Gå til innhold

Feildiagnotisert med Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Siden dere nå er så interessert i temaet her så stsrter jeg. Hva om personligheten min var annerledes? Jrg er introvert, og man trenger ikke autisme for å være det. I bhg ble jeg mistenkt å ha autisme, men oppfylte ikke kravene. Men ja, jeg hadde bare 1 interesse. Jo eldre jeg ble jo mer interessert var jeg i å være sammen med andre, men fikk det ikke til helt. Noen ganger kunne jeg få det til uten problemer. Men de få gangene hjernen var våken. Jeg vandret stort sett ganske sovende i hodet. Overanalysertr hva andre syntes om meg. Slet nesten med å bevege armene nornalt når jeg gikk fordi jeg følte folk stirte. Slet med å spise offentlig fordi jeg var redd jeg så rar ut når jeg spiste. Men dette er borte for lengst. Sa heller aldri hei når jeg møtte folk. Mamma maset hele tiden vi gikk tur "si hei nå". Jeg sa hei bare for hennes skyld. Jeg deltok også på bursdagsselskaper og sosiale ting for hennes skyld for hun var så lei seg mye fordi jeg foretrakk å være alene.

Har hatt veldig dårlig srlvtillit, men jeg aner ikke hvorfor. Ja jeg var stille. Jeg har også "traumer" (merk gåseøynene!) etter hva en lærer sa en gang. Jeg gjorde ting uten å vitr det som var flaut at andre så. Læreren hadde sett meg stirre i taket og smile mye, fordi jeg drømte meg bort. Hatet å høre det. Så jeg slet meg ut på å tenke over hvordan jeg så ut men da klarte jeg jo ikke å konsentrere meg om det jeg skulle. 

Jeg klarer ikke bryte inn hos andre, så jeg kunne aldri blitt politi, vekter eller hatt en jobb der jeg må krangle med folk. Og så gjør jeg ting selv og det blir dobbeltmoralsk å bøtlegge andre for det da. Så senest i gpr at en politimann kjørte inn der det er innkjøring forbudt, i sin privatbil. 

Jeg forstår andres kroppsspråk og ansiktsuttrykk. Jeg klarer bare ikke bruke mitt eget fullverdig. Jeg kan smile, men stort sett har andiktet vært trist eller stein. Jeg klarer ikke helt å bruke stemmen. 

Anonymkode: abd4f...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres jo ut som asperger på en prikk dette da. 

Mvh aspergermafiaen

Anonymkode: cefc4...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår andres kroppsspråk og ansiktsuttrykk.

Hvis jeg skal prøve meg som psykiater vil jeg si at dette er den store forskjellen på å ha asperger og å være en vanlig introvert nerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Grendel skrev:

 

Hvis jeg skal prøve meg som psykiater vil jeg si at dette er den store forskjellen på å ha asperger og å være en vanlig introvert nerd.

Jeg vil heller påstå at et av de aller, aller viktigste skillene mellom Asperger og ikke Asperger, er om man har utviklet en fungerende sentral koherens eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Janus30 skrev:

Jeg vil heller påstå at et av de aller, aller viktigste skillene mellom Asperger og ikke Asperger, er om man har utviklet en fungerende sentral koherens eller ikke. 

I tilfelle det var flere enn jeg som ble litt usikre nå: 

Hjernen vår vil hele tiden søke etter å finne en mening i det som oppfattes. Det gjør at den skaper en helhet – “sentral koherens” – og gjør at personer i normalbefolkningen enkelt skiller viktig fra uviktig informasjon. “Svak sentral koherens” gjør at personer med autisme og utviklingshemming ofte fokuserer på andre deler i en situasjon enn personer i normalbefolkningen gjør. Ulik oppfatning av samme situasjon kan føre til misforståelser, og kan ha stor affektiv belastning på personen med autisme og utviklingshemming, fordi nederlag og følelse av å være annerledes er svært krevende.

Fra http://asf.helsekompetanse.no/del1/overbelastning/hvorfor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Janus30 skrev:

Jeg vil heller påstå at et av de aller, aller viktigste skillene mellom Asperger og ikke Asperger, er om man har utviklet en fungerende sentral koherens eller ikke. 

OK. Jeg er visst ikke psykiater allikevel ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, laban skrev:

I tilfelle det var flere enn jeg som ble litt usikre nå: 

Hjernen vår vil hele tiden søke etter å finne en mening i det som oppfattes. Det gjør at den skaper en helhet – “sentral koherens” – og gjør at personer i normalbefolkningen enkelt skiller viktig fra uviktig informasjon. “Svak sentral koherens” gjør at personer med autisme og utviklingshemming ofte fokuserer på andre deler i en situasjon enn personer i normalbefolkningen gjør. Ulik oppfatning av samme situasjon kan føre til misforståelser, og kan ha stor affektiv belastning på personen med autisme og utviklingshemming, fordi nederlag og følelse av å være annerledes er svært krevende.

Fra http://asf.helsekompetanse.no/del1/overbelastning/hvorfor 

Så hvis jeg tolker det riktig, er det at jeg er ganske detaljfokusert og kan misse litt av poenget (eller aldri komme til poenget selv for jeg klarer ikke skille ut den uvesentlige informasjonen fra den vesentlige for å få fram budskapet) i et budskap fordi jeg mister fokus på grunn av en eller annen detalj, en typisk greie ved Asperger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Glitter skrev:

Så hvis jeg tolker det riktig, er det at jeg er ganske detaljfokusert og kan misse litt av poenget (eller aldri komme til poenget selv for jeg klarer ikke skille ut den uvesentlige informasjonen fra den vesentlige for å få fram budskapet) i et budskap fordi jeg mister fokus på grunn av en eller annen detalj, en typisk greie ved Asperger? 

Jeg er ikke ekspert, men jeg mener du har tolket det riktig. Trine har også beskrevet dette tidligere - det blir lett for mye på én gang.

Har du lest "Den merkelige hendelsen med hunden den natten"? Den handler om en smart, autistisk gutt som i løpet av handlingen drar til London alene. Han har aldri vært der før, men må finne fram på T-banen på egen hånd. Det skildres veldig godt hvordan all informasjonen på plattformen skriker like høyt til ham - reklameskiltene, veiviserne, plakater med forbud og nødnumre osv. Mens de fleste av oss raskt ville funnet den viktige lystavla med info om neste tog og filtrert ut resten, tar det laaang tid før han får "dempet" alt det andre, slik at han finner ut av det. Men så går det greit, for han forstår systemet, når han bare klarer å fokusere på å finne sammenhengen mellom togene og tavla.

Forfatteren heter Mark Haddon og har jobbet med autister. 

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Glitter skrev:

Så hvis jeg tolker det riktig, er det at jeg er ganske detaljfokusert og kan misse litt av poenget (eller aldri komme til poenget selv for jeg klarer ikke skille ut den uvesentlige informasjonen fra den vesentlige for å få fram budskapet) i et budskap fordi jeg mister fokus på grunn av en eller annen detalj, en typisk greie ved Asperger? 

Ja, da har du tolket det helt riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, laban skrev:

Jeg er ikke ekspert, men jeg mener du har tolket det riktig. Trine har også beskrevet dette tidligere - det blir lett for mye på én gang.

Har du lest "Den merkelige hendelsen med hunden den natten"? Den handler om en smart, autistisk gutt som i løpet av handlingen drar til London alene. Han har aldri vært der før, men må finne fram på T-banen på egen hånd. Det skildres veldig godt hvordan all informasjonen på plattformen skriker like høyt til ham - reklameskiltene, veiviserne, plakater med forbud og nødnumre osv. Mens de fleste av oss raskt ville funnet den viktige lystavla med info om neste tog og filtrert ut resten, tar det laaang tid før han får "dempet" alt det andre, slik at han finner ut av det. Men så går det greit, for han forstår systemet, når han bare klarer å fokusere på å finne sammenhengen mellom togene og tavla.

Forfatteren heter Mark Haddon og har jobbet med autister. 

 

Okei. Ja det blir rett og slett litt for mye. 

Har ikke lest den nei, men å bli veldig forvirret og overveldet i en slik situasjon du beskriver er i hvert fall velkjent for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Jeg er ikke ekspert, men jeg mener du har tolket det riktig. Trine har også beskrevet dette tidligere - det blir lett for mye på én gang.

Har du lest "Den merkelige hendelsen med hunden den natten"? Den handler om en smart, autistisk gutt som i løpet av handlingen drar til London alene. Han har aldri vært der før, men må finne fram på T-banen på egen hånd. Det skildres veldig godt hvordan all informasjonen på plattformen skriker like høyt til ham - reklameskiltene, veiviserne, plakater med forbud og nødnumre osv. Mens de fleste av oss raskt ville funnet den viktige lystavla med info om neste tog og filtrert ut resten, tar det laaang tid før han får "dempet" alt det andre, slik at han finner ut av det. Men så går det greit, for han forstår systemet, når han bare klarer å fokusere på å finne sammenhengen mellom togene og tavla.

Forfatteren heter Mark Haddon og har jobbet med autister. 

 

Er nok derfor autister ikke liker å være på fester og utesteder og sånn. Fordi det der blir alt for mye inntrykk. Høy musikk og folk som snakker i munnen på hverandre overalt. Fulle folk som skriker og dulter borti deg. Blinkende lys og bare kjas og mas.. En med autisme klarer som du sier ikke å filtrere ut uviktige ting og de vil derfor høre og se alle lyder og lys på en gang og det blir alt for mye. 

For autister så er utesteder de verste stedene å være, mens biblioteker det beste. For på biblioteket er det klare regler, man finner seg en bok og setter ned og leser og mam må være stille. Det utmerkede stedet for å dyrke sin særinteresse. Selv så elsker jeg starwars så det er vel det jeg sitter å leser på mens alle andre nt-folk er på fest å drikker seg sanseløse 😛

Anonymkode: cefc4...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er nok derfor autister ikke liker å være på fester og utesteder og sånn. Fordi det der blir alt for mye inntrykk. Høy musikk og folk som snakker i munnen på hverandre overalt. Fulle folk som skriker og dulter borti deg. Blinkende lys og bare kjas og mas.. En med autisme klarer som du sier ikke å filtrere ut uviktige ting og de vil derfor høre og se alle lyder og lys på en gang og det blir alt for mye. 

For autister så er utesteder de verste stedene å være, mens biblioteker det beste. For på biblioteket er det klare regler, man finner seg en bok og setter ned og leser og mam må være stille. Det utmerkede stedet for å dyrke sin særinteresse. Selv så elsker jeg starwars så det er vel det jeg sitter å leser på mens alle andre nt-folk er på fest å drikker seg sanseløse 😛

Anonymkode: cefc4...d6e

Sånn er det nok.

Anonymkode: 1980f...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En med autisme klarer som du sier ikke å filtrere ut uviktige ting og de vil derfor høre og se alle lyder og lys på en gang og det blir alt for mye. 

Jeg - som har reist mye rundt i London - syntes beskrivelsene til Mark Haddon av hvordan gutten opplever tog og T-bane, var veldig klargjørende. Det kan være slitsomt nok å reise i en fremmed storby (noe jeg har masse erfaring med), men uten filter og med "megafon-nivå" på all informasjon må det være totalt utmattende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok derfor autister ikke liker å være på fester og utesteder og sånn. Fordi det der blir alt for mye inntrykk. Høy musikk og folk som snakker i munnen på hverandre overalt. Fulle folk som skriker og dulter borti deg. Blinkende lys og bare kjas og mas.. En med autisme klarer som du sier ikke å filtrere ut uviktige ting og de vil derfor høre og se alle lyder og lys på en gang og det blir alt for mye. 

For autister så er utesteder de verste stedene å være, mens biblioteker det beste. For på biblioteket er det klare regler, man finner seg en bok og setter ned og leser og mam må være stille. Det utmerkede stedet for å dyrke sin særinteresse. Selv så elsker jeg starwars så det er vel det jeg sitter å leser på mens alle andre nt-folk er på fest å drikker seg sanseløse 😛

Anonymkode: cefc4...d6e

For meg er det sånn at når jeg drikker alkohol så dempes alt dette som gjør meg så sensitiv. Du snakker som om dette gjelder absolutt alle, men vi autister er ulike vi også. 

Det er ikke så uvanlig at personer med Asperger syndrom utvikler rusmisbruk vet du. Såpass vanlig at norsk autismeforening har en egen håndbok/brosjyre om det å behandle personer med Asperger som også har personlighetsforstyrrelse og rusavhengighet. En dame fra autismeforeningen besøkte meg da jeg var i rusbehandling og da fikk jeg den brosjyren.

Jeg liker ikke å sitte på biblioteket. Jeg blir forstyrret der også. Skal jeg lese en bok må jeg sitte alene hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg likte å være på fester før fordi alkohol dempet det som plaget meg i edru tilstand. Jeg ble utadvendt og fokusert, mer energi og lykkelig. Mer sympatisk. Men følelsen dagen(e) etter var ikke verdt det i lengden. Prøvde å delta på en fest uten alkohol en gang, danset og deltok i samtaler men jeg besvimte den natten. Det kan ha vært at jeg var der på tom mage og snuste nesten en hel boks. Hvem vet, eller kan en autist besvime av å presses sosial en hel kveld? 
 

Jeg utviklet et alkoholproblem ja. Jeg var alltid den som satt oppe og drakk lenge etter at andre jeg nachet med la seg. Etter hvert som jeg fikk meg jobb så begynte jeg å drikke når jeg hadde ferie. Alene. Da kunne jeg være i min egen verden og være lykkelig. Ingen som forstyrret. Etter hvert kom jeg bakfull på jobb fordi jeg unnskyldte med at jeg startet sent dagen etter. Uansett så ga jeg meg helt med alko. Nå sier jeg nei når noen byr på et glass vin til maten. Smaken er vond og følelsen er ikke god. 
 

Men jeg synes alt blir en autist/Asperger greie jeg?! Jeg kjenner da flere uten autisme som har hatt rusproblemer altså. Ei veldig utadvendt dame som er flink til å få andre til å le er den som starter å drikke før alle andre, blir full på festen. En venn av meg med mange venner tar seg en øl så fort det er fint vær eller han har helg. Jeg synes det er et alkoholproblem, men så lenge det ikke går seg utover noe(n) så får han holde på. jeg har dårlig samvittighet for å sprekke på snusen liksom. Det er det eneste jeg ruser meg på. Og det er i perioder. Mulig det er autismen som får meg til å tenke svart-hvitt her, men jeg ser på meg selv som en slags narkoman. Selv om jeg er avholds så er jeg avhengig av «noe». Og set er snus. Selv om stoffet ikke er like skadelig som mye annet og ikke like tungt så er jeg fremdeles avhengig av stimulant. 
 

Liker meg ikke på bibliotek. Faktisk går jeg dit bare for å føle meg fornuftig 😛 da kan folk tro jeg er student eller jeg føler jeg er ute etter kunnskap. Mens jeg egentlig bare går mellom hyllene og ikke vet hva jeg ser etter. Har lånt bøker, men de ble egentlig bare liggende...... 😛 

i tillegg er lukta i bøkene veldig distraherende. Ikke direkte forstyrrende men jeg føler for lukte. 

Anonymkode: abd4f...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er ihvertfall at autister ikke liker å dra på utesteder og fester. For mange så kan det virke svært unødvendig å dra ut kun for å drikke seg dritings, flørte og ha ons.. hva er vitsen liksom? De jeg har kjent har ihvertfall hatt samme problemene som meg, nemlig dette med å bli alt for sliten av så mye inntrykk som det er på sånne steder, at dette er noe vi enkelt dropper. Men dette tror jeg avhenger mer av hvor hardt rammet en er. Jeg kan dra på lan-partys der bruker man headset, men der går grensen liksom 😛

Anonymkode: cefc4...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er det feil å ikke like å gå på fest? Ja! Det er meningsløst og dra ut, bruke masse penger, drikke seg sanseløs, bli syk etterpå og risikere å pådra seg kjønnssykdom. 
Jeg klarer ikke synes synd på folk som klager på sykdom etterpå. Men da er jeg vel bare usympatisk psykopat.... det er vel en sosial norm det at man skal synes synd på folk som brenner seg på å med viten og vilje går inn i flammer..... 

Det mest plagsomme med å ha (mild) Asperger er at alt man mener, sier eller gjør blir sett på som en asperger greie! Og jeg merke at jeg tenker jo ganske svart-hvitt, så jeg føler at alt jeg gjør skyldes aspergersen. Derfor manglende glede ved mye. 

Anonymkode: abd4f...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det feil å ikke like å gå på fest? Ja! Det er meningsløst og dra ut, bruke masse penger, drikke seg sanseløs, bli syk etterpå og risikere å pådra seg kjønnssykdom. 
Jeg klarer ikke synes synd på folk som klager på sykdom etterpå. Men da er jeg vel bare usympatisk psykopat.... det er vel en sosial norm det at man skal synes synd på folk som brenner seg på å med viten og vilje går inn i flammer..... 

Det mest plagsomme med å ha (mild) Asperger er at alt man mener, sier eller gjør blir sett på som en asperger greie!

Vet folk at du har asperger da?

Anonymkode: 1980f...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet folk at du har asperger da?

Anonymkode: 1980f...ee2

Nei ikke alle. Nærmeste familie. De kjenner meg jo, og med de så er jeg avslappet. Enkelte lærere har mistenkt det. Skulle mye heller hatt bare adhd. Asperger er så lite spenstig... er mer en slik treig turnoff diagnose

Anonymkode: abd4f...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei ikke alle. Nærmeste familie. De kjenner meg jo, og med de så er jeg avslappet. Enkelte lærere har mistenkt det. Skulle mye heller hatt bare adhd. Asperger er så lite spenstig... er mer en slik treig turnoff diagnose

Anonymkode: abd4f...876

Venner har heller ikke spurt 

Anonymkode: abd4f...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...