Gå til innhold

Feildiagnotisert med Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke normalt å være stolt av sykdom. Men så er ikke asperger en sykdom. Prøv å lese hele teksten, det hjelper.  Et annet tips: les litt om det. Autismespekteret består av mange diagnoser. Noen mer utfordrende enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, Marypoza skrev:

Kanskje ikke normalt å være stolt av sykdom. Men så er ikke asperger en sykdom. Prøv å lese hele teksten, det hjelper.  Et annet tips: les litt om det. Autismespekteret består av mange diagnoser. Noen mer utfordrende enn andre. 

Jeg har as diagnosen og syntes det er rart å være stolt av det.

Anonymkode: 1980f...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall skal du få synes det. Personlig er det en befriende diagnose og det hjelper meg å komme gjennom utfordringer på måter som er mer tilpasset. 

Men siden du tar det opp: jeg synes det er rart å ikke være stolt av det. Men det får være min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Marypoza skrev:

Kanskje ikke normalt å være stolt av sykdom. Men så er ikke asperger en sykdom. Prøv å lese hele teksten, det hjelper.  Et annet tips: les litt om det. Autismespekteret består av mange diagnoser. Noen mer utfordrende enn andre. 

Autismespekteret består ikke av mange diagnoser. Det er bare forskjellige hvor hardt rammet man er, men felles for alle med diagnosen er at vi har de samme symptomene. Og er det virkelig noe å være stolt av at man har kommunikasjonsvansker og gjentakende og rigid oppførsel?

Anonymkode: cefc4...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommenter bare at det er rart å være stolt av det. Jeg hadde ikke vært stolt over å ha EUPF eller diabetes 2.

Anonymkode: 1980f...ee2

Jeg forstår heller ikke hva det er å være stolt av. Jeg er ikke stolt av noen av mine diagnoser. Det er ikke noe jeg går rundt og forteller folk IRL. EUPF og Asperger er de to diagnosene jeg holder tettest til brystet. Sånn er det bare for min del. Mulig det har med alle fordommene å gjøre. 

Men folk er jo forskjellig. Hvis noen føler stolthet over å være født slik en er så er jo det en positiv ting. Det er jo mye bedre enn å føle at det er noe som må holdes skjult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å være stolt over noe man ikke har gjort noe som helst for å oppnå, er bare teit. Det blir som å være stolt over høyden eller hårfargen sin. 

Anonymkode: d9fa6...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 24.5.2020 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Å være stolt over noe man ikke har gjort noe som helst for å oppnå, er bare teit. Det blir som å være stolt over høyden eller hårfargen sin. 

Anonymkode: d9fa6...28b

Tror heller utrykket ‘stolt over’ kanskje brukes litt feil i denne sammenheng? Som i at man liksom er det motsatte av ‘flau over/skammer seg over’. Det er jo trist å være flau over en diagnose eller noe ved utseende sitt som man ikke kan hjelpe for. Men er enig i at det blir feil å si man er stolt over det bare fordi man ikke er flau/skammer seg.

’Jeg har Asberger og skammer meg ikke over det/syns det er helt greit’


Hilsen ei uten diagnose og som syns det er litt kjedelig😅

Anonymkode: 3f8d8...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 


Hilsen ei uten diagnose og som syns det er litt kjedelig😅

Anonymkode: 3f8d8...0b0

Er det noe å trakte etter da? Kan ikke skjønne hva som skulle være kjedelig med å ikke ha en eller flere diagnoser. Du er jo heldig. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke stolt over Asperger!! Det sier jeg virkelig ikke til folk. Jeg vet at de med AS kan virke ganske normale, men hører folk at du har det så blir alt du gjør Asperger. Denne diagnosen har mer fordommer enn adhd. 
Har erfaring med dette her. Lot noen et sted jeg jobbet før få vite at jeg hadde det, for de kunne noen ganger kommentere ting jeg sa. Jeg var for direkte og tok ting mer personlig enn andre. Jeg var også mer stille, mindre rytmisk og virket «jomfruelig» i følge enkelte.

Men det virker som at om de andre roter, sluntrer unna arbeidsoppgaver, sier noe rett ut så er det fordi de har grunn til det. Jeg sluntrer ikke unna men måtte alltid fullføre. Nei da er det Asperger! «Aspergere har ofte behov for å få unna ting» «behov for å sortere ordentlig» osv. «Typisk Asperger å ha dårlig hukommelse» men så er det visst typisk Asperger å ha for god hukommelse også 🙄🙄
ikke si at dere har Asperger. Nevrotypikere blir rene aspergerne selv av det, nemlig at de tenker svart-hvitt om deg. Glem bort noe og du har Asperger. Husk ting fra flere mnd tilbake og du har Asperger. Vær renslig og ryddig og du har tvangstanker. Slurv med arbeidet og det er Asperger. Vær stille og det er Asperger. Si noe, og du har sagt noe man ikke bør si, Asperger......

Anonymkode: abd4f...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...