Gå til innhold

Ta antipsykotika når en ikke er psykotisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva skjer da?

Er det sånn at en som er psykotisk blir kun rolig, mens en som ikke er psykotisk blir superduper rolig, zombie, sløv og sover hele dagen? 

Anonymkode: a607a...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og at hvis man ikke merker noe til sløvhet og trøtthet så betyr det kanskje at man er psykotisk? 

Anonymkode: a607a...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girlinyellow

Jeg tar antipsykotika uten at jeg er psykotisk. Blir veldig trøtt kort tid etterpå, men mesteparten av dagen føler jeg meg normal. AP gjør at jeg forblir "normal" - forhåpentligvis også i lang tid fremover 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer da?

Er det sånn at en som er psykotisk blir kun rolig, mens en som ikke er psykotisk blir superduper rolig, zombie, sløv og sover hele dagen? 

Anonymkode: a607a...4a3

Jeg tok zyprexa uten å være psykotisk. Det hjalp mot depresjonen og fortvilelsen og jeg ble ikke zombie men svart velfungerende og stabil og fungerte kjempebra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, girlinyellow skrev:

Jeg tar antipsykotika uten at jeg er psykotisk. Blir veldig trøtt kort tid etterpå, men mesteparten av dagen føler jeg meg normal. AP gjør at jeg forblir "normal" - forhåpentligvis også i lang tid fremover 🙃

Hvilken tar du?

Anonymkode: a607a...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girlinyellow
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken tar du?

Anonymkode: a607a...4a3

Zyprexa. Har tatt det i 7 mnd sammenhengende nå🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, girlinyellow skrev:

Jeg tar antipsykotika uten at jeg er psykotisk. Blir veldig trøtt kort tid etterpå, men mesteparten av dagen føler jeg meg normal. AP gjør at jeg forblir "normal" - forhåpentligvis også i lang tid fremover 🙃

 

Akkurat nå, Marye skrev:

Jeg tok zyprexa uten å være psykotisk. Det hjalp mot depresjonen og fortvilelsen og jeg ble ikke zombie men svart velfungerende og stabil og fungerte kjempebra

Funket den på uvirkelighetsfølelse også (derealization)?

Anonymkode: a607a...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Funket den på uvirkelighetsfølelse også (derealization)?

Anonymkode: a607a...4a3

Jeg slet ikke med det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir psykotisk og trøtt av det og ser ting som ikke finnes. 

Anonymkode: 7a575...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girlinyellow
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Funket den på uvirkelighetsfølelse også (derealization)?

Anonymkode: a607a...4a3

Jeg har heller ikke slitt med uvirkelighetsfølelse, så det vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer da?

Er det sånn at en som er psykotisk blir kun rolig, mens en som ikke er psykotisk blir superduper rolig, zombie, sløv og sover hele dagen? 

Anonymkode: a607a...4a3

Medisiner blir kategorisert etter den/de sykdommer de først blir godkjent for. Etter hvert vil svært mange medisiner finnes nyttig også ved andre lidelser uten at de dermed blir "omdøpt". De fleste medisiner som brukes mot bipolar sykdom kalles antiepileptika.

Antipsykotika brukes blant annet mot angst, søvnproblemer, bipolar lidelse, sjøsyke, svimmelhet. Doseringen er oftest en helt annen enn ved psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker det man kaller en lav dose med antipsykotika og de virker utrolig bra. Vil det si at jeg var veldig syk og har fått riktig behandling mot det jeg sliter med siden de har så god effekt?

Anonymkode: a93d2...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en lav dose antipsykotika mot tankekjør. Virker utrolig bra. Grøsser ved tanken på å skulle slutte. Da hadde livet mitt blitt uutholdelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg bruker en lav dose antipsykotika mot tankekjør. Virker utrolig bra. Grøsser ved tanken på å skulle slutte. Da hadde livet mitt blitt uutholdelig. 

Samme her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
11 timer siden, kupton skrev:

Medisiner blir kategorisert etter den/de sykdommer de først blir godkjent for. Etter hvert vil svært mange medisiner finnes nyttig også ved andre lidelser uten at de dermed blir "omdøpt". De fleste medisiner som brukes mot bipolar sykdom kalles antiepileptika.

Antipsykotika brukes blant annet mot angst, søvnproblemer, bipolar lidelse, sjøsyke, svimmelhet. Doseringen er oftest en helt annen enn ved psykose.

Hvilken angst brukes de mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg fikk i sin tid foreskrevet ap under en depresjon, hvor jeg og hørte ting uten å være regelrett psykotisk. Sleit og mye med tankekjør, som ap også hadde god effekt på. Dessuten viste det seg svært effektivt ved hypomani da min bipolare lidelse virkelig kom for en dag. Generelt sett føler jeg meg mer samlet når jeg tar ap, så det kommer jeg til å fortsette med. Tar Quetiapin/Seroquel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg fikk i sin tid foreskrevet ap under en depresjon, hvor jeg og hørte ting uten å være regelrett psykotisk. Sleit og mye med tankekjør, som ap også hadde god effekt på. Dessuten viste det seg svært effektivt ved hypomani da min bipolare lidelse virkelig kom for en dag. Generelt sett føler jeg meg mer samlet når jeg tar ap, så det kommer jeg til å fortsette med. Tar Quetiapin/Seroquel. 

Jeg tar også Seroquel og den virker på samme vis på meg. Greier meg ikke uten lenger. Den hjelper på topper og bunner og den hjelper på angsten. Ingen bivirkninger.

Anonymkode: a93d2...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan skal antipsykotika virke mot angst? Er angst og psykose det samme? Angst er vel kanskje en form for psykose da man er redd for ting som bare er i ens eget hode? Eller? 
Noen har tidligere skrevet her at man blir ekstremt trett av det om man tar det som frisk. Hvordan kan da ikke angstpersoner bli trette? 
Jeg trodde den gikk på folk som hører stemmer eller ser ting. Angst kan være mye annet. 
 

Anonymkode: effc7...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen har tidligere skrevet her at man blir ekstremt trett av det om man tar det som frisk. Hvordan kan da ikke angstpersoner bli trette? 
 

Anonymkode: effc7...e89

Jeg tror at om du tar antipsykotika uten å være psykotisk, opplever du selvsagt ikke den antipsykotiske virkningen. Jeg tror det også handler mye om tilvenning av medisinen om du går på den lenge nok. Jeg husker at jeg fikk sove i ca. 6 timer av både 1200 mg Seroquel og 20 mg Zyprexa (jeg nektet å dele opp dosen om de i det hele tatt skulle få det der i meg) og jeg kunne også da ta 5-7,5 mg Zyprexa på dagtid ved behov og oppleve å ikke bli nedsløvet. Da jeg forsøkte å ta 7,5 mg som beroligende for et par uker siden da det var tre år siden jeg hadde tatt siste tablett, opplevde jeg før det var gått en halv time å bli både gjespete og trøtt. Da ser jeg det som sannsynlig at kroppen min ikke lenger er vant til virkestoffet i Zyprexa.

Jeg er ikke psykotisk eller bipolar, men hører stemmer for det som @Kupton og psykologen min har kalt for pseudohallusinasjoner. Det eneste positive medisinene bidro til for meg var at jeg sov, men kan ikke huske det som noen god søvn. Jeg sover mye bedre i dag på en lav dose Truxal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...