Gå til innhold

Får eier all informasjon av utleiemegleren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer virkelig på om eier av min leilighet vet om min mail sendt til utleiermegler. 

Utleiermegler har varslet om å sette opp prisen på leiligheten. Noe min samboer tror at eier ikke vet om ... Vet dere om utleiemegleren kan sette opp prisen uten å drøfte det med eier? 

Jeg klaget på det til utleiemegler av flere grunner og skrev at vi kommer med høy sannsynlighet til å si opp leiligheten pga det.  Har ennå ikke fått svar. Men ser at eier vil tape ganske så mye penger dersom vi sier opp. Mens utleiermegler vil vinne på det. Informerer utleiemegleren om slike ting til eier, eller er utleiermegler interessert i egen business? 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer virkelig på om eier av min leilighet vet om min mail sendt til utleiermegler. 

Utleiermegler har varslet om å sette opp prisen på leiligheten. Noe min samboer tror at eier ikke vet om ... Vet dere om utleiemegleren kan sette opp prisen uten å drøfte det med eier? 

 

Det er vanlig at leien justeres etter konsumprisindeksen.

Anonymkode: b942e...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig at leien justeres etter konsumprisindeksen.

Anonymkode: b942e...524

Men dersom vi sier opp så vil utleier allikevel tape penger på det. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså eier vil tape penger på det mens utleiermegler vil tjene på det. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså eier vil tape penger på det mens utleiermegler vil tjene på det. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Hvordan da? Så lenge dere sier opp og dermed ikke betaler husleie så får jo verken eier eller utleiemegler penger fra dere, men fra ny leietager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Hvordan da? Så lenge dere sier opp og dermed ikke betaler husleie så får jo verken eier eller utleiemegler penger fra dere, men fra ny leietager.

Jeg mener at eieren av boligen vil tape penger dersom vi sier opp. Utleiemegleren vil ha 900 kr per visning, over 60 prosent av første leiemåned , og 2800 kr muligens for en del knyttet til dette.  

Anonymkode: 7be6f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvordan da? Så lenge dere sier opp og dermed ikke betaler husleie så får jo verken eier eller utleiemegler penger fra dere, men fra ny leietager.

Jeg tenkte på hva utleiermegler får kontra eier. Utleiemegler tjener på at vi sier opp. Eier vil etter min utregning tape mye på det. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på hva utleiermegler får kontra eier. Utleiemegler tjener på at vi sier opp. Eier vil etter min utregning tape mye på det. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Hvorfor tenker du sånn på dette? Det er da virkelig ikke ditt problem. :) Utleier vet nok godt om kostnadene dersom leietaker sier opp og flytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvorfor tenker du sånn på dette? Det er da virkelig ikke ditt problem. :) Utleier vet nok godt om kostnadene dersom leietaker sier opp og flytter.

Greit det. Men samboer trodde at utleiefirmaet holder ting hemmelig for eier. Men det tviler jeg på. Isåfall så ville ikke jeg ha benyttet meg av utleiemegler om jeg selv kom i en situasjon der jeg selv skulle leie ut en leilighet. Jeg ble bare nyskjerrig. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer virkelig på om eier av min leilighet vet om min mail sendt til utleiermegler. 

Utleiermegler har varslet om å sette opp prisen på leiligheten. Noe min samboer tror at eier ikke vet om ... Vet dere om utleiemegleren kan sette opp prisen uten å drøfte det med eier? 

Jeg klaget på det til utleiemegler av flere grunner og skrev at vi kommer med høy sannsynlighet til å si opp leiligheten pga det.  Har ennå ikke fått svar. Men ser at eier vil tape ganske så mye penger dersom vi sier opp. Mens utleiermegler vil vinne på det. Informerer utleiemegleren om slike ting til eier, eller er utleiermegler interessert i egen business? 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Jeg leier ut leiligheten min gjennom utleiemeglerfirma og blander meg ikke bort i noe.

Jeg fikk bare en mail fra utleiefirmaet om at leien stiger. Jeg ble overrasket, men tenkte : Å ? Allerede nå etter ett år ? Så fint . Mer penger på meg. 

Om leietaker skulle si opp, så går det 3 måneder og utleiefirmaet klarer å skaffe nye på 3 måneder. 

Det er det som er så fint med å bruke utleiemegler. Jeg slipper bekymringer. Utleiemeglererformaet fikser alt og den som eier leiligheten slipper å tenke på noe som helst. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom vi sier opp så vil utleier allikevel tape penger på det. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Neida, utleier vil ikke tape noe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg leier ut leiligheten min gjennom utleiemeglerfirma og blander meg ikke bort i noe.

Jeg fikk bare en mail fra utleiefirmaet om at leien stiger. Jeg ble overrasket, men tenkte : Å ? Allerede nå etter ett år ? Så fint . Mer penger på meg. 

Om leietaker skulle si opp, så går det 3 måneder og utleiefirmaet klarer å skaffe nye på 3 måneder. 

Det er det som er så fint med å bruke utleiemegler. Jeg slipper bekymringer. Utleiemeglererformaet fikser alt og den som eier leiligheten slipper å tenke på noe som helst. 

 

 

Må du betale mye for å bruke de? Jeg ville ikke brukt utleiemegler om jeg måtte betale så mye for visninger, 62.5 prosent av leien første utleiemåned, pluss ca 3000 kr. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Neida, utleier vil ikke tape noe på det.

Ok. Dersom eier ikke taper noe penger på det så er det ikke noe problem å bruke utleiemegler.  Jeg leste høye summer som utleiemegler ville ha av eier ved visninger osv osv.  Men mulig jeg regnet feil. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må du betale mye for å bruke de? Jeg ville ikke brukt utleiemegler om jeg måtte betale så mye for visninger, 62.5 prosent av leien første utleiemåned, pluss ca 3000 kr. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Nei, ikke mye. Jeg synes det er verdt det. 

Hun som leier betaler nå 12.220 kroner. Av dette får jeg inn 10. 997 kroner. Resten går til utleiemeglerfirmaet. 

Før leia steg betalte leietaker 12.000 i måneden mens jeg fikk 10.800.  Nå får jeg 10.997. Når leia stiger, får huseier mer også. 

For meg er det så verdt det. Det er så delig å få disse pengene inn på konto på konto hver måned uten at jeg behøver å ha noe kontakt med leietakeren. 

Utleiemegleren foretar også en kredittsjekk, noe som er betryggende ig som ikke jeg ville hatt mulighet til å gjøre. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Dersom eier ikke taper noe penger på det så er det ikke noe problem å bruke utleiemegler.  Jeg leste høye summer som utleiemegler ville ha av eier ved visninger osv osv.  Men mulig jeg regnet feil. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Nei, det er bare første måneden hvor det meste av husleia går til utleiemeglerfirmaet. Deretter tar de bare 10 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, ikke mye. Jeg synes det er verdt det. 

Hun som leier betaler nå 12.220 kroner. Av dette får jeg inn 10. 997 kroner. Resten går til utleiemeglerfirmaet. 

Før leia steg betalte leietaker 12.000 i måneden mens jeg fikk 10.800.  Nå får jeg 10.997. Når leia stiger, får huseier mer også. 

For meg er det så verdt det. Det er så delig å få disse pengene inn på konto på konto hver måned uten at jeg behøver å ha noe kontakt med leietakeren. 

Utleiemegleren foretar også en kredittsjekk, noe som er betryggende ig som ikke jeg ville hatt mulighet til å gjøre. 

 

 

Så de tar ikke over halve leien første måned når du har ny leietaker ? Dersom de ikke gjør så er det greit og enkelt å ha megler. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så de tar ikke over halve leien første måned når du har ny leietaker ? Dersom de ikke gjør så er det greit og enkelt å ha megler. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Jo første måneden ja, men dette hentes jo raskt inn igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, det er bare første måneden hvor det meste av husleia går til utleiemeglerfirmaet. Deretter tar de bare 10 %.

For meg høres summen utleiemegler tar stor når de tar såpass første måned. Men for en som leier ut er det mulig lite penger  :);

Anonymkode: 7be6f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Dersom eier ikke taper noe penger på det så er det ikke noe problem å bruke utleiemegler.  Jeg leste høye summer som utleiemegler ville ha av eier ved visninger osv osv.  Men mulig jeg regnet feil. 

Anonymkode: 7be6f...5d3

Ikke tro at du har bedre oversikt over disse prosessene enn det bransjen har. Stol på at noen har regnet på dette 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...