Gå til innhold

Ta antipsykotika når en ikke er psykotisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal antipsykotika virke mot angst? Er angst og psykose det samme? Angst er vel kanskje en form for psykose da man er redd for ting som bare er i ens eget hode? Eller? 
Noen har tidligere skrevet her at man blir ekstremt trett av det om man tar det som frisk. Hvordan kan da ikke angstpersoner bli trette? 
Jeg trodde den gikk på folk som hører stemmer eller ser ting. Angst kan være mye annet. 
 

Anonymkode: effc7...e89

Mange tar antipsykotika mot angst, for eksempel Zyprexa. Eller for søvn. Jeg tar mot psykose og angst, og jeg opplever også at den gir bedre søvn. Men tror ikke de som tar den mot angst blir spesielt mer trette enn de som tar den mot psykose

Anonymkode: e3f0f...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Psykiateren fortalte meg om en mann med angst for alt mulig, han fikk et helt nytt og bedre liv med en liten dose truxal. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange tar antipsykotika mot angst, for eksempel Zyprexa. Eller for søvn. Jeg tar mot psykose og angst, og jeg opplever også at den gir bedre søvn. Men tror ikke de som tar den mot angst blir spesielt mer trette enn de som tar den mot psykose

Anonymkode: e3f0f...3ae

Men allikevel det er jo nettopp sånn f.eks sobril virker. Altså at dersom man faktisk HAR angst og er nervøs for noe f.eks hos tannlegen så vil sobrilen kun  gjøre en rolig og normal liksom, MEN dersom man tar sobril når man IKKE HAR angst da vil sobrilen bare gjøre deg veldig sløv, trøtt og nærmest ruset.

Anonymkode: a607a...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som mange andre skriver, så kan antipsykotika hjelpe mot mange ting når det gjelder psykiatriske plager. Alt er doseavhengig og det utvikles lett toleranse for lave doser om man bruker dem fast en stund. En psykotisk person vil nok trenge 10 ganger høyere dose antipsykotika enn en som bare trenger å bli kvitt litt indre uro eller tankeskjør.
 

Jeg ga en ørliten dose av min ap til samboeren min for at han skulle få sove (klippet den opp). Han tålte den slett ikke, tross den vanvittig lave dosen. Og han hadde hangover halve dagen etterpå.
 

Jeg tenker at jo mer psykiatriske skavanker en sliter med, jo bedre responderer en på disse medisinene, psykotisk eller ei. Og en person uten psykiske skavanker blir nok lettere dårlig av dem. Det er en grunn til at sånne medisiner ikke skal eksperimentes med uten å involvere legen sin tenker jeg.

Anonymkode: 60d23...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 20.5.2020 den 6.19, Gondor skrev:

Jeg bruker en lav dose antipsykotika mot tankekjør. Virker utrolig bra. Grøsser ved tanken på å skulle slutte. Da hadde livet mitt blitt uutholdelig. 

så bra. jeg måtte slutte med abilify som var mot tankekjør og stress med autismen min, fordi jeg fikk hjertearytmier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 20.5.2020 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Mange tar antipsykotika mot angst, for eksempel Zyprexa. Eller for søvn. Jeg tar mot psykose og angst, og jeg opplever også at den gir bedre søvn. Men tror ikke de som tar den mot angst blir spesielt mer trette enn de som tar den mot psykose

Anonymkode: e3f0f...3ae

jeg tar zoloft (antideprisiva) mot angst, og ikke mot depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...