normalen. Nå heter det vel Autismespekterforstyrrelsr sånn egentlig. Atypisk autisme er vel disse som ikke fungerer i det hele tatt? Vet om en som er slik og han MÅ ha ting på faste steder, ting kan ikke stå oppned, han har ikke språk og ikke blikkontakt. 

Men blir det riktig å skrive Asperger eller asperger da? 

Ja det er jo et stort spenn i hvor velfungerende man kan være når man har diagnosen. 

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Atypisk autisme er vel disse som ikke fungerer i det hele tatt?

Det brukes om autisme som ikke "klassifiserer" til barneautisme, eller som viser seg senere enn treårsalderen.

Atypisk betyr "ikke-typisk". 

https://www.statped.no/autisme/om-autismespekterforstyrrelser/

1 time siden, Glitter skrev:

Revestreker er...faen, nå måtte jeg google 😂 Jeg forstår det, men klarer ikke beskrive det. Men ja, revestreker er det samme som knep. Når man finner på revestreker, tuller man med andre. Altså, tullehandlinger, ikke skriver/sier noe tull. Emil fant på revestreker.

Jammen ikke godt å si. Jeg har ihvertfall ikke startet dem. Jeg tror kanskje det startet med en tilfeldig uskyldig, også har mafiaen tatt litt av.

Asperger skrives med liten a. Så sant det ikke skrives først i en setning, så klart. Så nå kan du egentlig bytte og konsekvent skrive det med liten a. Eller, ikke i begynnelsen av en setning da. Også er det vel egentlig sånn at jeg tror det skrives med liten a. Føler meg ganske sikker på det.

1 minutt siden, Trine skrev:

Revestreker er...faen, nå måtte jeg google 😂 Jeg forstår det, men klarer ikke beskrive det. Men ja, revestreker er det samme som knep. Når man finner på revestreker, tuller man med andre. Altså, tullehandlinger, ikke skriver/sier noe tull. Emil fant på revestreker.

Jammen ikke godt å si. Jeg har ihvertfall ikke startet dem. Jeg tror kanskje det startet med en tilfeldig uskyldig, også har mafiaen tatt litt av.

Asperger skrives med liten a. Så sant det ikke skrives først i en setning, så klart. Så nå kan du egentlig bytte og konsekvent skrive det med liten a. Eller, ikke i begynnelsen av en setning da. Også er det vel egentlig sånn at jeg tror det skrives med liten a. Føler meg ganske sikker på det.

Aha. Takk for flere oppklaringer. 😁 Nå må jeg visst avvenne meg en skrivefeil ja. 

Gjest Naana47
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enten har man vel en diagnose, eller så har man den ikke. Hvis man har en diagnose er den like ekte selv om en har mildt, moderat eller alvorlig forløp. 

Hvis en da har asperger, er det selvfølgelig ekte asperger. Men det finnes jo grader av alvorlighet der som i andre diagnoser. 

Madelenemie
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg med lett Asperger er egentlig nevrotypisk? Jrg føler ikke jeg er født på feil planet. Jeg føler det er mye placebo. Når du stadig blir fortalt at du er annerledes så tror du på det selv og det blir med deg alle steder. Og dersom jeg sier jeg har Asperger så blir alt jeg gjør "typisk Asperger", selv om det jeg gjør er ting som også vanlige mennesker kan. Forresten, hvem er vanlige? Er folk med Bipolar vanlige? Kjenner bare en som jeg vet har det, og han er kjempe spesiell og taus. Virker konstant nervøs, men så har han også traumer. 

Ellers vet jeg om kjente skuespillere med diagnosen. 

Hei

inn til jeg først som voksen fikk diagnosen Asperger, strevde jeg fælt og ja jeg følte jeg « tilhørte feil planet» på en måte, jeg strevde åpenbart sosialt, og da jeg endte opp med det jeg trodde var en god løsning, altså skrive ned det andre sa, så bruke frasene ved senere anledninger, fikk jeg høre, det var «himla kunstig», Jeg selv følte det var genialt...:-(

da hadde jeg liksom prøvd alt følte jeg, for å bare greie passe litt inn/ være mer vanlig og mer som alle de andre jeg trengte forholde meg til var.

Så å ha Asperger for meg er en realitet, det fins ikke placebo.

men i blant kan jeg bli trøtt og lei av at andre opplever og forklarer ganske vanlige ting jeg gjør, med Asperger syndrom...:-(

men jeg orker ikke kommentere, orker ikke diskusjoner og mange ord inn i ørene. Meningsløs synsing.

så folk får mene og si hva de vil, det meste jeg gjør er bare alt det andre gjør og tenker, men heldigvis for min egen del, har jeg fått oversikt og forståelse av hvorfor jeg uten tvil har Asperger syndrom. Jeg syns det er en fred i å vite at min nevropsykologiske profil er litt anderledes enn majoriteten, uavhengig av andres ord , synsing og rare meninger, så får jeg fred inni meg fordi jeg forstår hva jeg har strevd med fra jeg var liten.

men annet enn å ikke få det sosiale til å gli like lett som majoriteten, og som jeg får, gnagsårfølelse i øregangene av masing og mange ord, så er jeg mer normal enn unormal.

jeg trives best med mennesker som ikke ødelegger fred og ro med formålsløst snakk. Blir ekstremt sliten av å få gnagsårfølelse inni ørene av mas, repeterende ord, poengløst snakk, dvs formålsløs tale. Oppsummert, at andre ødelegger stillheten jeg koser meg med.

Endret av Madelenemie
Madelenemie
3 timer siden, Trine skrev:

Yepp:-)

jeg er vel 10 år eldre enn deg😊

så med årene vil Du bi like klok🥰 

revestreker lærte jeg hva var for et tiår siden😈

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...