Gå til innhold

Beste medisin mot dystymi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at folk bruker mange forskjellige medisiner, hvorav noen har gode erfaringer. Hvem har hjulpet dere til å finne riktig medisin? Jeg har langvarig tung depresjonen, er uten behandlingstilbud. Det blir da min fastlege som må finne riktig medisin. Har ikke inntrykk av at min fastlege har noen faglig basert oppfatning av hvilken medisin som virker akkurat på min situasjon. 

Begynte på wellbutrin for noen uker siden, den skulle være  egnet mot depresjon, men jeg kan ikke si at jeg merker noen forbedring. Flere av medisinene ødelegger i tillegg ditt seksual-liv. Viktig å spørre om bivirkninger når man vurderer ulike typer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Janvl skrev:

Hvem har hjulpet dere til å finne riktig medisin?

Det er legen evt i samarbeid med en psykiater, som finner riktig medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2020 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Noen forslag?

Anonymkode: 627f2...cca

Ikke glem fysisk aktivitet. For meg er løping eller bare rask gange en halvtimes tid der man blir lett andpusten det som skal til. Dette får være et supplement til medikamentell behandling. Fungerer utrolig bra på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TErit skrev:

Ikke glem fysisk aktivitet. For meg er løping eller bare rask gange en halvtimes tid der man blir lett andpusten det som skal til. Dette får være et supplement til medikamentell behandling. Fungerer utrolig bra på meg. 

Og ja, jeg har dystimi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, TErit skrev:

Og ja, jeg har dystimi.

 

7 timer siden, TErit skrev:

Ikke glem fysisk aktivitet. For meg er løping eller bare rask gange en halvtimes tid der man blir lett andpusten det som skal til. Dette får være et supplement til medikamentell behandling. Fungerer utrolig bra på meg. 

Jeg er ikke tråstarter. Har også en slags kronisk depressiv tilstand. Min erfaring med min fastlege er lite vilje til å prøve ut ulike medisiner for å finne en kombinasjon som kunne passe meg. Jeg går for tiden til psykomotorisk behandling i tillegg til psykologbeh . Jeg har virkelig fått øynene opp for betydningen av kropp og psyke. Jeg har også stort utbytte av fysisk aktivitet. Problemet er å motivere seg selv i de litt tyngre periodene. Vet ikke om man ved dystimi kan være  svingende ang depresjon?. For for min del er det de tyngre depressive dagene som ødelegger alt. Da mister jeg all motivasjon og styrke og vilje til å komme meg ut å bevege meg. Hvordan motiverer du deg selv? 

Anonymkode: 49371...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er ikke tråstarter. Har også en slags kronisk depressiv tilstand. Min erfaring med min fastlege er lite vilje til å prøve ut ulike medisiner for å finne en kombinasjon som kunne passe meg. Jeg går for tiden til psykomotorisk behandling i tillegg til psykologbeh . Jeg har virkelig fått øynene opp for betydningen av kropp og psyke. Jeg har også stort utbytte av fysisk aktivitet. Problemet er å motivere seg selv i de litt tyngre periodene. Vet ikke om man ved dystimi kan være  svingende ang depresjon?. For for min del er det de tyngre depressive dagene som ødelegger alt. Da mister jeg all motivasjon og styrke og vilje til å komme meg ut å bevege meg. Hvordan motiverer du deg selv? 

Anonymkode: 49371...78f

Kanskje du har tilbakevendende depressiv lidelse i stedet/i tillegg? Det har jeg i hvert fall og jeg svinger mellom mild, moderat og alvorlig depresjon. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Glitter skrev:

Kanskje du har tilbakevendende depressiv lidelse i stedet/i tillegg? Det har jeg i hvert fall og jeg svinger mellom mild, moderat og alvorlig depresjon. 

 

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er ikke tråstarter. Har også en slags kronisk depressiv tilstand. Min erfaring med min fastlege er lite vilje til å prøve ut ulike medisiner for å finne en kombinasjon som kunne passe meg. Jeg går for tiden til psykomotorisk behandling i tillegg til psykologbeh . Jeg har virkelig fått øynene opp for betydningen av kropp og psyke. Jeg har også stort utbytte av fysisk aktivitet. Problemet er å motivere seg selv i de litt tyngre periodene. Vet ikke om man ved dystimi kan være  svingende ang depresjon?. For for min del er det de tyngre depressive dagene som ødelegger alt. Da mister jeg all motivasjon og styrke og vilje til å komme meg ut å bevege meg. Hvordan motiverer du deg selv? 

Anonymkode: 49371...78f

Min er svingende. Jeg baker inn en lengre gåtur i hurtig gange .feks på vei hjem fra jobb. Legg turen opp til et gjøremål eller noe annet du må utføre uansett. For er jeg hjemme en hel dag kan det være vanvittig vanskelig å ta på seg de skoene. Jeg klarer som regel det og. Simpelthen ved å spørre meg selv -" Har jeg noen gang følt meg daff og angret når jeg har kommet meg hjem?" Svaret til meg selv er alltid et NEI! Og jeg har regnet roughly på det. Som regel føler jeg meg mye bedre i flere timer etter en tur. Om jeg gjør det hver dag. Eller annenhver dag.. tenk hvor mange timer det blir tilsammen i løpet av 1 uke. Det er mange timer der man er i mentalt bedre form. Og man føler seg friskere i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.5.2020 den 22.22, kupton skrev:

Du blir funksjonsdyktig og begynner å gjøre aktiviteter som du før sykdommen satte pris på. Lykke er noe annet. Det kan en ikke få, det må en skaffe seg.

Føler jeg er på en god start med remeronen, men hvor lenge må man gå på anti dep før dystymi symtomene er Minimert til det ytterste?

Anonymkode: 627f2...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Min erfaring er 3-6 mnd. 

Dersom man etter dette fortsatt føler delvis symptomer, hva gjør man så?

Anonymkode: 627f2...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man etter dette fortsatt føler delvis symptomer, hva gjør man så?

Anonymkode: 627f2...cca

Da bruker man sin nye energi til å gjøre positive aktiviteter. Det er helt nødvendig for å ha det riktig bra. Hva som er positive aktiviteter, er individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, kupton skrev:

Da bruker man sin nye energi til å gjøre positive aktiviteter. Det er helt nødvendig for å ha det riktig bra. Hva som er positive aktiviteter, er individuelt.

Bør man gå på medisinen livet ut, for å forhindre tilbakefall?

Anonymkode: 627f2...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bør man gå på medisinen livet ut, for å forhindre tilbakefall?

Anonymkode: 627f2...cca

Ja, det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 2.6.2020 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Dersom man etter dette fortsatt føler delvis symptomer, hva gjør man så?

Anonymkode: 627f2...cca

Medisin alene er ikke nok for de fleste jeg har snakket med i dystymi gruppen min på facebook. Felles for de aller fleste er at de først ser en rimelig bedring når de begynner med kognotiv terapi og får snudd tankemønsteret sitt. Jeg prøvde vel 5-6 forskjellige medisiner, ingen fungerte nevneverdig, eller jo, jeg slapp dobbel depresjonene, men ikke noe på det vanlige. Til slutt valgte legen og psykiateren at det var mer mas enn nytte i de. Men startet opp med kognotiv terapi og ble fulgt opp av psykiateren min i ett år med dette og det hjelper, er jo fortsatt en lang prosess igjen. Men medisin alene er ikke nok.

Anonymkode: 26930...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...