Gå til innhold

Husleien endres etter konsumprisindeksen , hva betyr det ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi fikk melding om at husleien vil endres etter konsumprisindeksen. Endringen skjer fra juli. Utfra det jeg forstår er det slik at husleien vår da vil stige fra 13 000 kr og litt opp. 

Vi bor i en liten leilighet. Det er virksomheter rundt leiligheten som fører til masse støy så vi sliter med nattesøvn. Vi har også leiligheter foran oss som ser rett inn i stua vår. Nå i koronatider ser vi tilsvarende leiligheter uten støy og med bedre utsikt for 7500 til 10 000 kroner. 

Hva mener dere? Er det slik at leilighetens pris stiger år til år når man leier via utleiefirma? Jeg har varslet utleiefirmaet om problemene rundt leiligheten med mye støy osv og håper på at de heller justerer ned enn opp .. 

Anonymkode: 4eb0d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At den reguleres ut fra konsumprisindeksen, betyr at leien justeres i samsvar med prisutviklingen på andre ting. Jeg tror ikke det er unormalt å ha en slik klausul i kontrakten når man leier av et firma. 

Leieprisen er avhengig av lokale forhold, beliggenhet, hva som er inkludert og andre ting, i tillegg til størrelsen. Støyende arbeid i nærmiljøet kan vanskelig bebreides utleier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er vanlig å indeksjustere husleien 1 gang i året (dersom det står i kontrakten vel å merke..). 

Etter husleieloven så er det noe som heter å justere leien til gjengs leie, som virker være det du snakker om, jeg er ingen jurist men ifølge husleieloven virker det være noe du kan rette krav om dersom du har leid i minst 2 og et halvt år

Jeg tror det blir vanskelig å holde leien tilbake pga byggestøy, men jeg er ingen jurist

Oslo er en drittby forøvrig, men det er ikke husieren sin skyld

 

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,
b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og
c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

§ 1-2.Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Ved leie av lokale kan loven fravikes i avtale, med unntak av §§ 1-1 til 1-4, 4-1, 4-4, 4-6, 9-7, 9-8, 9-10, 12-3 og 12-4 og kapittel

 

Anonymkode: b252a...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk melding om at husleien vil endres etter konsumprisindeksen. Endringen skjer fra juli. Utfra det jeg forstår er det slik at husleien vår da vil stige fra 13 000 kr og litt opp. 

Vi bor i en liten leilighet. Det er virksomheter rundt leiligheten som fører til masse støy så vi sliter med nattesøvn. Vi har også leiligheter foran oss som ser rett inn i stua vår. Nå i koronatider ser vi tilsvarende leiligheter uten støy og med bedre utsikt for 7500 til 10 000 kroner. 

Hva mener dere? Er det slik at leilighetens pris stiger år til år når man leier via utleiefirma? Jeg har varslet utleiefirmaet om problemene rundt leiligheten med mye støy osv og håper på at de heller justerer ned enn opp .. 

Anonymkode: 4eb0d...af1

Du finner en oversikt over konsumprisindeksen (KPI) her: https://www.ssb.no/kpi

 

Du kan kreve avslag i leie på grunn av diverse forhold, men tror ikke det er vanlig at man når frem med slike krav om det ikke er noe i veien med selve leiligheten. Du kan nok ikke uten videre regne med at utleier gir avslag på grunn av støy i nærheten eller at andre leiligheter er billigere. Dere bor der frivillig.

 

Uansett er det ingen ting i veien for å skrive til utleier om ditt syn, og be om et avslag eller i det minste at husleien ikke settes opp. Ikke sikkert du når frem, men du har ingen ting å tape på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Ekstra skrev:

Du finner en oversikt over konsumprisindeksen (KPI) her: https://www.ssb.no/kpi

 

Du kan kreve avslag i leie på grunn av diverse forhold, men tror ikke det er vanlig at man når frem med slike krav om det ikke er noe i veien med selve leiligheten. Du kan nok ikke uten videre regne med at utleier gir avslag på grunn av støy i nærheten eller at andre leiligheter er billigere. Dere bor der frivillig.

 

Uansett er det ingen ting i veien for å skrive til utleier om ditt syn, og be om et avslag eller i det minste at husleien ikke settes opp. Ikke sikkert du når frem, men du har ingen ting å tape på det.

Vi har varslet om at vi med størst sannsynlighet sier opp leiligheten fordi vi ønsker å bo i et roligere område. 

Vi vil heller betale 7500 kr istedet for over 13 000 i måneden i leie. Så ingen tvil på det. Vi kan spare godt over 50 000 kr i året med å si opp 

Anonymkode: 4eb0d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Ekstra skrev:

Du finner en oversikt over konsumprisindeksen (KPI) her: https://www.ssb.no/kpi

 

Du kan kreve avslag i leie på grunn av diverse forhold, men tror ikke det er vanlig at man når frem med slike krav om det ikke er noe i veien med selve leiligheten. Du kan nok ikke uten videre regne med at utleier gir avslag på grunn av støy i nærheten eller at andre leiligheter er billigere. Dere bor der frivillig.

 

Uansett er det ingen ting i veien for å skrive til utleier om ditt syn, og be om et avslag eller i det minste at husleien ikke settes opp. Ikke sikkert du når frem, men du har ingen ting å tape på det.

Helt greit at utleier vil øke prisen. Men de må da finne nye leietakere. De har sagt at de Håper at vi bor  her i mange år så slipper de å bytte leietakere men nå vil vi si opp pga prisen ihvertfall. 

 

Anonymkode: 4eb0d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har varslet om at vi med størst sannsynlighet sier opp leiligheten fordi vi ønsker å bo i et roligere område. 

Vi vil heller betale 7500 kr istedet for over 13 000 i måneden i leie. Så ingen tvil på det. Vi kan spare godt over 50 000 kr i året med å si opp 

Anonymkode: 4eb0d...af1

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit at utleier vil øke prisen. Men de må da finne nye leietakere. De har sagt at de Håper at vi bor  her i mange år så slipper de å bytte leietakere men nå vil vi si opp pga prisen ihvertfall. 

 

Anonymkode: 4eb0d...af1

Høres fornuftig ut å finne rimeligere leilighet om dere kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk melding om at husleien vil endres etter konsumprisindeksen. Endringen skjer fra juli. Utfra det jeg forstår er det slik at husleien vår da vil stige fra 13 000 kr og litt opp. 

Vi bor i en liten leilighet. Det er virksomheter rundt leiligheten som fører til masse støy så vi sliter med nattesøvn. Vi har også leiligheter foran oss som ser rett inn i stua vår. Nå i koronatider ser vi tilsvarende leiligheter uten støy og med bedre utsikt for 7500 til 10 000 kroner. 

Hva mener dere? Er det slik at leilighetens pris stiger år til år når man leier via utleiefirma? Jeg har varslet utleiefirmaet om problemene rundt leiligheten med mye støy osv og håper på at de heller justerer ned enn opp .. 

Anonymkode: 4eb0d...af1

Det betyr at husleien vil stige med ca 2,1 prosent pr år. Det vil hele tiden være en prisøkning i samfunnet. Huseieren kan da øke husleien f.eks hver 3. måned i takt med prisstigningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Ekstra skrev:

 

Høres fornuftig ut å finne rimeligere leilighet om dere kan.

Enig. Mye mer fornuftig med rimeligere leilighet. Vi har søkt på finn og sett at vi finner mange flotte leiligheter mellom 7500 -8500 kr. 

Jeg ønsker at dersom en av oss mistet jobben sin så kan vi betale leien på en inntekt. Jeg hadde aldri hatt råd til å betale 13 000 pluss,  pluss strøm og internett med min inntekt. Så det beste er uansett å flytte. :)

Anonymkode: 4eb0d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har varslet om at vi med størst sannsynlighet sier opp leiligheten fordi vi ønsker å bo i et roligere område. 

Vi vil heller betale 7500 kr istedet for over 13 000 i måneden i leie. Så ingen tvil på det. Vi kan spare godt over 50 000 kr i året med å si opp 

Anonymkode: 4eb0d...af1

Det er jo bare å flytte hvis andre leiligheter er rimeligere og det er det dere er ute etter. Dere kan selvsagt komme med innspill ovenfor utleier men det spørs om dere kommer noen vei med det. 

Anonymkode: ba115...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Mye mer fornuftig med rimeligere leilighet. Vi har søkt på finn og sett at vi finner mange flotte leiligheter mellom 7500 -8500 kr. 

Jeg ønsker at dersom en av oss mistet jobben sin så kan vi betale leien på en inntekt. Jeg hadde aldri hatt råd til å betale 13 000 pluss,  pluss strøm og internett med min inntekt. Så det beste er uansett å flytte. :)

Anonymkode: 4eb0d...af1

Ville helt klart ha flytta når andre leiligheter er så mye rimeligere, dere sparer mye penger på det  

Anonymkode: ba115...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville helt klart ha flytta når andre leiligheter er så mye rimeligere, dere sparer mye penger på det  

Anonymkode: ba115...39e

Det kommer vi til å gjøre. Vi sparer mye penger på det :)

Anonymkode: 4eb0d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk melding om at husleien vil endres etter konsumprisindeksen. Endringen skjer fra juli. Utfra det jeg forstår er det slik at husleien vår da vil stige fra 13 000 kr og litt opp. 

Vi bor i en liten leilighet. Det er virksomheter rundt leiligheten som fører til masse støy så vi sliter med nattesøvn. Vi har også leiligheter foran oss som ser rett inn i stua vår. Nå i koronatider ser vi tilsvarende leiligheter uten støy og med bedre utsikt for 7500 til 10 000 kroner. 

Hva mener dere? Er det slik at leilighetens pris stiger år til år når man leier via utleiefirma? Jeg har varslet utleiefirmaet om problemene rundt leiligheten med mye støy osv og håper på at de heller justerer ned enn opp .. 

Anonymkode: 4eb0d...af1

Jeg forstår ikke hvorfor det er virksomheter rundt som støyer slik at dere mister nattesøvn.  Er det trafikkstøy du snakker om, eller er det entreprenører som holder på rundt dere hele døgnet?

Husleie har neppe gått ned fra 13000 kr til 7500 kr pga. korona.  55 kvm, treroms leilighet for 13000 kr. høres ut som er i Oslo sentrum.  Hvis dere flytter langt fra sentrum kan dere kanskje få tilsvarende leilighet for 7500 kr.  Hvis det er greit for dere å flytte dit dere får så billige leiligheter så flytter dere.  Jeg personlig ville aldri sette ned leie om 5000 kr i måneden fordi leieboere ønsket det og sa at de ville flytte.  Da hadde jeg heller funnet noen nye.

Anonymkode: 4b25d...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det er virksomheter rundt som støyer slik at dere mister nattesøvn.  Er det trafikkstøy du snakker om, eller er det entreprenører som holder på rundt dere hele døgnet?

Husleie har neppe gått ned fra 13000 kr til 7500 kr pga. korona.  55 kvm, treroms leilighet for 13000 kr. høres ut som er i Oslo sentrum.  Hvis dere flytter langt fra sentrum kan dere kanskje få tilsvarende leilighet for 7500 kr.  Hvis det er greit for dere å flytte dit dere får så billige leiligheter så flytter dere.  Jeg personlig ville aldri sette ned leie om 5000 kr i måneden fordi leieboere ønsket det og sa at de ville flytte.  Da hadde jeg heller funnet noen nye.

Anonymkode: 4b25d...19a

Vi synes det er dyrt. Det er leiligheter i nærheten for 10 000 kr som er mye finere og mer praktisk. Vi bor ved en fabrikk der det er mye bråk. 

Jeg tror det er klokt å finne noe billigere i seg selv, fordi jeg hadde aldri klart husleien her alene. Vi er nødt å være to for å klare den. Det er en trygghet å leie et sted der man kan klare husleien alene på begge inntektene. 

Anonymkode: 4eb0d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi synes det er dyrt. Det er leiligheter i nærheten for 10 000 kr som er mye finere og mer praktisk. Vi bor ved en fabrikk der det er mye bråk. 

Jeg tror det er klokt å finne noe billigere i seg selv, fordi jeg hadde aldri klart husleien her alene. Vi er nødt å være to for å klare den. Det er en trygghet å leie et sted der man kan klare husleien alene på begge inntektene. 

Anonymkode: 4eb0d...af1

Jeg leier også ut leiligheten min en gjennom utleieforening. Min leilighet er på 45 kvadrat og hun som bor der betaler 12.220 i leie. Den ligger sentralt i Oslo på vestsiden med en halvtimes gåavstand til Oslo sentrum. Når du betaler 13.000 i måneden for 55 kvadrat vil jeg tippe at leiligheten ligger sentralt i Oslo ? Og at dette er en normal pris. 

Der finner du ikke leiligheter i den størrelsen til 7.500 i måneden. Du kan finne en hybel. 

Konsumprisindeksen : Der fikk jeg mail i november fra utleiemegleren om at de satte opp husleien fra 12.000 til 12.220 kr.

I april kom en ny mail om at de valgte og ikke endre på dette tidspunktet for ikke å lage støy i et allerede belastet marked. 

Å bruke utleiemegler er behagelig for den som leier ut ( slik som meg ) , men tror ikke jeg ville valgt det selv hvis jeg måtte leie når prisen stiger så hyppig. 

En annen sak. Å betale 13.000 i måneden for å leie, hadde for meg vært helt uaktuelt ( jeg er selvsagt glad for at noen gjør det ). Når man har råd til å betsle så mye i leie, har man ikke da også råd til å kjøpe ?

Hvorfor kjøper dere ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

 

En annen sak. Å betale 13.000 i måneden for å leie, hadde for meg vært helt uaktuelt ( jeg er selvsagt glad for at noen gjør det ). Når man har råd til å betsle så mye i leie, har man ikke da også råd til å kjøpe ?

Hvorfor kjøper dere ikke ?

Ikke alle har egenkapital eller får lån. Det er dyrt å være fattig.

Anonymkode: 4a408...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle har egenkapital eller får lån. Det er dyrt å være fattig.

Anonymkode: 4a408...346

Det er sant. Jeg må leie. Jeg får ikke lån og har ikke egenkapital. Det er dyrt å bo. 

Anonymkode: 4eb0d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg leier også ut leiligheten min en gjennom utleieforening. Min leilighet er på 45 kvadrat og hun som bor der betaler 12.220 i leie. Den ligger sentralt i Oslo på vestsiden med en halvtimes gåavstand til Oslo sentrum. Når du betaler 13.000 i måneden for 55 kvadrat vil jeg tippe at leiligheten ligger sentralt i Oslo ? Og at dette er en normal pris. 

Der finner du ikke leiligheter i den størrelsen til 7.500 i måneden. Du kan finne en hybel. 

Konsumprisindeksen : Der fikk jeg mail i november fra utleiemegleren om at de satte opp husleien fra 12.000 til 12.220 kr.

I april kom en ny mail om at de valgte og ikke endre på dette tidspunktet for ikke å lage støy i et allerede belastet marked. 

Å bruke utleiemegler er behagelig for den som leier ut ( slik som meg ) , men tror ikke jeg ville valgt det selv hvis jeg måtte leie når prisen stiger så hyppig. 

En annen sak. Å betale 13.000 i måneden for å leie, hadde for meg vært helt uaktuelt ( jeg er selvsagt glad for at noen gjør det ). Når man har råd til å betsle så mye i leie, har man ikke da også råd til å kjøpe ?

Hvorfor kjøper dere ikke ?

Hvor mye tar utleiemegler betalt for jobben? En fast sum eller deler av leieinntekten? 

Anonymkode: ba115...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Når man har råd til å betale så mye i leie, har man ikke da også råd til å kjøpe ?

Det er ikke alltid banken er enig i det resonnementet. F.eks. hvis jobben / inntekten er litt usikker fordi ansettelsen ikke er fast eller fordi man driver egen virksomhet.  Bankene liker faste, trygge jobber, og i dag kan det ta noen år før man har det. Ts er jo selv inne på risikoen for at én av dem kan miste jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...